Jump to content

mobil1 5-50


Guest Rip230

Recommended Posts

Guest Rip230

Har forsøkt å lese meg til hvilken motorolje som egner seg best til min gamle 124 mod. Kanskje en som fjerner noe av ventil-tikkingen også.

 

Har registrert at det blir foreslått mobil1 5-50 olja, her inne på forumet.

Fant så ut at dette dreide seg om en helsyntetisk olje, som helt sikkert er av ypperste kvalitet.

Men er en helsynt olje noe å bruke på en 20 år gammel 230E, med 250K på telleren.??

Bare lurer , da jeg mener å ha hørt at gamle maskiner bør få mineral olje el. i verste fall halvsyntetisk.

Hadde vert greit å fått dette bekreftet, før jeg eventuelt fylte det på bilen min.

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

Kommer helt an på hva som har gått på bilen før! Gamlebilen (88-230E) kjørte jeg mobil1 0-40 på helt til jeg solgte den med 280000km..Bilen jeg har nå (90-300TE) kjører jeg også med M1 0-40 med 300 på uret..

 

Forutsetning for å helle på helsyntetisk olje og kjøre på er at bilen har gått på helsyntetisk før skiftet..

 

Alternativt kan man gå fra halvsyntetisk til helsyntetisk vha ett par raske skift etter hverandre..

 

Bytte olje og filter til helsyntetisk, kjøre 100-150 mil, bytte olje og filter igjen til ny helsyntetisk..

 

Andre har vel også noen gode tips her: Keep'em coming

Link to comment
Share on other sites

Guest 300TDT

Ingen problem med syntetisk olje, kjørte 240D'en min til 570'km med syntetisk olje. (bl.a)

Er ellers enig med Mr. Soltvedt i å bytte første syntet-fyllinga raskt (MED filterbytte).

Link to comment
Share on other sites

Guest Rip230

hva er grunnen til at man gradvis bør gå over til helsyntetisk olje?

Er det maskinen som skal vennes til oljen el. er det pga. av avleiringer/sot som kan løsne når man går ifra mineral til syntetisk?

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

Når man skifter fra halvsyntetisk/mineralsk til helsyntetisk vil det som du sier muligens løsne mye avleiringer og sot. Derfor ett oljeskift med helsyntetisk først og ett like etterpå.

 

Da vil mesteparten ha løsnet og endt opp i filteret eller lignende og ny olje+filter vil vare til neste ordinære skiftintervall

Link to comment
Share on other sites

Når man skifter fra halvsyntetisk/mineralsk til helsyntetisk vil det som du sier muligens løsne mye avleiringer og sot. Derfor ett oljeskift med helsyntetisk først og ett like etterpå.

 

Da vil mesteparten ha løsnet og endt opp i filteret eller lignende og ny olje+filter vil vare til neste ordinære skiftintervall

 

Dette med avleiringer og drit, har ikke det med oljens egenskaper til å oppta drit? Har det i det hele tatt noe med helsynt/halvsynt å gjøre? Jeg husker ikke i farta hva det heter, dette at den tar med seg driten rundt i stedet for å la det ligge, men selges det i det hele tatt oljer uten denne egenskapen i dag?

Link to comment
Share on other sites

hvis bilen har gått på mineralolje så vil helsyntetisk olje løsne sot og fastbrente partikler, det fører til at en drar dette rundt i motoren og derfor som Eivind her sier at en bør omtren bare kjøre bilen skikkelg varm og skifte filter og olje igjen rett etter at en har byttet til helsyntetisk olje.

Har aldri hørt at det har skjedd noe med motor hvis en ikke gjør det men en tetter vel filter gangske raskt slik at oljetrykket faller noe.

Det er ikke skadelig men en kan få litt "dritt" i løfterne og litt tikking.

 

Alternativet til å bruke flere hundre kroner på ekstra oljeskift er å tilsette slike "rensemidler" som en tilsetter oljen for å løse partikler og rense motoren.

Dette fungerer også glimrnede når en skal gå over til helsyntetisk.

Husker ikke navnene på disse midlene, jeg har brukt det selv for å redusere tikking fra ventilløfterne og få ut litt "dritt" av motoren.

Det en gjør er å tilsette dette i oljen, kjøre et par km så motoren er skikkelig var og så tappe av alt raskt mens motoren er varm og bytte filter.

Det er nok billigere enn å bytte olje og filter 2 ganger etterhverandre.

Spesielt på min som tar 7-8 liter olje så kan det bli litt kostbart.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Og her et svar på det Rip 230 lurte på om det er vits i å gå over til syntetisk olje.

 

Det er bare noen gamle motorer fra rundt krigen som ikke tåler syntetisk olje da det reagerer med aluminuimumen i blokka.

Alle motorer har godt av å gå på helsyntetisk olje da den er mye bedre på kaldstart, dvs at den smører raskere og bedre når det er kaldt og den tåler høyere temperatur og trykk, dvs at den ikke brenner seg fast så lett og den tåler mer belastnig enn mineralolje.

 

Oljene er blitt så bra de senere årene at det er ikke noe poeng i å vurdere de forskejllige merkene opp mot hverandre.

Bare det er et kjent merke så er det meste ok....

Et lite tips: Europris selger mobil 1......

Link to comment
Share on other sites

Guest Tom A

Min bil likte ikke Helsyntetisk, det ble litt tikking / ulyd på tomgang.

Kjører nå på halvsynt fra Pennzoil.

 

Dette med overgang og skifte av olje er riktig, med hensyn på avleiringer.

Skit bak stempelringer kan forsvinne delvis og det tar litt tid før de tetter igjen.

Det er gasstrykket i sylinderen som hjelper på tetting mot sylindervegg.

I en overgangsperiode kan man derfor oppleve økt forbruk.

Link to comment
Share on other sites

Guest mb2be

Jeg ser det er utrolig mange som har peiling på syntetiske oljer. Eneste som kom med et fornuftig svar var Frode Strand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det er utrolig mange som har peiling på syntetiske oljer. Eneste som kom med et fornuftig svar var Frode Strand.

 

Enda en verdensmester med monopol på vettet!!!! :roll:

 

Kom med saklig argumentasjon ikkje sånt piss, då kan du heller jodla litt, det hadde faktisk vært bedre..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det er utrolig mange som har peiling på syntetiske oljer. Eneste som kom med et fornuftig svar var Frode Strand.

 

Enda en verdensmester med monopol på vettet!!!! :roll:

 

Kom med saklig argumentasjon ikkje sånt piss' date=' då kan du heller jodla litt, det hadde faktisk vært bedre..... :wink:[/quote']

 

Vet ikke om jeg vil ha på meg å bli beskyldt for å si noe fornuftig :wink:

 

 

Det ligger en sak her :

http://www.nordicgroup.us/oil.htm#Quick-Lube%20Problems%20to%20Watch%20Out%20For

 

Jeg er ikke enig i alt som står der, men det er en del interessant lesning.

Bla. dette med at man ikke kan suge ut olja gjennom peilerøret er jo bare piss.

 

Dette er hva jeg prøvde å snakke om :

"Detergent Oil

Virtually all modern multi-weight oils are detergent oils. Detergent oil, cleans the soot of the internal engine parts and suspends the soot particles in the oil. The particles are too small to be trapped by the oil filter and stay in the oil until you change it. These particles are what makes the oil turn darker. These tiny particles do not harm your engine. When the oil becomes saturated with soot particles and is unable to suspend any more, the particles remain on the engine parts. Fortunately, with the current oil change intervals the oil is changed long before the oil is saturated.

 

Non-detergent oil, such as SAE 30, is not used in modern passenger vehicle engines. It is still used in some gasoline engines such as lawnmowers."

 

Jeg skal ikke påstå at jeg har noen inngående kunnskaper om olje, men hvis det stemmer som han karen her sier, så er det ikke om olja er syntetisk eller ikke, men om den er "detergent" (vet ikke hva det heter på norsk) som avgjør om den tar med seg avleiringer, eller lar dem ligge.

Link to comment
Share on other sites

Guest Geggi
Jeg ser det er utrolig mange som har peiling på syntetiske oljer. Eneste som kom med et fornuftig svar var Frode Strand.

Følte vel ikke at du bidro så mye med den uttalelsen.....

Du har nå mer eller mindre sagt at du har god peiling på emnet så hvorfor ikke være litt konstruktiv og bidra litt selv i diskusjonen da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke påstå at jeg har noen inngående kunnskaper om olje, men hvis det stemmer som han karen her sier, så er det ikke om olja er syntetisk eller ikke, men om den er "detergent" (vet ikke hva det heter på norsk) som avgjør om den tar med seg avleiringer, eller lar dem ligge.

 

Det er jeg helt enig i, men de syntetiske oljene har vist at de er bare mye bedre på dette området, og de syntetiske oljene har en evne å løsne slik fastbrendte partikler som er fatsbrent mineralolje som er utsatt for høye tempertaturer og /eller høyt trykk.

 

Mineraloljene er blitt mye bedre de senere år men å si at det er på høyde med syntetisk olje har ikke jeg fått med meg ihvertfall, så hvis mb2be har lest noe vi andre ikke har fått med oss, så kunne han ihverfall informert oss om hva det er istedet for å slenge ut noe som ikke gir noe mening.... :?

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Frode LarsenMineraloljene er blitt mye bedre de senere år men å si at det er på høyde med syntetisk olje har ikke jeg fått med meg ihvertfall' date=' så hvis mb2be har lest noe vi andre ikke har fått med oss, så kunne han ihverfall informert oss om hva det er istedet for å slenge ut noe som ikke gir noe mening.... :?[/quote]

 

Skulle gjerne hørt om det jeg også.

 

I mellomtiden holder jeg meg til mobil 1 ..

Link to comment
Share on other sites

Guest mb2be

Hva er vitsen å starte en ny diskusjon om olje :roll: Flesteparten i denne tråden har jo allerede poengtert ut fra sin viten hvilke egenskaper og fordeler de ulike oljetypene har, og da nytter det ikke for meg å komme med saklige innlegg. Jeg kan ikke se at svarene til Frode Larsen, Gegi, Tom A og Eivind er så veldig mye sakligere enn mitt eget innlegg, men det understreker bare hvor forutinntatt folk er på dette forumet. Det beste er at slike personer som Frode Larsen overlates til seg selv uten å starte nye konflikter.

 

Som alltids: bruk og tro hva dere vil, det er ikke min bil :wink:

 

PS. Hvis dere skal argumentere, se å slenge noen fakta på bordet selv. OG da mener jeg dokumentert fakta, og ikke noe annenrangs hjerneplukket virvar.

Link to comment
Share on other sites

He, he makan til tulling!!

 

Vi diskuterer olje her, ikke hvordan folk oppfører seg, du diskuterer personer og synspunkter ikke oljen..... :roll:

Kom med synspunkter om olje eller hold nebbet igjen.... :?

 

Du har ingen opplysninger eller noe som helst grunnlag for å kritisere noen av oss, uten å komme med fakta som sier noe annet enn det vi gjør...om oljen og ikke personene.

 

Statoil ga ut et kompendie som vi brukte på høyskolen om oljer, nå er det blitt noen år siden så hvis du har noe å tilføye, noe du har lært på tekniken/høyskolen/universitetet eller på din arbeidsplass om oljer og deres virkemåte så kom det det og slutt å tull.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Geggi
Jeg kan ikke se at svarene til Frode Larsen' date=' Gegi, Tom A og Eivind er så veldig mye sakligere enn mitt eget innlegg[/quote']

Neivel??????

 

Det er visst ingen hensikt i å prøve å inspirere deg til å komme med saklig info om emnet....... Du har tydeligvis ingenting å bidra med.

Link to comment
Share on other sites

Artig å legge merke til at oljediskusjoner alltid blir til en brennhet "slagmark"

 

He, he...det trenger ikke bli det, men det er alltid noen som bare må gå på personene istedet for å si sin mening om emnet.... :?

 

Vi har hatt endel slike her på forumet før, det virker som de har både lite å gjøre og lite konstruktivt å komme med..... feilen min er at jeg lar meg fyre opp... :oops: .. he, he....det er gått over nå... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest 300TDT
Biltema olje er bra!
Jepp. Og den som Felleskjøpet selger er enda bedre, spesielt for å bruke på CLK.

Dessuten er det bare tull å kjøpe Mobil 1 til 90-100kr literen når man kan kjøpe Shell Rimula X til 120kr literen. Tror det var noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt
Jeg ser det er utrolig mange som har peiling på syntetiske oljer. Eneste som kom med et fornuftig svar var Frode Strand.

 

Jeg kan ikke se at svarene til Frode Larsen' date=' Gegi, Tom A og Eivind er så veldig mye sakligere enn mitt eget innlegg[/quote']

 

Jeg bare gjentar det som så utrolig mange andre har sagt tidligere, uten å ha egen erfaring med det.

Men å kalle meg usaklig er vel litt tåpelig? eller?

Hva er det som er fornuftig å gjøre ved overgang fra mineral/halvsyntetisk til syntetisk?

 

Om du er den jeg tror du er på andre fora jeg vanker, så har jeg ingen planer om å starte noen diskusjon, for da vet jeg at jeg ikke har noe i diskusjonen å gjøre uansett... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...