Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Har en 2011 GL 350 CDI som nå, etter ca 145.000 km, trolig må ha nye fjærer bak. Bilen siger på venstre side bak, og tilsynelatende så følger høyre side etter. Som uerfaren eier av bil med luftfjæring, så lurer jeg å følgende:

- er det dumt å bruke bilen som den er nå? Bilen løfter seg raskt opp etter at jeg starter den opp, og fjæringen holder i noen timer før jeg ser siget. Det tar noen dager før jeg får byttet belger.

- er det noen tvil om at vi snakker nye belger? Kan det være andre årsaker til siget?

På forhånd takk😊

Jørgen

Posted

Det kan vere lekkasje i slange og ventilblokk, men ved 145000 er det ikkje utenkeleg at det kan vere slitasje på belg.

Så lenge den sige sakte og kjem seg raskt opp atte, så går det normalt greitt å bruke bilen, men du kan plutselig få et belghavari, og det gir potensielt større slitasje på kompressor.

Men sjekk uansett med auge, ører og såpevatn om det er lekkasje i slange, koblingar og ventilblokk

Posted

Hei igjen.

Da er feilen lokalisert og utbedret. Venstre belg bak hadde en lekkasje i «folden» som oppstår ved normalt høydenivå på bilen. Sikkert det mest vanlige stedet å få lekkasje.. 145.000 km og 11 år er trolig grei levetid. Byttet begge belgene bak, og jobben var enkel og grei. Tok ca 1,5 time å bytte begge.

Ventilblokka var tett og fin, men gummislangen som går inn på kompressoren (luftinntak) var morken og nesten helt av rett bak slangeklemmen. Kuttet slangen 15 mm og festet den på nytt.

Jørgen

Posted

145000/11år er helt ok, det er jo ein slitedel. Kostnaden pr km blir ikkje rare greiene om det går tilsvarande til neste gang.

Bra du fiksa slangen inn på kompressoren. Det er ikkje bra å dra inn skit og fukt, det gir problem i systemet når det fryser, og det kan ødelegge kompressoren. Det er og eit filter på denne slangen, men trur det var plassert slik at det ikkje er utsett for fukt og skit. Blåste det reint på far min sin GL, og det var berre minimalt med støv som kom ut. Det var og inntaksslangen dårlig i bøyen inn mot kompressoren.