Torf Posted September 5, 2022 Share Posted September 5, 2022 Hei, Jeg er ny på forumet men var trofast Mercedeseier i gamledager og har eid 2 stk W123 og 2 stk W201. De siste 5 årene har jeg kjørt elektrisk. Nå har imidlertid avkommet startet å konkurrere med hest i stedet for sjakk.. På tur er det gjerne to hester i hengeren og totalvekten er ca 2000kg. Nå er det en god stund siden jeg kunne motorer, gearkasser og drivlinjer i detalj så jeg ønsker råd om hvilke drivlinger i hvilke årganger som nå egner seg best til å taue med. Budsjett er ca 400k. På forhånd takk! Mvh Tor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted September 6, 2022 Share Posted September 6, 2022 Alle E-klasse, i alle fall stasjonsvogn med fossilmotor, har max 2100kg på kroken. Motor velge du ut frå kor mykje kraft du vil ha, men alt over 220 CDI har nok. Opp til 400k så får du jo ein grei 212 facelift, kanskje og tidlig 213? På 212 er det 220, 250 eller 350 CDI diesel. 220/250 er same motor, R4 OM651 2,1, og er vel det fornuftige valget. 350 er V6 OM651 3,0. Vil i alle tilfelle anbefale 722.9, dvs 7-trinns. Det er standard på 212 facelift, i alle fall på 250 og 350. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted September 6, 2022 Share Posted September 6, 2022 Med såpass tung (og bevegelig) last er det viktig å ha en tung og sterk bil. Jeg hadde E-klasse når jeg kjøpte campingvogn for noen år siden (W 210 - E220) Men følte meg ikke trygg med 2 tonn på kroken. Endte med å kjøpe en ML 270 som var chippet til 200 hk/450 nm. En drøm å kjøre med. Dro to vogner til Spania med den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.