Gottlieb Posted July 2, 2022 Posted July 2, 2022 (edited) Min W111 har to stk Solex 34 PICB. Disse trenger nok en overhaling, men i mellomtiden har jeg et problem jeg lurer på om noen kan forklare? Etter at bilen er kjørt, skal vi si en time eller to etter, er det bensin på skålene under forgasserne, disse skålene ser nesten ut til å være ment for oppgaven, nemlig å fange opp bensinlekkasjer, som om det skal være vanlig. Finner det dog underlig at Daimler- Benz ikke har løst dette på annen måte, hvis skålene er der for nettopp hyppige, men små, lekkasjer. Bensinen kommer fra spjeldakslingene, noe som ikke skal skje uansett hvor mye slakk det måtte være i dem, dette i følge folk som har holdt mye på med disse bilene. Akslingen må jo bevege seg, følgelig vil det være åpning ut. Flottører er sjekket og funnet i orden, nåleventiler er skiftet, nye pakninger mellom forgasserhus og topp. Jeg ser andre beskrive samme fenomen, men har tilgode å få en forklaring på hvorfor det lekker ut mellom aksling og foring, og ikke minst hvordan stoppe det. Har også snakket med en som driver med overhaling av forgassere profesjonelt, han hadde heller ikke noe konkret svar på hva som er årsaken. Noen har som kan opplyse meg? Edited July 4, 2022 by Gottlieb Quote
tommern57 Posted July 3, 2022 Posted July 3, 2022 Disse "skålene" står der som varmeskjold for strålevarmen fra eksosmanifold. Det som skjer er at når du har stoppet motoren, blir gasserne varme og da utvider bensinen seg og evt koker. Fra flotørkammeret er det i praksis to veier ut for bensinen; gjennom dysesystemet der bensinen skal under vanlig drift, og selve ventilasjonen på flotørkammeret. To muligheter som jeg kan tenke i farten. 1. For høyt flotørnivå i forgasserne. Må ta av toppen av gasser holde den på hodet og måle en høyde fra pakningsflens til et referansepunkt på flotør. 2 Varmeisolasjon mellom eksosmanifold og gassere. Er det noe forvarmingsspjeld i eksosmanifold som sitter fast? Er det noe som er blitt fjernet i systemet på bilen. Det er ofte noen spesielle "shims" i mellom gasser og manifold som har spesielle termiske egenskaper. Med forbehold om skrivefeil, så kalles det phenolic isolators. Et materiale som ser ut som tre/bakelitt Når det gjelder spejdakslinger, så skal det være minst mulig slark. Ofte et mål på hvor sliten en gasser er. Man tar tak i akselen på hver side og kjenner slakken. Med stor slakk, følger falsk luft og da blir mulighetene for justeringer dårligere. Iom bensinen kommer i spjeldaksel, holder jeg en liten knapp på at den kommer via ventilasjonen på flotørkammeret på en eller annen måte Quote
Gottlieb Posted July 3, 2022 Author Posted July 3, 2022 Hei. Takk for svar. Det er to 8mm shims/pakninger/bakelit mellom forgasser og mangfold. En over og en under trauet, som det skal være originalt. Om det er noe forvarmingsspjeld noe sted, eller om slikt skal være der, vites ikke. Hvor kan ventilasjonen til flottørkammeret være? Flottør på den ene forgasseren er justert til å stenge nåleventilen litt tidligere enn før, urgjorde ingen forskjell. Mvh G Quote
Gottlieb Posted July 3, 2022 Author Posted July 3, 2022 Denne ventileringen, den skal vel være slik, eller? Da blir neste spørsmål hvorfor bensin unnslipper kammeret og forsvinner ut på trauet. Mvh G. Quote
tommern57 Posted July 3, 2022 Posted July 3, 2022 I venturien sitter hoveddysa. Folk tror at bensinen suges ut av dysa der, men det er mer i den historien. Over bensinen i flotørkammeret er det atmosfærisk trykk. Så når det er undertrykk rundt hoveddysa, så er det egentlig atmosfæretrykket i flotørkammeret som presser bensin ut av dysa. Skjønner? For at dette skal virke, må det være ventilasjon i toppen av flottørkammeret. Oftest finner man dette som en seksjon helt øverst på gasseren der lufta går inn i gasseren. Helt på toppen av gasseren er det som regel ett sted på ringen rundt der det er "dobbeltvegg" Tipper du finner et hull nedi der som går til flotørkammeret. Ta et bilde av toppen av gasser og legg ut, Da er det lettere å komme med konsruktive forslag Jeg vil tro at Harald sikkert sitter på en tegning fra manualen som viser mål og måten man setter flotørhøyden på dissa. På eksosmanifolden rett under gasserne sitter det ofte et spjeld