Guest norieier Posted May 18, 2005 Share Posted May 18, 2005 Har en 300 TDT 1994 med bla. følgende problem : Har et lite problem med gearskifte på min automat . Den " lugger " mer mellom 2 og 3 gear enn de andre gearene .... Litt ubehagelig i lengden . En annen ting er at det må et høyt turtall for at den skal skifte gear ..... ( 3 - 4000 omdr/min ) Hvordan stille inn dette ?? :idea: :idea: ( Har skiftet filter i gearkassen og ditto olje ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest alphon Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 For å endre på geartidspunkt, kan du slakke eller stramme litt på styretrykksvaieren ned til gearkassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Hvis bilen din har gått et stykke kan luggingen mellom 2-3 rett og slett være slitasje. Tenk deg følgende: Du skal ut på motorveien, full gass (eller i nærheten) på akselerasjonsfeltet, bilen er i 2. gir. Bilen legger inn 3. gir og du har fortsatt pedalen langt inne. Selv om du kanskje ikke gir full gass så er i hvert fall slitasje mellom 2-3 normalt når bilen har kjørt et stykke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tin Nguyen Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 I følge Bergs kan også slik lugging skyldes hardheten i friksjonsbelegget for de respektive girene. Hvis du er i nærheten av Oslo eller skal til Gol i helga, spør pent om Kenneth ta en liten runde rundt kvartalet med bilen, så får du vite hva dette skyldes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest norieier Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Hvis bilen din har gått et stykke kan luggingen mellom 2-3 rett og slett være slitasje. Bilen er gått 224000 Km , og fungerer greit ellers ( utenom at cruisecontrollen fusker ) Så jeg tror ikke det er slitasje på kassen allerede nå . Det er mulig å justere på siden av kassen , men vet ikke hvilken vei som er til hva , og hvor mye og hvor følsomt det er ........... Takker og bukker for gode råd , skal prøve dem når jeg kommer tilbake til landjorda . ( Er ute på plattform ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Har en 300 TDT 1994 med bla. følgende problem : Har et lite problem med gearskifte på min automat . Den " lugger " mer mellom 2 og 3 gear enn de andre gearene .... Litt ubehagelig i lengden . En annen ting er at det må et høyt turtall for at den skal skifte gear ..... ( 3 - 4000 omdr/min ) Hvordan stille inn dette ?? :idea: :idea: ( Har skiftet filter i gearkassen og ditto olje ) Jeg sliter med noe av det samme. Du kan slakke wiren fra gassen til kassen en del, og den vil gire fortere opp / senere ned. Jeg har slakket min max. Slakker jeg den mer, vil den ikke gire fra 4. til 3. ved fullgass før den er nede i 60 km/t. Hvis jeg da trår K/D , girer den til 2. Litt plagsomt. Nå girer den fra 4. til 3. ved fullgass hvis farten er 80 eller lavere. I 80-120 må jeg trå K/D for at den skal gire til 3. Under 80 girer den til 2. ved K/D. omtrentlig i hvertfall. Jeg er fortsatt ikke fornøyd, for selv med ganske slakk wire drar den 2. gir veldig langt. Hvis jeg da slakker litt på gassen når den har fått en del fart i 2., vipper den ganske lett opp i 4. Min girer fryktelig hardt fra 4. til 3. og fra 3. til 2. hvis farten er lav (typisk når man skal til høyre/venstre i et kryss, har lav fart gjennom, og gir på i det man kjører ut av krysset). Første gangen jeg spurte Kenneth om dette, så var det slitte lameller. Andre gangen jeg spurte, så var det ventilrisken, siden problemet mitt avhenger av temperatur. Den girer faktisk penere når den er kald, men til gjengjeld drar den 2.giret fryktelig langt før den girer opp. Prøv å slakke wiren litt først, det kan være at det er nok til at du blir fornøyd. Jeg slakket min 5 runder, men den var nok noe stram fra før. Ville nesten ikke gire opp uten at jeg slapp gassen. Vanligvis så er det 3. giret som blir slitent på disse kassene, men det avhenger jo av kjørestilen. Mye langkjøring gir slitasje på 3. gir, mens mye bykjøring gir slitasje på 2. gir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.