Jan S Posted October 24, 2021 Posted October 24, 2021 Bilen: 1975 W116 450 SE USA versjon Motor: 1977 M100 6.9 USA versjon med K-jetronic innsprøytning De siste månedene føler jeg at motorens forbrenning pulserer, minner litt om god gammel "fusking". Det er ikke mye, vil beskrive det som "fin" pulsering, men litt irriterende ..... forsøker å få motor til å gå silkemykt. Mye nytt i systemet: - Coil, pluggledninger og plugger 1 år - Bensinsystem (pumpe, filter, akkumulator, slanger, +++) 6 mnd - Dyser, 1 dag - Luftfilter 6 mnd - Olje og oljefilter motor 6 mnd - Trykktest k-jet ok for 6 mnd siden - Renset og testet "aux air valve" (AAV) Kjente problemer som skal fikses kommende uker: - Skifte termostat (og rense kjølesystem) (kjølevann er kun 55 grader, skal være 80 grader, som gjør at AAV ikke lukker og gir motor falsk luft) - Teste motor for vakuum lekkasjer Noen tips hva dette kan være? Quote
tommern57 Posted October 24, 2021 Posted October 24, 2021 Det er vel fordeler på denne? Jeg ville ha satt på en stroboskoplampe og sjekka tenningspunktet først. Se om det samsvarer med pulsering. En 43 år gammel fordeler kan fort trenge litt smøring og stell, men sjekk først med ei lampe, så tar vi det derfra Quote
Jan S Posted October 25, 2021 Author Posted October 25, 2021 Takk for tips, tommern57! Tenkte også litt på tenning (i tillegg til bensinfordeler). Etter det jeg vet har motor elektronisk fordeler/tenning. Må lese meg litt opp på dette. En tenningslampe fra en av billigkjedene duger til dette går jeg ut fra, eller noe jeg bør se etter? Pulseringen merkes spesielt ved pådrag. Kanskje noe med vacuum som ikke stemmer? Før jeg sjekker tenning skal jeg rense kjølesystem og skifte termostat slik at aux air valve lukker når motor er varm. Motor tomgang er 900 1/min, skal være rundt 750 1/min. Regner med at når AAV lukker vil turtall gå ned. Quote
tommern57 Posted October 26, 2021 Posted October 26, 2021 Regner med du har en elektronisk sensor i steden for stifter. Men du har nok fremdeles vacuumklokke på den og muligens vekter for regulering av fortenning ved økende turtall. Stroboskoplampa skal ha tre ledninger, en pluss og minus som koples på batteriet, og en induktiv klips som du klipser på tenningskabel til cylinder 1. Og da er det bare å lyse med på veivhjulet og se om tenningen vandrer fram og tilbake Legg gjerne ut et bilde av fordeleren Quote
Jan S Posted November 2, 2021 Author Posted November 2, 2021 @tommern57 Fikk litt garasjetid i kveld, nok til å sjekke tenning med lampe. Jeg går ut fra at nålen på bildet viser tenningspunkt? Fikk også tatt bilde av fordeler. Tok ikke lokk av i dag. Blir til helgen. Tenning ved tomgang 900 1/min var midt mellom 9/0 og 8/0. Går ut fra at det er 8,5 grad? Vet foreløpig ikke om det er etter eller før TDC .... antagelig etter? Må se om jeg finner spec. Tenningstidspunkt 8,5 grad var stabilt, vandret ikke frem og tilbake. Som sagt skal sjekke fordeler innvendig til helgen. Noe jeg bør være oppmerksom på når jeg åpner? Quote
tommern57 Posted November 2, 2021 Posted November 2, 2021 Det er sikkert BTDC (før øvre dødpunkt) Vil tippe det ligger i området rundt 8 på tomgang og rundt 30 på bra turtall. Du skriver 9/0 og 8/0. Hva mener du der? Den du ser i bildet over er 20 grader, og streken mellom 2 og 0 er punktet, om du forstår hva jeg mener. Var du på sylinder 1? Lokket er bare å trykke ned skruen med skrutrekker og vri 90 grader mot klokka på begge sider, og løfte rett opp Quote
Jan S Posted November 2, 2021 Author Posted November 2, 2021 Jøss, da har jeg misforstått. Da står nåla på 85. Og det kan ikke stemme. Dobbelsjekket hvor sylinder 1 er. Det viste seg at jeg har målt sylinder 5 😱 Var skråsikker, men slik kan det går Nytt forsøk i morgen. Quote
Jan S Posted November 2, 2021 Author Posted November 2, 2021 Fant litt data, som sier at sylinder 5 er på TDC ved markering 90. Det kan tyde på at tenning er 5 grader før TDC. Sjekker sylinder 1 i morgen. Quote
tommern57 Posted November 3, 2021 Posted November 3, 2021 Hvis du ser nøye etter, er den ene toppen litt foran den andre. Den første på den fremre er som regel nummer 1 Hadde på følelsen du hadde bomma, serru Quote