som er styrt av ei bimetallfjær. Dette spjedet åpner i kulda, og eksosen tar seg en tur oppunder forgasserne for å forhidre forgasserising. Når temperaturen øker, stenger bimetallfjæra dette spjeldet og eksosen går rett ut i eksosanlegget. Når man ser på alderen på din bil, kan spjeldet godt være rusta fast, eller, for den saks skyld, være rusta bort. Som regel er dette lett å finne, da spjeldet står på en aksel som stikker ut på begge sider av eksosmanifolden, og på ene siden sitter bimetallfjæra, som er som en metallspiral Finner man akselen, sett ei tang på den siden som ikke har fjær og se om du klare å dreie akselen. Tipper den skal dreie sånn ca 60 - 90 grader. Sitter akselen fast, har du kanskje funnet feilen Kjenner ikke denne motoren spesifikt, men det jeg skriver gjelder de fleste motorer fra denne tiden Skulle ikke forundre meg om Harald ikke har en tegning på dette og? Quote
Gottlieb Posted July 4, 2022 Author Posted July 4, 2022 (edited) Du forklarer glimrende 😊 Skal sjekke om det finnes spjeld av noe slag. Så ser vi hva Harald finner. Takknemlig for at det går an å komme videre med problemet. Mvh G. Edited July 4, 2022 by Gottlieb Quote
Gottlieb Posted July 4, 2022 Author Posted July 4, 2022 En ting til. Det må vel være to "veier" ut av flottørkammeret. En ventilering, og en passasje for bensin til hoveddyse og videre til forgassing. Passasjen til hoveddyse stenger vel når motor ikke går. Da gjenstår ventileringen. Jeg har liten tro på feil innstilling av flottør, hvorfor skulle den plutselig endre seg? Den er dessuten forsøkt justert uten at det hjalp. Det som virker mer logisk er at gassutvikling grunnet varme presser bensin gjennom ventileringen, siden jeg her antar at veien til hoveddysen er stengt når motor ikke går (kuleventil el.l?). Gir dette mening? Mvh G Quote
Gottlieb Posted July 4, 2022 Author Posted July 4, 2022 (edited) Fant spjeldene, bilde med gul pil. På den ene siden av spjeldakslingen finner vi et slags halvmånelodd, bilde med blå ring. Det høyre loddet ser ut til å stå "høyere" (vridd mot klokken) enn det venstre. Dette kan samsvare med at høyre (fremre) forgasser lekker mindre enn venstre (bakre). Har disse "loddene" noe med saken å gjøre? På sporet av noe her? Mvh G. Edited July 4, 2022 by Gottlieb Quote
tommern57 Posted July 4, 2022 Posted July 4, 2022 Jeg satt og leita litt i natt blant bilder på nett. Har ikke en PICB et rør som kommer skrått opp midt i toppen der lufta kommer inn? Tipper det er ventilasjonen til kammeret, om det stemmer. Eneste måten å stenge bensinen når motor ikke går, er en solenoid ventil (Elektrisk magnetventil) som stenger bensintilførselen. Endel biler har dette, men tror ikke din har slikt Kuleventiler/Enveisventiler vil ikke brukes til slikt, de er der av andre årsaker. Quote
tommern57 Posted July 4, 2022 Posted July 4, 2022 Se der, ja. Bimetall fjæra så ikke helt frisk ut. Den ser vanligvis ut som et stålbånd som er rulla opp i en fin spiral, sånn en 10-15 turn, vil jeg tippe. Jeg vill tippe at loddene sitter der for å tilføre masse og treghet så spjedet ikke står å "flagrer" i resonans med eksospulsene Du har vel bare tre sylidre på et spjeld, så da vil nok pulsene bli tydelige I alle fall, så skal dissa spjeldene kunne bevege seg fritt vha bimetallfjæra. Dersom de ruster fast, vil det skje når bilen står i lengre tid uten bruk. Og da er manifolden kald og fjæra åpner for at eksosen skal oppom gassera for å hindre ising. Trur vi nærmer oss noe her Quote
Gottlieb Posted July 8, 2022 Author Posted July 8, 2022 Sorry, får ikke beskjed om nye svar. Nei, de ser ut til å stå i syv stener. Spørsmålet er hvor mye makt en skal bruke. Mvh G. Quote
tommern57 Posted July 8, 2022 Posted July 8, 2022 Ingen stress. Jeg var bare forveten All verdens makt vil bare ødelegge noe før eller seinere. Noe penetrerende olje over tid og ett par avmålte rapp med en hammer rett inn på vekslende side av spjeldaksel hadde kanskje vært noe? Det vil jo alltids være litt ut/inn slakk på aksel? Lurer meg på om jeg så en slik manifold på blocket for en tid siden? Quote
Gottlieb Posted July 9, 2022 Author Posted July 9, 2022 Skal nok få det løs, men det får vente tll høsten hvor jeg kan ta av manifolden. Mvh G. Quote
Recommended Posts