Hans Mong Posted September 11, 2022 Posted September 11, 2022 Hei mb-entusiaster! For knappe to år siden kjøpte jeg min første W124. Det ble en sedan 2,2 liter med m111 motor, 1994 modell. For en drømmebil. Jeg skjønner hvorfor dette karosseriet er blitt kåret til verdens beste gjennom tidene. I sommerferien røk dessverre toppakningen da jeg var hjemme på besøk på Vestlandet, nærmere bestemt Egersund. Jeg ønsker selvfølgelig å ordne bilen, men trenger hjelp av noen rutinerte folk: - Er det noe annet man bør bestille i tillegg til et pakningssett? - Hva slags verktøy trenger jeg? Trenger jeg noe spesialverktøy? - Hvilke alternativ har jeg egentlig? Ser det ligger noen like motorer på Finn.no. Er det mulig å kjøpe en brukt motor og bare bruke toppen fra den for å slippe å planslipe den gamle toppen. Jeg har lært litt og fått skrudd litt på bilen, men er langt ifra noen rutinert mekker. Jeg ønsker å lære mer! Det er ikke tilfeldigvis en eller annen rutinert mekker det ute som bor i nærheten av Egersund som tilfeldigvis har tid til å ta fatt på denne jobbe sammen med meg? Jeg jobber som lærer i Oslo og har høstferie i uke 40. Da har jeg avspasering i en uke og tenkte å reise hjem for å gjøre denne jobben. Alle tips, og all hjelp mottas med stor takknemlighet Ta gjerne kontakt på 902 59 499 dersom du har mulighet for å hjelpe meg. Hilen Hans Quote
thorleif Posted October 22, 2022 Posted October 22, 2022 Hei Jeg skiftet toppakning på min 93-E220 ca 2015. Jeg fikk overhalt toppen med nye ventiler etc. på et verksted som er nedlagt nå. Tror Minges universal service kan ta jobben. Måtte gjøre det da det ble kluss med kjedestrammeren ved første forsøk på bytte av toppakning og kjedet røk. Håper du slipper det. Ellers er det en god ide å skifte pakning ved innsugsmanifold og få ny pakkning og låsemuttere på eksossiden. Hadde svært dårlig gange først, men fikk hjelp på verksted til å rense luftmassemåleren. Siden har bilen gått som en drøm👍 Må nevne at jeg hadde god hjelp av H.R. Etzold E-klasse diesel i serien So Wird es gemacht. Quote
Recommended Posts