Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skal som nevt kjøre rundt i EU denne sommeren.

Noen som har adressen til en høgger der nede som er verdt å besøke?

Evt kan jeg søke selv, hva hetter høggere på tysk?

Posted

Evt kan jeg søke selv, hva hetter høggere på tysk?

Tja, Dieter, Hans, Rudi, Klaus eller Bernhard. Og jeg er villig til å vedde på at du finner minst én som heter Franz... :lol:  Men spøk til siden, søk etter "Autoteile" så finner du nok noe. Uansett hvor stor skala de driver i så pleier de å ordne firmaregistreringene og/eller hjemmesidene sine slik at du kan finne dem ved å søke på den kategorien - eventuelt kan du forsøke med Mercedesteile, og eventuelt legge til "gebrauchte" for å unngå nydel- og rekvisita-sjapper.

Viel Glück, som jeg synes å huske at tysklæreren vår sa før eksamen...

MVH Tore

Posted

Tysk er ikke akkurat "viel Spass" når man holder på, men det er greit å kunne litt. Jeg fikk nesten taket på det på slutten :D

Hehe, det var vel dagens understatement. Det var forferdelig nitrist, og det hersens fokuset på kasus og endelser hele tiden gjorde at jeg aldri klarte å snakke tysk flytende, ble bare stoppende opp for å tenke meg fram til endelser når jeg endelig hadde funnet de rette glosene og fikk stokket om på ordstillingen og samlet opp alle verbene til slutt i setningene. Og å kunne lese sånn noenlunde det andre har skrevet, og å bruke en halv formiddag på å klare å skrive fem-seks setninger gramatisk korrekt er egentlig ganske fjernt fra den måten man gjerne har bruk for et språk på. Kanskje hadde det vært bedre om vi hadde fått lov til å gjette litt mer på endelsene og prøve å snakke mer flytende i stedet, tror tyskerne hadde forstått oss likevel. Jeg gikk i hvertfall ut fra skolen med det læreren kalte "en god femmer" i 1987, men siden jeg aldri har følt meg god nok til å prøve å bruke det er det svært, svært lite jeg husker av det i dag (kjente at jeg kom skummelt nær et Øystein Sunde-sitat der...).

MVH Tore

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...