Jan S Posted November 3, 2021 Author Posted November 3, 2021 Fikk målt riktig sylinder #1 nå. Tenning ved tomgang 900 1/min er 5 grader til høyre for 0 grader på skiven. Regner med motor dreier med klokken, dvs dette er 5 grader før TDC? Er usikker på hva tenning skal være, må sjekke litt ...... (Tomgang er litt høyt pga ødelagt termostat som gjør at kjølevann er rundt 55 grad C og aux air valve ikke lukker. Planlegger å skifte termostat i helgen, tror jeg .... da skal tomgang ned til 600 1/min i henhold til spec, dersom alt fungerer) Tenning er stabil, danser ikke frem og tilbake. Har lest at tenning skal sjekkes ved tomgang, 1500 og 3000 1/min. Driver fortsatt å søker etter spec til en 1977 USA motor 100.985 med blyfri 95. Tok bilde av fordeler. Ser ren og relativ ok ut, men kontaktene er kanskje litt brent? Hva sier et trenet øye? Noe som skal smøres der? Quote
tommern57 Posted November 4, 2021 Posted November 4, 2021 Så ikke så gale ut der. litt svidd, men går nok litt til. Det er jo høyspent som slår over på de punktene, så du må regne med noe slitasje. Når det gnistrer inni lokket, dannes det ozongass. Denne er veldig korrosiv og tyngre enn luft. Derfor har alle fordelere et luftehull i bunn, så gassen kan komme ut. Det er viktig at dette hullet ikke tettes av drit, for da vil du se virkelig korrosjon i fordeleren. Ser veldig bra ut her. En annen triviell opplysning er at på bilde 4 ser du en strek i kanten på fordelerhuset. Dette skal stemme med hvor sylinder 1 er på lokket. (greit å vite når man monterer sammen en motor) 5 grader fortenning høres ut som det er i rett område, men du finner nok skikkelige data. Evt, justering bør vente til du har full temp på motor. Det er også viktig å sjekke om tenning skal sjekkes med vacuumklokka tilkoplet eller ikke. (det varierer fra motor til motor) Dersom du tar tak i selve rotoren, skal du kunne dreie denne ene veien 10-12 grader og når du slipper den, skal den gå tilbake Forutsatt at det er fortenningsregulering i fordeleren. ( tror det skal bli dreiing med klokka på denna) Denne mekanismen bør smøres en gang i året. Dersom du tar tak i rotor og trekker den rett opp og av, vil du nok se en filtbrikke nedi akselen. Her er det bare å trekke ut peilepinnen på motorolja og la den få kontakt med filten. En veldig grei måte å smøre på. Ikke stort som skal til. Quote
Jan S Posted November 4, 2021 Author Posted November 4, 2021 Strålende, takk for vurderinger og tips! Du sier trekke rotor rett opp ..... hva følger med da? Vil f.eks. "edderkoppbena" følge med (se bilde 3 og 4)? Eller er det kun den innerste aksen som følger med? Regner med at dette må skyves tilbake på nøyaktig samme sted ..... er det mulig å bomme her slik at tenningen o.l. blir feil? Ønsker å vite om jeg evt. kan gjøre vondt verre her - før jeg begynner å demontere ting. Denne filtbrikken, hvor langt nede sitter denne? Quote
tommern57 Posted November 4, 2021 Posted November 4, 2021 Rotoren er en "forbruksdel" så metalldelene sitter nok ikke i den. Det er et hakk i akselen med tilsvarende del på rotoren, så den går kun på en vei. Så bare pass på ved montering at du får den helt ned igjen. Du merker når den er i bunn. Filten sitter kanskje 1 cm nedi akselen Quote
Harald Posted November 4, 2021 Posted November 4, 2021 Her er bilder fra sidene med tenningstidspunkt fra tabellbok: Quote
Jan S Posted November 4, 2021 Author Posted November 4, 2021 Fantastisk, Harald - takk for den! Innstilling m/ vakuum (kolonne 3) skal være ÖD Montering u/ vakuum (kolonne 9) skal være 7 grad FÖD ...... går ut fra at det er før TDC. Tolker dette som at jeg først stiller inn på TDC med vakuum, for deretter å sjekke uten vakuum. Begge ved 800 rpm. Og deretter sjekke ved 1500 rpm og 3500 rpm uten vakuum. Sjekke uten vakuum ..... trekker jeg vakuum-slangen ut av "klokka" og tetter hullet i klokka? Quote
Jan S Posted November 4, 2021 Author Posted November 4, 2021 11 hours ago, tommern57 said: Rotoren er en "forbruksdel" så metalldelene sitter nok ikke i den. Det er et hakk i akselen med tilsvarende del på rotoren, så den går kun på en vei. Så bare pass på ved montering at du får den helt ned igjen. Du merker når den er i bunn. Filten sitter kanskje 1 cm nedi akselen Fikk oljet filten i kveld med et par dråper. Hva er hensikten egentlig? Quote
