Odd Magne Posted June 30, 2007 Posted June 30, 2007 Noen som vet om det kan brukes syntetisk motorolje på 103 motor til 300TE 1990 modell.
Alexander Posted June 30, 2007 Posted June 30, 2007 Det er mange i klubben som aldri har kjørt på annet en helsyntetisk Mobil 1 på M103 motorene sine, så det behøver du ikke bekymre deg for.
Odd Magne Posted June 30, 2007 Author Posted June 30, 2007 Takk for det.Da prøver jeg det siden jeg skal skifte olje og filter idag +mye annet.
Guest Jan-E. Posted July 3, 2007 Posted July 3, 2007 Det er greit det som Alexander skriver, ..."har aldri kjørt på annet"... Men å gå over til syntetisk olje på en motor som har gått lenge på mineralolje er direkte farlig hvis du ikke tar dine forholdsregler. Mobil1 f.eks har en voldsom renseeffekt og kan føre til tette oljekanaler på kort tid når oljen løser opp gammel dritt og begynner å dra det rundt i motoren. En kompis av meg opplevde akkurat det for endel år siden på en 190E, det ble en dyrekjøpt erfaring for han....... Nå finnes det gode mineraloljer og, så det er ikke helt sikkert at din motor er full av avleiringer, men sjansen er absolutt til stede. Det jeg har hørt fra eksperthold er at man kun bør gå over til syntetsisk olje i forbindelse med motoroverhaling og innvendig rens av motor.
Frode Posted July 3, 2007 Posted July 3, 2007 Kjøp et rensestoff før du bytter, det er et godt triks, omega har blitt anbefalt her tidligere det har også jeg brukt. Hiv det oppi før du bytter, kjør motoren i 10 min og tapp av, bytt også oljefilter og fyll på ny syntetisk olje, det fungerer glimrende. La også bilen stå noen timer å "renne av seg" jeg fylte opp over en halv liter olje i et fat i fra da jeg trodde det var "tomt", for jeg holdt på med så mye annet imens olje-pluggen var ute og var mildt sagt sjokkert hvor mye olje som "lå" igjen i motoren etter at "alt" var tappet ut..... Sjekk også fargen på oljen ofte, på peilepinnen og bytt hvis den blir fort "skitten". Fordelene med syntetisk olje oppveier det arbeidet som må til for å gå over fra mineral til syntetisk.
Alexander Posted July 3, 2007 Posted July 3, 2007 Jeg har flere ganger byttet fra mineralolje til helsyntetisk uten å ha hatt noen problemer, men renseeffekten til Mobil1 er allikevel et godt poeng som kan være verdt å tenke på for den som bytter oljemerke.
Håvard Bendiksen Posted July 3, 2007 Posted July 3, 2007 Er det noen av dere som har erfaring med Castrol syntetisk? Jeg hellte det nettopp på 124'en min. Får en veldig god deal på den via broderen. Forresten er nevnte bror på utkikk etter en s124. Jeg gjør alt jeg kan for å overbevise ham, vaffal..
Frode Posted July 3, 2007 Posted July 3, 2007 Jeg bruker Castrol fullsyntetisk 5-40 funker helt greit det, men det er litt vanskelig å si om det er bedre eller noe annet av de merkene som pleier å ligge på topp.....
Håvard Bendiksen Posted July 3, 2007 Posted July 3, 2007 Jeg bruker Castrol fullsyntetisk 5-40 funker helt greit det, men det er litt vanskelig å si om det er bedre eller noe annet av de merkene som pleier å ligge på topp..... Akkurat. Jeg fikk den billig derfor tok jeg den. Men "alle" her på forumet snakker om Mobil1.
Frode Posted July 3, 2007 Posted July 3, 2007 Ja, Mobil 1 er glimrende, har kjørt på det selv, men tror ikke forskjellen mellom de forskjellige kjente merkene er så stor folk vil ha det til, så holder en seg til kjente merker så er det nok glimrende. BOS kjører jo Shell Fullsyntetisk 5-40 og har gjort det i mange år, Mobil 1 er verdenskjent innen racing, men det samme er jo og Castrol.
Lorns Stavrum Posted July 4, 2007 Posted July 4, 2007 Har brukt castrol delsyntetisk siden jeg fikk i bilen, 300tdt da jeg fikk tak i den var shell helix på den syntes det ble mindre tikking med castrol
Håvard Bendiksen Posted July 4, 2007 Posted July 4, 2007 Allrighty then Jeg kjører nordover på lørdag så da får jeg virkelig sjekket hva bilen er god for. Fullastet med pikk og pakk og kjerring og unger med minimum 3000 km kjøring. Det blir mange tunge tak for bilen de neste 2 ukene. Jeg skiftet til Castrol dagen før vi stakk til landstreffet og vet ikke hva som var på fra før så det skal bli spennende å se om motoren trives med denne oljen.
