FrodeS Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Jeg lurer på å ta en runde med foringer og støtdempere i løpet av sommeren. Bilen har gått 350 000 nå, og det er nok ikke mye som er skiftet fra før. Hvilke er de vanligste å måtte bytte, er det mye jeg kan gjøre selv, er det mye man trenger spesialverktøy til, og hvor mye må man regne med å betale? Jeg tenker på både foran og bak. Må jeg ta hjulstillingskontroll etterpå? Noen som har lyst til å komme med en "foringer for dummies" eller noe sånt? Jeg så Arne Snapa hadde justerbare foringer til bærebrua bak, er det noe å satse på med mindre bilen ligger nedpå bakken? Hva med polyurethan(?) ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sondre B. Bjelland Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Jeg er inne på samme tankegang som deg. Min bil runder 340.000 om kun et par kilometer og tenkte at jeg skulle ta noen foringer i sommer. Demperene er nye så de hopper jeg over. Snakket med Kodvaag her på forumet en dag for ikke altfor lenge siden. Han mente at polurethaneforinger bare var tull på Mercedes. De originale foringene har jo gitt bilen de kjøreegenskapene den er berømt for i så mange år. Jeg kommer iallefall til å gå for originale eller tilsvarende originale OEM deler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Har selv k-mac bak, der er som du sier ikke nødvendig uten at chamberen ikke klarer å justeres innenfor spec med original foringer.Grunnen til slike foringer er å redusere slitasje på bakdekkene i innerkant så hvis du har slik slitasje så er det bra å bytte til slike.Det andre er at en får økt gripeevne når hjulene et justert til spec men det er nok ikke merkbart til vanlig kjøring.De stiver ikke opp hjulstillingen bak noe særlig så du vil ikke få redusert komfor pga av dette men du sparer penger på dekk..... Når det gjelder poltyrethane foringer så er de "bare" 30% stivere enn vanlig gummi, dette gir bedre respons og bilen blir litt fastere i fisken, det som er fordelen her er at en kan stive opp hele forhjulstillingne/bakhjulstilingen og redusere "forskyvingen" som skjer når en kjører i sving eller bremser/akselererer, dette fører til at feks fremhjulet ikke "toucher" plasten i bakkant i hjulbuen fremme og bilen blir ikke så "nærvøs" ved kraftige oppbremsinger etc. Hvis du vil holde deg til originalt så er min erfaring dette: Bytt stabstagforinger rundt bout, går over med brekkjern og bytt de foringene du ser/hører det er slark i, feks de foringene som holder klokka(diffen) er som regel "ferige".I bakhjulstillingen så koster ikke de forskjellige stagene noe særlig så de kan byttes enkelt da foringene er presset inn fra fabrikken, har hørt at de koster et sted mellom 200 - 300,- pr stk så sjekk disse.Ellers så er motorfestene som regel "ferige" når bilen runder 200`km eller rundt der og det er helt utrolig hva det gjør å bytte disse.... Ellers så vil jeg si en ting, jeg har alltid trodd at akkumulatorene bak var ok helt til det begynte å "gjynge" kraftig de siste ukene, fikk byttet disse for 2 dager siden og det var helt utrolig å kjenne hvordan bilen egentlig skal være...... ellers så er det fornuftig hvis du tar ned dempere/fjærer og sjekke "putene", sjekke styrelagrene, styredemperen og balatakoblingene som sitter på drivakslingen. Lykke til.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Frode L.hva med traversforingene bak? Jeg bytta de på begge mine biler da det sto på rundt 260-270 på uret! Sjekke indre bærearmsforingene foran er lurt når det nærmer seg 300. Ser de er slitne på min...Utslitt på gamlebilen på 285K, mon tro om blodsenking og dårlige veier i bergen har skylda? Hva annet? Jo foringene i hjelpesnekka!! (billige..Samt bytte styredemper samtidig om man ikke har gjort det! Halvtimes jobb, timesvis med glede etterpå) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.