tommern57 Posted November 5, 2021 Posted November 5, 2021 Smøring på filten er fordi det er to aksler i hverandre og den ene dreier i forhold til den andre med økende turtall. Når det står uten vacuum, vil det si at du drar av slangen(e) på klokka og tetter slangen(e) mens klokka er åpen mot atmosfæren. Fõd (før øvre dødpunkt) = BTDC (before top dead center) Når det gjelder justering av tenning, vil jeg si noe som kan få enkelte til å gå i hysterisk stabilt sideleie. Tenningskurven er forskjellig i mange land. Dette fordi det forekommer forskjellige lokale bensinkvaliteter som også gir utslag på kompresjonsforholdet. Også utslippskrav vil til en viss grad bestemme tenningskurven. Og til slutt vil også motorens tilstand og forekomst av sot i forbrenningskamrene også kunne påvirke. Og midt oppi detta skal ingeniørene være på den sikre side mht evt garantikrav. Nå vet vi at en motor yter bra når den får max fortenning på en gitt motor med en gitt bensinkvalitet. Den vil også gi god økonomi. Så hva er max fortenning? Det er litt før den får tenningbank. De fleste moderne biler i dag har en ganske aggressiv tenningskurve hvor man bruker en mikrofon (tenningsbanksensor) som retarderer tenninga fra tenningsbank. Så på gamle biler med fordeler, pleier jeg å finne meg en fin motbakke, ca 50 km/t på høygir, og så trår jeg på og akselererer. Hører jeg ingen tenningsbank, tåler den mer tenning. Jeg skrur på fortenning til jeg hører tenningsbank, og så bakker jeg av noen grader. Så for min del, er datane i boka det sikre valget, mens min metode gir max på en spesifikk motor med spesifikk bensin og tilstand 1 Quote
Will Posted November 5, 2021 Posted November 5, 2021 9 hours ago, tommern57 said: Smøring på filten er fordi det er to aksler i hverandre og den ene dreier i forhold til den andre med økende turtall. Når det står uten vacuum, vil det si at du drar av slangen(e) på klokka og tetter slangen(e) mens klokka er åpen mot atmosfæren. Fõd (før øvre dødpunkt) = BTDC (before top dead center) Når det gjelder justering av tenning, vil jeg si noe som kan få enkelte til å gå i hysterisk stabilt sideleie. Tenningskurven er forskjellig i mange land. Dette fordi det forekommer forskjellige lokale bensinkvaliteter som også gir utslag på kompresjonsforholdet. Også utslippskrav vil til en viss grad bestemme tenningskurven. Og til slutt vil også motorens tilstand og forekomst av sot i forbrenningskamrene også kunne påvirke. Og midt oppi detta skal ingeniørene være på den sikre side mht evt garantikrav. Nå vet vi at en motor yter bra når den får max fortenning på en gitt motor med en gitt bensinkvalitet. Den vil også gi god økonomi. Så hva er max fortenning? Det er litt før den får tenningbank. De fleste moderne biler i dag har en ganske aggressiv tenningskurve hvor man bruker en mikrofon (tenningsbanksensor) som retarderer tenninga fra tenningsbank. Så på gamle biler med fordeler, pleier jeg å finne meg en fin motbakke, ca 50 km/t på høygir, og så trår jeg på og akselererer. Hører jeg ingen tenningsbank, tåler den mer tenning. Jeg skrur på fortenning til jeg hører tenningsbank, og så bakker jeg av noen grader. Så for min del, er datane i boka det sikre valget, mens min metode gir max på en spesifikk motor med spesifikk bensin og tilstand Som å høre en gammel jaguar mekaniker som skal stille inn optimal tenning på en gammel V12'er.. 😁 1 Quote
Jan S Posted November 5, 2021 Author Posted November 5, 2021 @tommern57 Dette er bra innsikt ...... jeg skjønner at dette er like mye kunst som harde fakta 👍. Er det enkelt å høre tenningsbank? Hvordan er den lyden? Bilen går snart i vinterdvale. Og jeg gjør ingenting med tenninga før kjølesystemet er renset med sitronsyre, termostat er skiftet ut, nye gummislanger er montert og tomgang 600 1/min er innstilt. Kanskje må jeg også søke etter vakuum lekkasjer. Venter fortsatt på kjølesystemslanger ..... lurer faktisk på å vente med hele jobben til våren (har ikke varm garasje), bilen blir uansett ikke brukt neste 5 mnd. Quote
Jan S Posted November 5, 2021 Author Posted November 5, 2021 11 hours ago, Will said: Som å høre en gammel jaguar mekaniker som skal stille inn optimal tenning på en gammel V12'er.. 😁 Will, jeg har nok med mine 8 🤣 Quote
tommern57 Posted November 5, 2021 Posted November 5, 2021 Tenningsbank vil jeg beskrive som en knitrende lyd. Det er nesten så en skulle tro det lå noen løse klinkekuler i motoren Quote
Jan S Posted November 5, 2021 Author Posted November 5, 2021 Ok, så det høres med det "blotte øre"? Et godt sted å begynne er på spec, for deretter å øke fortenning .... kanskje med 2,5 grad intervall? Quote
tommern57 Posted November 6, 2021 Posted November 6, 2021 Jada, det høres godt. Men, bare så det er sagt, tenningsbank er skadelig for en motor, så en må ha det i bakhodet når man tester. Quote
Recommended Posts