AlexA Posted February 3, 2022 Posted February 3, 2022 Hei! Jeg har en 2011 S204 200cdi (facelift) jeg har fått vannlekkasje i. Vannet renner ned i hjørnet bak der man hviler venstrefoten, altså helt til venstre i hjørnet i fotbrønnen. Problemet er at jeg ikke ser langt nok opp til å se akkurat hvor det kommer fra. Har bestilt meg et inspeksjonskamera som forhåpentligvis vil hjelpe. Har sjekket at dreneringer ikke er tette, både takluke og ved viskerarmen. Sikringsboksen er også tørr innvendig. Jeg mistenker at det er en gjennomføring i torpedoveggen som lekker, men jeg ser heller ikke disse fra motorrommet uten å demontere sikringsboks vil jeg tro. I følge BoS er det mest vanlig at lokk for sikringsboks ikke er festet skikkelig, og at vannet da kommer inn der. Eller at noen har laget eget hull i torpedovegg eller i en gjennomføring. Nå har jeg hatt bilen i 6 år, så sistnevnte er vel heller usannsynlig. Ellers er det sjeldent vannlekkasje i 204 sier BoS. Har noen vert bort i samme problem, eller har noen tips til hvor jeg bør lete? Quote
Will Posted February 3, 2022 Posted February 3, 2022 (edited) Hadde en S211 for en del år siden. Begynte plutselig å lekke i fremste festet på railen. Vannet fulgte A-stolpen og endte opp på fotbrekket/fothvileren. Edited February 3, 2022 by Will Quote
Paco Galan Posted February 4, 2022 Posted February 4, 2022 Dreneringskanaler tette av gammelt løv, snø eller is? Quote
AlexA Posted February 4, 2022 Author Posted February 4, 2022 (edited) On 2/3/2022 at 6:28 PM, Will said: Hadde en S211 for en del år siden. Begynte plutselig å lekke i fremste festet på railen. Vannet fulgte A-stolpen og endte opp på fotbrekket/fothvileren. Kom det tilfeldigvis ned i en plateskjøt over fotbrekket en plass? Du ser plateskjøten på venstresia på bildet. Det er imellom der vannet kommer. Det til høyre er torpedoveggen. Bildet er tatt nedenifra og opp. Deretter renner det langs fugen til venstre og ender opp bak fothvileren. 12 hours ago, Paco Galan said: Dreneringskanaler tette av gammelt løv, snø eller is? Jeg har som sagt sjekket dreneringer, de er opne og rene. Vannet kommer raskt ut under kanalene. Det er ikke mye som ender opp inne i selve bilen, kontra hvor mye som går gjennom dreneringa. Edited February 4, 2022 by AlexA Quote
Will Posted February 4, 2022 Posted February 4, 2022 Bilen var fortsatt under garanti da det skjedde, så det var (heldigvis) ikke mitt problem å utbedre dette. Husker det var fuktighet i isolasjonen på sparkeplata helt til venstre over pedalene også. Utover det har jeg dessverre ikke mer detaljer. Men hvis du har samme problem bør det ikke være vanskelig å se spor etter fuktighet om du tar av dekselet på A-stolpen. Quote
AlexA Posted February 7, 2022 Author Posted February 7, 2022 (edited) Jeg tror kanskje det kommer fra railen på min også. Fikk fruen til å stå ute med spylerslangen imens jeg lå på huet inni der. Hadde på ganske svak stråle. Prøvde først rundt viskerarm, oppover frontruten og A-stolpen, men da kom det ingen ting.. Men når hun siktet på fremste festet på railen så fosset det inn i bilen! Jeg så ikke noe når jeg tok av dekselet på A-stolpen, men så er der nesten ikke hull i A-stolpen slik at man får se "inni" heller. Har spurt BoS om det er kurrant jobb de kan gjøre. Lite lyst til å ta ned taktrekk osv selv. Skal uansett dit snart for å fikse noen bremserør og kjølevannslekkasje på dieselfilterbrakett (typisk). Edited February 7, 2022 by AlexA Quote
Recommended Posts