Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Den ene av i alt fire katalysatorer (to fremre og to bakre) til min 2000 modell S320 måtte byttes i sommer. Da gjorde jeg noen erfaringer som jeg ønsker å dele: Billigkjedene har kun eksosanlegg til W220 med V8-motor, selv om det i spesifikasjonene står at det skal passe til både V6 og V8. S320 (V6) trenger imidlertid et eksosanlegg som er 5 cm. lengre enn til V8-motorene. Det finnes ikke i handelen lenger uoriginalt, og man må ty til originalanlegg (17 000 kr pr side hos BoS, og om lag 500 kr mindre hos AutoTrio). Løsningen er å kjøpe eksosanlegget fra en av billigkjedene (ca. 4000 kr pr side), og dernest kappe og skjøte på 5 cm universalrør (selvsagt i riktig omkrets) bak den bakre katalysatoren. Formen og bøyer/vinkler ellers er identisk mellom V6 og V8. Da sparer man ca. 13 000 kr. pr side. Dersom man kun behøver en av katalysatorene, vil man også ha en i reserve, når man kapper bort den defekte, og sveise inn den nye som sitter på nyinnkjøpt anlegg. Nå har jeg jeg kjørt med ny katalysator og tilpasset eksosanlegg fra bakre katalysator og fram til skjøten mot bakre rør/potte siden juli, og dette fungerer helt fortreffelig (også lydmessig). Jeg byttet imidlertid katalysator og rør på begge sider når jeg først var i gang, og sparte 26 000 kr. I tillegg har jeg fremre del av anleggene og de to fremste katalysatorene i reserve. Jeg vet ikke om dette er mulig å gjøre på andre serier, men det kan jo være mye å spare ved å finne det ut når eksosrør, potter eller katalysatorer begynner å bli slitne. . .

Det bør nevnes at det ikke finnes universalkatalysatorer som passer til W220, da vinkling på tilpassede katalysatorer gjør at de ikke støter borti hverandre, da de er montert veldig nær hverandre (gjelder de bakerste). Det bør også nevnes at eksosanlegg begge sider er enkelt å bytte selv på disse bilene.

Edited by AndyP