Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Etter at lysbryteren ble skiftet (første tråd under) 

i starten av mai så ble det endelig slutt på at lysene plutselig kunne komme på av seg selv og bilen holdt også fint på strømmen. Alt tilsynelatende helt fint. Men så, rundt to uker etter skift av bryter, så har problemet med strømtrekk for alvor kommet tilbake. Dette er uavhengig av om bryteren står i "0" eller "Auto" og lysene har aldri kommet på av seg selv etter skift av bryter. Jeg har derfor friskmeldt den, og heller begynt å se etter andre årsaker til feilen.

Trekket er stort, batteriet tappes fra 12,2 volt til 11,8 volt på åtte timer. Det er jo så stort at man skulle jo nesten tro det var noe slags belysning som står på, men det er det ikke, i hvert fall ikke utvendig belysning. Som skrevet i den første tråden så er batteriet nytt (ikke AGM) og dynamo lader som den skal på 14,2-14,3 volt.

Har prøvd å måle med multimeter på batteri (seriekoble mellom minuspol på batteri og minus polsko) for å så nappe ut sikringer, men er vanskelig å få et klart svar fra dette synes jeg. Elektronikken er vrien i disse, men med nok tålmodighet så går det kanskje på den "gamle" måten.

Det jeg prøver på nå er å rett og slett bare trekke ut sikring for sikring på komponenter som er kjent for å feile, for så å sjekke på voltmeter avlesningen i instrumentet om det har gjort utslag eller ikke etter endt arbeidsdag. Sikring for varmeseter, comand, ettermontert tilhengerfeste og navigasjons enhet i bagasjerom er så langt prøvd... ingen utslag.

Time til feilsøking hos merkeverksted er bestilt, men er laaang ventetid så hadde vært kjekt å finne ut av dette så jeg slipper å koble av minus pole for hver ettermiddag/kveld i flere uker til. Så i og med at trekket er såpass stort, hva er det mest sannsynlig at dette kan komme fra? Bagasjeromsbelysning (skal sjekkes) som står på hele tiden? Ideer?

Edit: Dette er da en E200cdi 07 modell (facelift) med lite ekstra utstyr. Xenon, comand og parameterstyring er vel det den har av ekstra   

Edited by HansB
  • 1 month later...
Posted (edited)

I dagene etter førstepost så ble det gjort litt mer feilsøking, og sikringen som virkelig gjorde utslaget er nr 6 i bagasjerommet. Denne går til "Audio gateway control unit (AGW)", altså en slags unit som må være koblet til for å få comand til å fungere. I tillegg så jeg at dvd driven i bagasjerommet (ved sikringsboksen) startet og stoppet hele tiden, jeg tok derfor i tillegg ut den gamle navigasjons disken som satt inni der, og da stoppet denne å snurre hele tiden.

Etter litt søk på nett så er dette visstnok et kjent problem på w211, både den AGW uniten samt dvd driven som spinner hele tiden når plata er inni.

Det finnes også en fiks hvor man kan koble om slik at dette trekker strøm kun når tenning er på ved å bruke en "bro" fra sikrings uttak nr 7 og så over til nr 6. På uttak nr 6 så har bilen/AGW uniten mulighet til å trekke strøm selv om tenning er av. Hvis MB hadde gjort det slik originalt fra fabrikk så hadde de spart mange w211 eiere for mye hodebry... Fiksen vises godt i denne videoen: 

Dette har jeg ikke gjort enda selv, kjører med sikringen ute inntil videre, og da følgelig uten lyd fra radio.

Så ja, batteriet har ikke blitt tappet de siste fire ukene etter dette og denne feilen er da lokalisert.

Men nå i går (og i dag) morges når jeg skulle starte opp... 11,7 volt på voltmeter avlesningen i instrumentet 😒 Så nå har det dukket opp noe nytt igjen som trekker strøm. Det jeg også oppdaget samtidig med dette var at motortemp/vanntemp gikk veldig fort opp. Bokstavelig talt ti sekunder etter kaldstart så begynner termometeret å klatre oppover, dette har det ikke gjort før, selv ikke på veldig varme dager med 30 grader utendørs. Så det begynner å klatre mye tidligere enn jeg før har opplevd, og i tillegg virker det som det klatrer fortere opp til driftstemp enn før. Men at det klatrer mye tidligere, det er det ingen tvil om.

Så da lurer jeg på om det er noe slags forvarmer system på kjølevannet på disse som kanskje har feilet, og som også gjør at bilen igjen har begynt å trekke strøm?

Noen her som vet om disse har det? @Sven Håkon kanskje?

Bilen skal for øvrig fortsatt inn til MB forhandler for full diagnose, nå er det bare en uke unna ca til timen der. 

Edited by HansB
  • 3 months later...
Posted (edited)

(LØSNING)

Kanskje på tide med en oppdatering her...

Bilen var i sommer inne hos merkeverksted for full feilsøking på hele det elektriske anlegget/alle moduler.

Etter et møysommelig arbeid fra tekniker ble feilen konstatert til å være i SAM modul/styreenhet i motorrom venstre side. Selv med tenning av og låst bil, så lå fortsatt denne styreenheten med verdi "ign ON". CAN bus nettet ble ikke stengt ned. Dette betydde at bilens elektronikk var aktivert selv om bilen var lukket og låst. Trekket lå på ca 1 amp. Det ble brukt Xentry Scope diagnose utstyr ifbm feilsøkingen.

SAM styreenheten ble bestilt av verksted og skiftet kort tid etterpå og alt ok nå.

Totalpris feilsøking samt skifte av enhet ble 33k.

Når det gjelder det problemet med vanntemp som klatret alt for fort opp til driftstemp (som beskrevet i innlegget over), så fikk jeg opplyst av tekniker at dette mest sannsynlig var temp sensor som var defekt og dermed ga feil avlesning i instrumentet og feil "beskjed" til motorstyring om den faktiske motortempen. Med feil på sensor opplevde jeg litt små treg kaldstart og litt hosting første sekundet eller to etter start.

Sensoren sitter i termostathuset og den skiftet jeg selv, var veldig fort gjort og den feilen ble også fikset da. 

Edited by HansB
  • HansB changed the title to W211 strømtyv (Del 2) (Løsning i siste innlegg)