SteinarM Posted October 17, 2021 Posted October 17, 2021 Jeg lurer veldig på logikken når det gjelder nødmodus og motorlampe. Min E280 CDI 2006 modell har begynt å gå i nødmodus når den blir varm. Motorlampen kommer og går periodisk. Etter noen turer med limp mode som resultat, tenner lampa. Etter noen start av bilen, slukker den igjen. Problemet med limp mode er der hver gang motoren blir varm. Jeg hadde en feilkode, men feilen skal være rettet. Mitt spørsmål blir da: Kan gamle feilkoder lagret i minnet forårsake limp mode og motorlampe? Eller indikerer limp mode og motorlampe et pågående problem. Dette vil ha noe å si for hvordan en angriper problemet, når en ikke har diagnoseutstyr selv. Hvis det er slik at de gamle feilene forårsaker problemer, må jeg sørge for å få feilkodene slettet. Hvis problemene indikerer pågående problemer, må kodene leses av og tolkes på nytt. Jeg lurer også på sammenhengen mellom lampe og limp mode, siden de kan opptre hver for seg. Quote
Simen Arntsen Posted October 18, 2021 Posted October 18, 2021 Du kan få motorlampe uten nødmodus, og du kan få nødmodus uten motorlampe. Det er alltid greitt å slette feilkodar etter reparasjon, men i dei fleste tilfeller skal det ikkje vere nødvendig for korrekt funksjon. Viss du har motorlampe og nødmodus som kjem og går, er det eit pågåande problem. Viss det hadde vore pga ein lagra feilkode som må slettast, skulle det ha vore konstant. Merk at ein feilkode er ikkje nødvendigvis nøyaktig. Dvs kode som rapporterer feil med f.eks MAF, kan og vere lekkasje i innsugssystemet. Kva var koden du hadde, og korleis blei det reparert? Du bør uansett få tatt ny diagnose og sjå kva som er der. Slett alle kodar og sjå kva som kjem tilbake, viss ikkje det indikerer gjeldande feil. Quote
SteinarM Posted October 18, 2021 Author Posted October 18, 2021 @Simen Arntsen Takk for svar! jeg tenker at jeg starter med en ny diagnose, og ser om det kommer noen feilkoder. Quote
Recommended Posts