Gemini Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 Fikk byttet fjæra på venstre støtdemper i 2019 (skulle selfølgelig byttet på begge sider), og nå røyk den på høyre side. Fikk byttet den på verksted Men jeg ser at bilen er for lav på høyre side etter byttet,, ca 3 cm. Kan det være feil lengde på fjæra? Hvis støtdemperen er gåen vil den sige da? Quote
Jan S Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 Ja, ved fjærbrudd byttes begge fjærer. Hadde fjærbrudd foran på en 2005-modell S211 i Frankrike for en del år tilbake. Mercedes i Frankrike anbefalte å bytte fjærer begge sider + begge støtdemperne. Vi gjorde det. Argumentet vedr støtdemper var at den hadde fått seg en kraftig belastning, på den ene siden, som ville føre til ulik demper karakteristik. Min forståelse er at fjæra setter høyden - støtdemper demper kun svingninger rundt fjæras "nullpunkt". Bilen siger ikke ved gåen støtdemper. Snakker nå tradisjonelle coil-fjærer + støtdemper foran. 3 cm er mye - det kan være feil lengde på fjæra .... eller ulik shim? Quote
Will Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 Det optimale hadde selvfølgelig vært å bytte begge samtidig. Mercedes har et eget poengsystem på fjærene i forhold til utstyr på bilen. Står ingenting om du har brukt merkeverksted eller ikke - uansett, hør om de har brukt poengsystem for din bil. Quote
Gemini Posted April 13, 2022 Author Posted April 13, 2022 18 hours ago, Jan S said: Ja, ved fjærbrudd byttes begge fjærer. Hadde fjærbrudd foran på en 2005-modell S211 i Frankrike for en del år tilbake. Mercedes i Frankrike anbefalte å bytte fjærer begge sider + begge støtdemperne. Vi gjorde det. Argumentet vedr støtdemper var at den hadde fått seg en kraftig belastning, på den ene siden, som ville føre til ulik demper karakteristik. Min forståelse er at fjæra setter høyden - støtdemper demper kun svingninger rundt fjæras "nullpunkt". Bilen siger ikke ved gåen støtdemper. Snakker nå tradisjonelle coil-fjærer + støtdemper foran. 3 cm er mye - det kan være feil lengde på fjæra .... eller ulik shim? Takk for svar. Det jeg tror er at de har satt inn feil fjær. Nå er jo bilen gått 240.000 km, så har tenkt på å bytte alt. Fikk prisoverslag hos MB i Arvika i dag på 13.200,- De skulle ha 2600 pr demper og 800 for fjær og litt for noen holdere+ bolter + arbeid demontering/montering totalt 13.200 Det er jo mye penger på en 12 år gammal bil som kanskje er verdt 60000. Tenker litt fram og tilbake om jeg skal reklamere på det "på hjørnet verkstedet" eller bytte alt. Quote
Recommended Posts