Jump to content

Esp kontroll modul og icarsoft


Krokky

Recommended Posts

Har en 2000m Mercedes ML 270cdi. Har hatt en Bas/esp pære lysende en tid. Kjøpte da icarsoft MB v2.0. Men får ikkje kontakt med esp modulen. Tror den har spenning.  Har skiftet den. Også skiftet bremsebryter,accselerator sensor i midtconsoll. Hadde vært lettere dersom eg hadde fått kontakt med controll modulen. Esp bryteren fungerer ikkje mot den pæren/symbol med esp off. Vet noen om V2.o virker på 2000m av denne biltype? Eller forslag om hva feilen er. 

Link to comment
Share on other sites

Viss du ikkje har kontakt med kontrollmodulen, så må du begynne feilsøking der.

Dvs sjekke at den har spenning og CAN-bus. Evt bytte modulen om alt er i orden med ledningsnett.

De hjelper ikkje å skifte alle mulige sensorar viss modulen ikkje kommuniserer med resten av bilen.

Feilen kan og komme av evt andre feil i systemet, sjølv om det ikkje er relatert til ESP-modulen. F.eks om ein modul er fylt med vatn kan den forstyrre kommunikasjon i heile bilen.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, tommern57 said:

Hva skjedde før feilen oppstod? Skiftet noe eller slikt?

Har vært slik i flere år. Hos tidligere eier også. Så vet ikkje når. Den har gått gjennom Eu kontroll før men ikkje nå.Skal skifte batteri også nå til helt nytt.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Simen Arntsen said:

Viss du ikkje har kontakt med kontrollmodulen, så må du begynne feilsøking der.

Dvs sjekke at den har spenning og CAN-bus. Evt bytte modulen om alt er i orden med ledningsnett.

De hjelper ikkje å skifte alle mulige sensorar viss modulen ikkje kommuniserer med resten av bilen.

Feilen kan og komme av evt andre feil i systemet, sjølv om det ikkje er relatert til ESP-modulen. F.eks om ein modul er fylt med vatn kan den forstyrre kommunikasjon i heile bilen.

Ja. Har sjekket den modulen. Er dog usikker på hvor power går inn på den. Men hadde 12v på 2 røde der mot jord. Can- bus er en commkabel som går forbi flere slike moduler det da? Tror eg må sjekke med verkstedet her om de har Star diagnose. Det har eg lest er bra. Finner den modulen så finner den også feilen. Men skjønner. Takk

Link to comment
Share on other sites

Ikkje utenkelig at modulen kan vere defekt, men kan vere greitt og å sjekke at den har bus. CAN-busen er 2 tynne brune ledningar, den eine med rød stripe. Du kan måle om det er spenning der. At det er spenning garanterer ikkje at det er i orden, men sannsynlegvis er det det, viss ikkje det er andre modular som har problem.

 

MB diagnose er bedre enn icarsoft totalt sett, ja, men ikkje nødvendigvis det du treng for å finne feil. Eg ville forvente at icarsoft mb skulle kunne kommunisere med ESP, så det at du ikkje får kontakt tyder mest på defekt modul, strømforsyning eller kommunikasjon. Eg trur eg hadde prøvd å få tak i ein brukt modul viss målingane er i orden, den kan umulig koste så mange kroner frå høgger eller ebay.

 

Uavhengige verksted pleier ikkje å ha MB Xentry, men alle BOS-verksted har.

Evt om du bur i onrådet rundt Oslo kan du høyre med Christian Rasch eller Simen Malerbakken.

Edited by Simen Arntsen
Link to comment
Share on other sites

On 19.1.2023 at 18.42, Simen Arntsen said:

Ikkje utenkelig at modulen kan vere defekt, men kan vere greitt og å sjekke at den har bus. CAN-busen er 2 tynne brune ledningar, den eine med rød stripe. Du kan måle om det er spenning der. At det er spenning garanterer ikkje at det er i orden, men sannsynlegvis er det det, viss ikkje det er andre modular som har problem.

 

MB diagnose er bedre enn icarsoft totalt sett, ja, men ikkje nødvendigvis det du treng for å finne feil. Eg ville forvente at icarsoft mb skulle kunne kommunisere med ESP, så det at du ikkje får kontakt tyder mest på defekt modul, strømforsyning eller kommunikasjon. Eg trur eg hadde prøvd å få tak i ein brukt modul viss målingane er i orden, den kan umulig koste så mange kroner frå høgger eller ebay.

 

Uavhengige verksted pleier ikkje å ha MB Xentry, men alle BOS-verksted har.

Evt om du bur i onrådet rundt Oslo kan du høyre med Christian Rasch eller Simen Malerbakken.

Hvor er 12v inn power til esp modulen. Det er 7 litt større pinner og tykkere ledninger. Noen som har diagram wiring med farger. 2000m ml. Modulen som er i motorrommet bak sikringene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 19.1.2023 at 18.42, Simen Arntsen said:

Ikkje utenkelig at modulen kan vere defekt, men kan vere greitt og å sjekke at den har bus. CAN-busen er 2 tynne brune ledningar, den eine med rød stripe. Du kan måle om det er spenning der. At det er spenning garanterer ikkje at det er i orden, men sannsynlegvis er det det, viss ikkje det er andre modular som har problem.

 

MB diagnose er bedre enn icarsoft totalt sett, ja, men ikkje nødvendigvis det du treng for å finne feil. Eg ville forvente at icarsoft mb skulle kunne kommunisere med ESP, så det at du ikkje får kontakt tyder mest på defekt modul, strømforsyning eller kommunikasjon. Eg trur eg hadde prøvd å få tak i ein brukt modul viss målingane er i orden, den kan umulig koste så mange kroner frå høgger eller ebay.

 

Uavhengige verksted pleier ikkje å ha MB Xentry, men alle BOS-verksted har.

Evt om du bur i onrådet rundt Oslo kan du høyre med Christian Rasch eller Simen Malerbakken.

Gjelder det likt for c203 som jeg har problem med?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 19.1.2023 at 19.09, Krokky said:

Har skiftet den modulen. Fikk tak i en med helt samme tallnummer.

Er ESP modulen du har byttet den som står på bremseservo, eller er det en ren styringsenhet som ligger for seg selv? 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...