Odd Magne Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 Hva skjer med kassa på min 300 TE 4matik?Jeg holder på og bli gal i hodet.Har no hatt opp og ned kassa 4 ganger på en uke.Det er en jevla jobb og løyse ned alt.Først så tok eg ned kassa på grunn av at jeg hadde mistanke om at startkrans var defekt samt oljelekasje ved konverter.Kjøpte ny startkrans og O-ring på kassa for og fåstoppet oljelekasje.Skiftet det og hivde opp kassa startet opp og lett gå på tomgang.Ikke en dråpe lekasje,men etter 15-20 minutters gange startet lekasje igjen.Stoppet av ned med kassa.Tok da hele endestøkke av en anna kasse og flyttet over.Opp igjen resultattet ble det same.Ned med kassa for tredje gang.Kjøpte ny O-ring og satte på monterte og en annen konverter og hivde opp igjen resultat det samme.Siden resultatble det samme igjen.studerte da Nærmere endestykke på kassa og konkluderte med at eg hadde satt O-ring for langt inn så derved var kannal for overtryksolje blokkert.Våknet frisk og opplagt idag tok ned kassa og sette på ny O-ring helt ute.Monterte opp og det samme skjer igjen.Tror rett og slett F. er gått i kassa.Hadde det lekt litt så hadde det vert greitt,men det er mye som kommer.Teker på hva orsaka er,men er i grunnen like klok eller dum.Er berre dritt depa og sur.Det er fristende og funne noe tungt og dratt til hele bilen for no er tålmodigheten strekt til bristepunktet.Kan det rett og slett vere pumpa i kassa som gir for mye trykk når olje er varm?Noen som har vert bort i noe lignende problem så mottas hjelp med takk?
Guest Jan-E. Posted July 6, 2007 Posted July 6, 2007 Har erfaring med noe lignende på Ford's A4LD automat, og der skyldes det utslitt bronseforing i kassen som lagrer opp converteren.
Odd Magne Posted July 6, 2007 Author Posted July 6, 2007 Tror Jan E. som er gjest har rett i at det er den bronseforingen det er galt med.Den er løs og det skal den nok ikke vere.Viss den kommer utover så blokkerer den nok for oljeretur hullet som er der,og ergo da blir det overtrykk tror jeg.I allefall så kan det tyde på det.
Alexander Posted July 6, 2007 Posted July 6, 2007 Ring Kenneth da vel, så får du et svar. Det er ingen vits i å gå rundt grøten.
Odd Magne Posted July 6, 2007 Author Posted July 6, 2007 Ja,har ringt Kenneht idag,og han mente det var oljepumpa i kassa.No når jeg så han nevnte denne bronseforinga,og at den er løs så heller jeg heller til at det er den som er orsaka.Er som sagt ikke sikker ennå,men siden den er løs,og det skal den nok ikke være.Var det oljepumpa så skulle det nok ikke vert trykk etter min mening,men er nok ikke så innpå dette.Holder nå på og sette opp ei anna kasse,men det er løs bronseforing der og.Så viss det skjær det samme imorgen når jeg starter opp må det nok vere denne bronseforringa.Innenfor O-ring er det et hull for oljeretur,og viss bronseforringa er løs og glir ut mot O-ring så stenger den for returhullet.Beviset kommer imorgen viss det skjer at bil går ei stund og alt ok,men så kommer oljelekasjen igjen.Sto og gikk i 15-20 minuter i driv sist uten oljelekasje,men så kom det når jeg trødde på pedal og sette i park.Vet iallefall at kassa som eg setter opp er ok.Den stod på bilen når jeg kjøpte den.Var ok når jeg tok den ned sist.Krysser fingrer og alt for at det virker imorgen,men er skeptisk og føller meg langt ifra trygg.
Odd Magne Posted July 8, 2007 Author Posted July 8, 2007 Bra jeg hadde liggende en anna gearkasse.No ser alt ut til å virke.Limte rett og slett fast bronzeringen.Så den ikke fikk ligge fritt og vandre.Nødløsning siden måtte ha gang på bilen.Er som sagt ikke sikker på om det var orsaka,men må snakke med Bergs på mandag og høre om den bronzeringen.Virker iallefall helt normalt alt nå.
Guest Jan-E. Posted July 8, 2007 Posted July 8, 2007 Ja,har ringt Kenneht idag,og han mente det var oljepumpa i kassa.No når jeg så han nevnte denne bronseforinga,og at den er løs så heller jeg heller til at det er den som er orsaka.Er som sagt ikke sikker ennå,men siden den er løs,og det skal den nok ikke være.Var det oljepumpa så skulle det nok ikke vert trykk etter min mening,men er nok ikke så innpå dette.Holder nå på og sette opp ei anna kasse,men det er løs bronseforing der og.Så viss det skjær det samme imorgen når jeg starter opp må det nok vere denne bronseforringa.Innenfor O-ring er det et hull for oljeretur,og viss bronseforringa er løs og glir ut mot O-ring så stenger den for returhullet.Beviset kommer imorgen viss det skjer at bil går ei stund og alt ok,men så kommer oljelekasjen igjen.Sto og gikk i 15-20 minuter i driv sist uten oljelekasje,men så kom det når jeg trødde på pedal og sette i park.Vet iallefall at kassa som eg setter opp er ok.Den stod på bilen når jeg kjøpte den.Var ok når jeg tok den ned sist.Krysser fingrer og alt for at det virker imorgen,men er skeptisk og føller meg langt ifra trygg. Du skal nok høre på det Kenneth sier. Jeg har sett på skisse av den kassen og MB har oljepumpa i converterhuset (Ford si ligger inni kassen). Så det du tror er bronseforing er en del av oljepumpa. Når du setter converteren på kassen så må du være 100% sikker på at den sitter rett ellers raserer du pumpa. Har vært borti de som lar converteren stå på motoren og så monterer kassa, det er galskap........... Du ser skissen her: detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP=1&F=124290&M=103%2E985&GA=722%2E342&GM=717%2E447&CT=GA&cat=09B&SID=27&SGR=030&SGN=02 Hvilket nummer har den delen som er løs?
Odd Magne Posted July 8, 2007 Author Posted July 8, 2007 Alt fungerer som det skal nå.Kassa er pote tett alle veier,så det var nok noe galt med andre kassa så det var bra jeg hadde en anna liggende.Var forresten en tur til Egersund idag,og det er bortimot 7 mil hver vei.Kjørte et støkke å stoppet og peilte olje å så under om det var noe lekasje,men ingenting å se eller høre.Satser på at alt er som det skal være.Skal jobbe 6 uker nå hver eneste dag så har ikke tid til mer skruing nå.Så vil satse på at det holder.Takk så lenge.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now