Jump to content

Knirking/knaking fra støtdempere, eller noe annet? (LØST)

Recommended Posts

Posted (edited)

Knirking/knaking fra støtdempere, eller noe annet? 

Etter jeg skiftet stødempere bak har jeg fått en irriterende knirkelyd ved enkelte anledninger. Det er ikke den klassiske knirkingen som kommer over for eksempel fartsdumper (ref. knirkeforing). Denne knirkingen kommer når bilen kjører over et ujevnt underlag i f. eks en bratt bakke med en skarp sving, eller hvis jeg legger over når jeg skal over en stor kant. 

Har skiftet støtdemperlagring (gummiforing øverst) tre ganger nå, og smurt opp med fett. Har også skiftet støtdempere da jeg mistenkte at de var synderen (det er altså skiftet to ganger), men lyden gir seg ikke. 

Dette er til å rive av seg håret av. 

Noen ideer, eller noen som kjenner igjen lyden? 

Edited by Classic
youtubelink
  • Classic changed the title to Knirking/knaking fra støtdempere, eller noe annet?
Posted

Skifta ikke du lenkstag også?

En annen ting er at jeg har vært borti lyder som kommer plutselig. Hvis du får en stein fra grusvei som legger seg oppå nedre bærearm i fjøra, så er det overraskende hvor mye lyd det blir av det

Posted
On 11/12/2021 at 5:41 PM, tommern57 said:

Skifta ikke du lenkstag også?

En annen ting er at jeg har vært borti lyder som kommer plutselig. Hvis du får en stein fra grusvei som legger seg oppå nedre bærearm i fjøra, så er det overraskende hvor mye lyd det blir av det

Det stemmer, jeg skiftet begge lenkestag bak. Jeg får inspisere nedre bærearm, men føler det knirker og forplanter seg. Tror ikke det er knirkeforingen, da dette hovedsakelig framprovoseres når bilen kjører over en ujevn helling og understellet blir "skjevt" på en måte. Ikke den klassiske knirkingen over dumper. 

Posted

Fant ingen steiner etc. i nedre bærebru. Tok ut bilen for en kjøretur i dag, og synes lyden har blitt forverret/mer fremtredende enn før. Mulig jeg er paranoid dog. 

Posted

Etter å ha lastet full bilen av flatpakker fra Ikea forsvant lyden i dag. Får kjøre rundt med disse permanent da...

Nei, jeg mistenker fortsatt at feilen ligger på støtdemperne. Tror rett og slett det ikke er vits å gå for billige med "dårlige passform". Må nok bestille Sachs eller originale. Stemmer det at Sachs produserer de originale? 

Mvh

Alexander

• 2 weeks later...
Posted

Da er støtdempere og foringer skiftet for 3. gang. Greit å få de i original utførelse, men lyden ble dessverre ikke vekk.

Er det noen som har erfaringer med at foringene i traversen blir utslitte på 211 facelift? Disse er neste mistanke, men har vanskelig for å begripe dette etter 165 000 km. 

• Classic changed the title to Knirking/knaking fra støtdempere, eller noe annet? (LØST)