Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann.

Har søkt opp det med å finne rom signal fra W123. Men blir mer forvirret enn det jeg var.

Så jeg lurer på, har noen av dere fått ettermontert W utgangen på en Bosch dynamo og fått testet det?

Jeg har ingen annen mulighet til å lese rpm signal, så tenker at dette blir den greieste løsningen.

Dynamoen synger litt på siste vers fra før, så har etterspurt overhaling og montering av W utgang med ett lokalt firma.

Posted (edited)

Glem dynamoen. Har ikke du en føler som sitter mot en reimskive foran på motoren? Hvis du har det, så er den egentlig der for å angi toppunktet til diagnosesystemet, men den gir jo samme signal som til en ettermontert turteller. Hvis du ikke har originalmontert føler, sjekk andre MB-modeller med samme motor, f.eks. Geländewagen. Eventuelt kan du jo klistre på en liten magnet - pluss en tilsvarende motvekt på motsatt side, og montere en enkel føler for magnetfeltet.

Forøvrig er vel 'diagnosesystem' en overdrivelse på W123, det var jo ganske primitivt! Men, det sitter nå engang en kontakt der. Kanskje du kan koble deg inn på den?

Hvis du bare trenger det midlertidig, kan du lage en krittstrek på en reimskive, og bruke en optisk turtallsleser.

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf