Guest cropus Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Heisann! jeg har en 86' 190 som jeg synes går helt rævva dårlig. Nå har jeg lyst å gjøre noe med den,ettersom jeg regner med å ha denne bilen til jeg er godt over 40. Hvilke muligheter har jeg? det er forgasser motor,såeh...Blir kjempetakknemlig for alle svar!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Her er det bare din egen lommebok som avgjør hvor mye du kan gjøre.Kommer litt an på hva du ser for deg også...Skal du øke effekten noe over 30% må du regne med å skifte ut mye drivverk, bremser osv. da ruller kronene fort.Det billigste er ofte å sette i en kraftigere motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Hvis du absolutt vil beholde den bilen du har, så bytt til en 2.0 eller 2.3 med mekanisk innsprut. 190 med forgasser går dårlig, og bruker mye bensin. Jeg har hatt en slik... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 12, 2005 Share Posted May 12, 2005 Hvis det er en 2 liter forgasser så er det det 105hk og vel 170Nm i denne originalt, sikkert svidd et par gamper pga km og alder så la oss si det er 95-100hk i denne hvis en hadde testet den på Dyno. Er ikke helt enig med Torbjørn...... 30% økning vi si vel 130-140hk da kan en vel trygt kjøre med originalt drivverk og diverse men snakker en om trimming til 200hk så er jeg helt enig, da blir det dyrt og ofte litt arbeid å få tingene godkjent..... Alternativ 1 er, hvis du vil beholde motor:Først, få overhalt motor evt topp og få sjekket komp etc.Deretter så er det pengene som er hindringen.Du kan gjøre de standard tingene som gir 5-10 hk totalt, det er: effektanlegg, luftfilter etc.Videre porting av topp og montering av datasprut( datasprut koster vel 15-18 høvdinger til din) da får du 15-20hk mer...så da snakker vi om ca 130 hk totalt......Så er det turbo/kompressor etc da snakker en fort om 50-60 lapper men da vil du raskt nå 200hk og det er da ting begynner å ryke/koste..... Alternativ 2 som Alexander nevner:Bytt motor til en 2,3 med innsprut og få 136hk og 200Nm, da kan du trygt beholde drivverk etc, men det er sikkert mulig å få en hel bil(kollisjonskadet/kondemnert) til en fornuftig penge å bytte over det som trengs.Det vil sikkert være som natt og dag med den motoren og så kan du jo overhale den før du setter den inn og bytte eksos til effektanlegg samt luftfilter å få 5 -10 hk ekstra. Alt er mulig, men det er mye arbeid og det går alltid mer penger enn hva man regnet med..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Det vil sikkert være som natt og dag med den motoren og så kan du jo overhale den før du setter den inn og bytte eksos til effektanlegg samt luftfilter å få 5 -10 hk ekstra. Han behøver ikke bytte til 2.3 liter. Bare med en 2.0 med innsprut blir bilen som en rakett i forhold til med den sure forgassermotoren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Han behøver ikke bytte til 2.3 liter. Bare med en 2.0 med innsprut blir bilen som en rakett i forhold til med den sure forgassermotoren. Helt enig.....og hvis han kjøper et billig datsprut så dra den jo 10 -20hk mer bare på det og han slipper å knote med ledningsnettet det er bare å få tak i motor, bolt on, plug and play som de sier på fagspråket.... Så dataspru til 2-4-6-8-10 og 12 sylinder på messa på Hellerudsletta til 18 lapper med ALT som trengs, eneste en trengte utenom var dyser som passer i innsuget og som er elektriske..... Programmet lastes ned fra nett, rett inn på lap toppen, plugge denne i bilen så kan du i teorien justere inn bilen selv med litt studering av motorer og innsprut, samt litt tekniske data for å vite hvor landet skal ligge..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Tror jeg ville prøvd med Mega Squirt:http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html Tips: Søk etter megasquirt på google... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Totalt borkastet med datasprut på en slik, og i tillegg, orginal motor. Bør være en viss form for trimningsgrad på motoren før datasprut monteres. Bedre å legge pengene i noe annet da, f.eks kammer, eksos og innsug. En 2.3l med andre kammer, skikkelig eksos og noen små forandringer i innsuget kan man sikkert få til 120 - 130hk på bakhjul, det vil si 145 - 155 på motor. Å det er bra økning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 13, 2005 Share Posted May 13, 2005 Tenkte på at K-jetronik har jo mekanisk luftmengdemåler, den "stjeler" ganske mye, skal den vekk og en har planer om å forbedre innsuget så vil en kanskje ikke komme utenom datasprut....??Eller er det andre muligheter...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted May 16, 2005 Share Posted May 16, 2005 Det absolutt enkleste på en sånn bil er kam,grenrør(en i 190klubben skal selge et) og rett og slett 2 dobble 45mm forgassere.Dette på en 2,3-8v eller 2,3-16v vil gi ok resultat for en rimelig penge. Hk kommer ikke av seg selv, mange bytter bakpotta og filter å får 20hk+++, noe som er latterlig.Datasprut er blitt billigere,men koster fremdeles litt. Du får hjerne og nett til ca 18000,- så trenger du å montere det og en del ombyggninger i tillegg, den offosielle prisen på mitt ble ca 30 000,men jeg vet det er på mere. I mitt tilfelle ble det hjerne,nett,triggerhjul+ føler,coiler og dyser til ca 20000,- så kom spjeldhus og potmeter til 7250,- noen innsugsdeler og sveising. Jeg byttet i samme slengen over til stålomspundende slanger som å kostet litt.Du kan bruke det org.innsuget,men det er litt jobb å tilpasse deler. Du kan f.eks bruke spjeldhus av 325I. Hadde jeg skulle hatt en bil som skulle vært et stabilt leketøy i dag så hadde det nok blitt noe med gassere. Ikke det billigeste å kjøre men,men du må bestemme deg om du vil ha en bil som går billig eller en som går bra. Skal du ha noe som går billig og bra må du sette av ca.100 000,- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.