Guest 2800 Posted July 4, 2007 Posted July 4, 2007 Blir nødt til å blande meg litt inn her. Prøvde selv å bytte til Castrol delsyntetisk. Kjører en gammel holk av en 124 , men ville prøve like vel. Resultatet ble som nevnt. God rensing og tett løfter..... Mistet oljetrykk, og tok av filter. Delte dette og det så ikke bra ut innvendig. Så ut som om noen hadde helt sand i motoren min , med vilje. Uansett ikke kjør så langt hjemmefra med det første Kjører i dag på Mobil Super M, 10-40. Og en liten erfaring er for min del , at det er forskjell på orginalt oljefilter, og filter fra andre leverandører. Samme hva andre sier. Bilen er "ny"
Håvard Posted July 4, 2007 Posted July 4, 2007 Hva måtte du gjøre, du sier tett løfter var det nok å skifte filter og olje?
Guest 2800 Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 Det blir vel som å banne i kirka, men jeg kjørt litt.... Noen mil.. Og da jeg skulle sjekke hva dette var, ruste jeg motoren noen ganger. Da virket det som om den løsnet, og det har ikke vært problemer siden. Men det skal sies at på det tidspunktet hadde jeg byttet topppakning i forkant, og derfor byttet olje, (Castrol) Og kjøpt filter på A.I.S. Bildeler. Etter dette har jeg konsekvent kjøpt orginalt MB filter og mobil olje. Aldri hatt feil slag. Bytter nå olje hver 5 til 7 tusen km.
Frode Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 Det er en fordel å bytte filter og olje bare etter et par km med kjøring etter at motoren har vært åpnet, det samler seg alltid noe drit etter en slik jobb, det kan være det som har lagt seg i filteret ditt, jeg kjørte motoren varm, ca et par mil og tappet av olje og byttet filter rett etter overhaling. Originalt filter kjøpt hos BOS med klubbrabatt koster det samme som det vi får andre plasser så det er overhode ingen grunn til å ikke kjøpe originalt oljefilter til 124.... Og hvis dere synes motorolje helsyntetisk er litt dyrt så selger Stjerneservice Mobil 1 fullsyntetisk til 100/liter...
Guest 2800 Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 Fint det, men hvorden virker det for de som ikke bor på Øslandet? Sender Stjerneservice oljen i posten, og BOS filter, eller er det andre leverandører på feks Vestlandet som gir samme rabatt? For min egen del, er det vel lite gunstig å kjøre Mobil1 fullsynt, på min gamle haug
RunarV Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 I denne diskusjonen hører det vel med at olje er mye mere enn merke og viskositet. Spesifikasjonene for øvrig er vel så viktig. API og ACEA har kvalitet og produktspesifikasjons- systemer som man bør sette seg inn i hvis man er interessert i motorolje. Nå skal det sies at de alle fleste merkene man kjøper i vanlige forretninger i dag har moderne og gode spesifikasjonener, men jeg har vært borti enkelte "billigsalg" som har spesifikasjoner som er direkte dårlig og unødvendig gamle. En vanlig god olje i dag bør ha ACEA A3 for bensin og B3/B4 for diesel. Tilsvarende API SL for bensin og CF for diesel. Er vi over på tyngere dieseler er det eksemelvis ACEA E3 og API CI. De to sistnevnte skal ikke brkes i bensinmotorer. Husk at en 15W40 olje er akkurat like tyntt/tykt flytende i arbeidstemperatur som en 0W40olje. Det er ved kaldstart disse oljene skiller seg fra hverandre. (Så lenge vi kun snakker om viskositet)
olepeder Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 Jeg kjøper olje på Felleskjøpet, ca 70 kr/l for den dyreste Statoil-oljen. Ikke så ille det heller. Olè
Frode Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 Sender Stjerneservice oljen i posten, og BOS filter, eller er det andre leverandører på feks Vestlandet som gir samme rabatt? BOS ligger jo på Forus så lengre vest kommer vi vel ikke.... Europris selger Mobil 1, men da 0,9liter til 99,- ellers så selger Mekonomen Castrol olje, og BOS selger Shell Helix ultra. Mekonomen selger også filter..... Bilmesteren Autopartner AS, driver vi å får rabatt avtale med nå, han ligger ved Kvadrat de selger alt av reservedeler og Mobil oljer. Når en bruker fullsyntetisk motorolje, er det egentlig så stor forskjell på om det er til Diesel eller Bensin.? Ser at de fleste fyllsyntetiske kan brukes omhverandre.....
Håvard Bendiksen Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 Appropos filter - jeg fikk ikke opp "oljefilterboksen" på min 1995 E220. Er det bare å ta i til krampa tar deg eller må man ha et spesialverktøy? Dette har jeg ikke så jeg må lage meg et eller annet i så fall.
Frode Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 Du må ha spesialverktøy, sjekk på nettet, det koster ikke allverden, men det er også flere plasse der en kan låne slikt utstyr. se her: http://www.amazon.com/Dr-Oil-Filter-Wrench-Mercedes/dp/B000I1988G eller sjekk e-bay....
Håvard Bendiksen Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 Mine gode venner i Danmark (www.autoimport.dk) har, men er for tiden utsolgt.. Mener de tar 80-90 kr for den.
Alexander Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 Ring Autotrio, Autohuset, Speed Autoteile eller Stjerneservice da...
Guest 2800 Posted July 5, 2007 Posted July 5, 2007 Ska sei..... Her var det ikke mye å lure på Fint å ha tilgang på forum, jaffal
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now