kennethW Posted August 24, 2022 Posted August 24, 2022 (edited) Hei, jeg prøver å sette på en ABS ring på bak-akselen. Mercedes C200 W204 årsmodell 2010. Akslingen måler diameter på 82mm mens ringens indre diameter er 80.5. (!!!) Ringen er laget av Triscan. Det er jo umulig å få på ringen med disse målene. Noen som har noen ideer? Skal man varme opp ringen, for eksempel? I såfall, hvor mye? Det ser ut for at yttersiden er plast, og stål innvendig. Eller kan det være feil ring ....?? Bildeler.no, eurodel.no, Skruvat.no, alle kommer opp med ABS ringer med 80.5 mm, så jeg er litt i villrede nå. Edited August 26, 2022 by kennethW additional info Quote
utlending Posted August 24, 2022 Posted August 24, 2022 Prøv å pusse den øvre delen med stålbørste. For meg ser ut som du har fortsatt synlig kant fra gamle ringen. Kan være dobbelt ring? 🤔 Quote
kennethW Posted August 25, 2022 Author Posted August 25, 2022 Jeg pussa hele rundt med stålbørste på drill. Det man ser der er selve stålet på akslingen. Med litt gravrust-flekker igjen her og der. Men gravrusten er groper ned i akslingen, og bidrar ikke til diameteren. Jeg legger ved et bilde av den gamle ringen; Den var klistret fast på innsiden av lagerhuset, så det er ikke rart ingen rpm ble målt av sensoren. Quote
kennethW Posted August 26, 2022 Author Posted August 26, 2022 (edited) On 8/24/2022 at 9:51 PM, utlending said: Prøv å pusse den øvre delen med stålbørste. For meg ser ut som du har fortsatt synlig kant fra gamle ringen. Kan være dobbelt ring? 🤔 Heisan!! Jeg tenkte mere på din kommentar, og så viste kona mi denne youtube-videoen her; Og da så jeg at det ser veldig likt ut hos meg, når han har metall-delen igjen på akslingen. Som jo du foreslår, også. Jeg trodde jo at metall-delen var rustet helt opp. Så da sprang jeg ut i garasjen og gjorde det jeg burde gjort med en gang; Jeg slo en skrutrekker inn i kanten der; Og jammen, du hadde rett; Det er yttersiden av metall-delen vi ser; Edited August 26, 2022 by kennethW Quote
kennethW Posted August 26, 2022 Author Posted August 26, 2022 Så da fortsatte jeg og slo mere, og vrengte av ringen. Og da er akslingen 80.7 mm, og da går det jo å få på ringen som er 80.5; Quote
kennethW Posted August 26, 2022 Author Posted August 26, 2022 Det er litt irriterende at jeg ikke reagerte før på at målet var 82mm, og prøvde å slå på kanten der med skrutrekker. Når man ser på bildet i etterkant, ser det jo unektelig ut som det er en ring der. Prisen var å gå rundt og grunne på dette i 2 dager. Jaja. Stor takk til deg, "utlendig", for at du tok deg tid til å hjelpe meg. Quote
kennethW Posted August 27, 2022 Author Posted August 27, 2022 Det står i verksted-håndboka at boltene skal strammes til 50nm når akslingen er tilnærmet horisontal, dvs under samme last som når den er kjøreklar..... Man undres om det er greit å sette en jekk under sving-arma, og la den belastes til akslingen er ca horisontal? Og en ting til; Bruker man spraye bolthoder og mutter med rust-beskytter? I såfall hva da? Naboen insisterte på WD-40, men det reagerte jeg litt på....mulig jeg er paranoid, men kan ikke det trenge inn i gjengene og gjøre at ting løsner..... Quote
kennethW Posted September 1, 2022 Author Posted September 1, 2022 (edited) Jeg satte like gjerne jekken under sving-arma, og fikk bilen horisontalt, og skrudde på alle boltene. 50Nm og 90 grader deretter. Som forøvrig ble innkjøpt nye. Og så var det å senke ned bilen på hjulet, og tighte den 32 mm 12 kantede aksel-muttra. 170Nm pluss 45 grader. Den er også ny, den ble ødelagt da den ble skrudd av, ved hjelp av et stål firkantrør som 2 meters forlenger..... Så nå er den på veien igjen. ABS og ESP meldinger forsvant automatisk etter kun få meter. Edited September 1, 2022 by kennethW Quote
Recommended Posts