Jump to content

Taue hester med E-klasse


Torf

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er ny på forumet men var trofast Mercedeseier i gamledager og har eid 2 stk W123 og 2 stk W201.

De siste 5 årene har jeg kjørt elektrisk.

 

Nå har imidlertid avkommet startet å konkurrere med hest i stedet for sjakk..

På tur er det gjerne to hester i hengeren og totalvekten er ca 2000kg.

 

Nå er det en god stund siden jeg kunne motorer, gearkasser og drivlinjer i detalj så jeg ønsker råd om hvilke drivlinger i hvilke årganger som nå egner seg best til å taue med.

Budsjett er ca 400k.

 

På forhånd takk!

 

Mvh Tor 

Link to comment
Share on other sites

Alle E-klasse, i alle fall stasjonsvogn med fossilmotor, har max 2100kg på kroken.

Motor velge du ut frå kor mykje kraft du vil ha, men alt over 220 CDI har nok.

Opp til 400k så får du jo ein grei 212 facelift, kanskje og tidlig 213? På 212 er det 220, 250 eller 350 CDI diesel. 220/250 er same motor, R4 OM651 2,1, og er vel det fornuftige valget. 350 er V6 OM651 3,0.

Vil i alle tilfelle anbefale 722.9, dvs 7-trinns. Det er standard på 212 facelift, i alle fall på 250 og 350.

Link to comment
Share on other sites

Med såpass tung (og bevegelig) last er det viktig å ha en tung og sterk bil. Jeg hadde E-klasse når jeg kjøpte campingvogn for noen år siden (W 210 - E220) Men følte meg ikke trygg med 2 tonn på kroken. Endte med å kjøpe en ML 270 som var chippet til 200 hk/450 nm. En drøm å kjøre med. Dro to vogner til Spania med den. 

 

P1070626.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...