Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, 

I følge servicemanualen på min bil, skal dieselfilter og luftfilter byttes hver 75 000 km. 

Er det trygt, eller er det lite lurt? 

Jeg vet at når man kjører på støvete veier, så blir luftfilteret fortere skittent og at man bør sjekke det innimellom. 

Men med dieselfilteret er jeg veldig usikker. Det har jo vannutskiller og jeg hverken har eller har hatt trøbbel med dårlig motorkraft, treg start, høyt forbruk etc. 

Jeg liker best å være føre var sånn at jeg slipper å stå en eller annen plass ute i gokk med trøblete motor, men vil heller ikke bytte servicedeler unødvendig ofte. 

MB C180 CDI 2012.

Posted

Det skadar aldri å skifte oftare. Under normale (les tyske) forhold skal dette vere greit, men store temperaturforskjellar kan medføre større behov for bytting av dieselfilter.

Eg reknar med bilen din har ASSYST PLUS og den vil så legge inn behov for dieselfilter og luftfilter ved varsling om service

Posted
7 hours ago, Simen Arntsen said:

Det skadar aldri å skifte oftare. Under normale (les tyske) forhold skal dette vere greit, men store temperaturforskjellar kan medføre større behov for bytting av dieselfilter.

Eg reknar med bilen din har ASSYST PLUS og den vil så legge inn behov for dieselfilter og luftfilter ved varsling om service

Ja den har ASSYST PLUS, men jeg nullstiller bare serviceindikatoren når jeg tar oljeskift etc. selv. Det eneste jeg ser, er at olja skal byttes innen x antall kilometer eller dager.

Er det sånt man finner ut av tallet bak A eller B? Om dieselfilter eller luftfilter skal byttes?

Posted

Går du inn i ASSYST-menyen (søk google etter "service menu w204") får du servicekode, som merkeverksted brukar for å få opp nøyaktig servicebehov.

Du får og opp ei liste med fleire linjer med "Service .."

Talet bak betyr ein spesifikk komponent som skal skiftast/sjekkast, f.eks bremsevæske, dieselfilter, osv. Kva tala betyr står kanskje i instruksjonsboka, eller du finn det sannsynlegvis vha google.

Men når du har tilbakestilt serviceindikator uten å faktisk skifte det bilen ber om, er det jo ikkje til å stole på. Da vil det kanskje vere fornuftig å skifte begge deler etter 50-60 tusen eller 4 år.