Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noe spesielt jeg bør ha i tankene når jeg skal bytte batteri på min 2000 S320 (W220)?

Vil den huske alle funksjoner under "strømbruddet", eller må sentrale funksjoner reprogrammeres?

• 1 month later...
Posted (edited)

Jeg byttet batteriet igår, og fant ut følgende: Dette må utføres ved bytte av batteri (eller strømløs bil av ulike årsaker):

o   Reset takluke: Hold bryteren i posisjon forover til det høres et «klikk»

o   Reset vinduer: Hold alle bryterne i tur og orden nede (2 hakk) til vinduet er helt nede og det høres et «klikk». Gjør det samme til vinduet er helt oppe, og det høres et «klikk».

o   Reset feilmeldinger Airmatic, BAS og ESP: Drei rattet helt til anslag venstre, og deretter til anslag høyre. Da forsvinner feilmeldingene automatisk. Det samme gjelder for ABS-varsellampe.

o   Minne på seter, speil og ratt må settes på nytt.

o   Klokkeslett og radiokanaler må settes på nytt.

o   Regnsensoren resetter seg selv ved å gå et visst antall ganger over ruta med hendelen i posisjon 1.

Ved lav batterispenning (f.eks. gammelt batteri) kan vindusheisene fuske (stoppe på random steder på vei opp eller ned), rattautomatikk ved inn- og utstigning slutte å virke, sammen med annen underlig elektronisk «atferd». Moralen er: Sjekk batteriet før man gjør dyre reparasjoner. Et gammelt batteri kan forårsake mye underlig atferd.

Dette gjelder sikkert for andre MB enn W220 også.

Edited by AndyP