Jump to content

Strømproblemer og merkelige lyder! 230E (124, 1986)

Recommended Posts

Guest Rune G
Posted

Hei!

For et par uker siden stoppet bilen min brått. Jeg kjørte som vanlig, og plutselig hulket og hostet den, før den døde. Etter mye om og men fant jeg ut at det var bensinpumperelayet som var ødelagt. Etter å ha byttet dette, kjørte jeg i to dager før bilen stoppet igjen. Mens jeg satt der og prøvde å starte bilen, hørte jeg en merkelig pipelyd som kom fra området rundt lys-knappen (!). De som har importert 230 vet hva jeg snakker om: Nå du åpner bildøren uten å ha skrudd av lyset, så piper en liten alarm. Det var den samme lyden, bare mye svakere, i tillegg til at batteri-lampen lyste.

For å få bilen til å starte igjen kjøpte jeg et helt nytt batteri. Batteriet ble montert, og alt så ut til å være i skjønneste orden. Men da jeg nok en gang kjørte til jobb idag (batteriet er nå nøyaktig ett døgn gammelt) hørte jeg den samme pipelyden fra området rundt lysbryteren. Jeg stoppet bilen, og da jeg vrei om på nøkkelen lyste batteri-lampen... Hva i all verden er det som skjer?

Det har tidligere vært småproblemer med sikringer o.l., og sikringspanelet ligger i det samme "området" som lyden kommer fra. Kan det være noe?

Uansett; jeg får i skrivende stund start på bilen, men jeg kan ikke si jeg gleder meg til kjøreturen hjem! Er det noen som har noen forslag?

Posted

Jeg hadde skjekka jording fra batteri til karosseri og fra motor til karosseri og større ansamlinger av jordingspunkter, jording er oftest problemet når det er "rare feil", det går like mye strø gjennom jordledningen som plussledningen.

Grunnen til at jord oftest er problemet er samling av mange forskjellige materialer i et å samme punkt, aluminium (i kabelsko), kobber (i ledninger), stål (i karosseri), messing, en herlig ansamling av muligheten for galvanisk korrosjon, når dette også bli fuktig skjer ting på sikt.

Mens motoren går ta en hammer å slå lett på dynamoen et par ganger for å skape litt ekstra vibrasjoner.

Guest Rune G
Posted

Ja, det skal jeg sjekke.

Tok meg nettopp en liten kjøretur, og oppdaget følgende;

Economy-meter fungerer

Speedometer fungerer

Klokke fungerer

Bensinmåler fungerer ikke

Temå måler fungerer ikke

Turtall fungerer ikke

Og; lyden forsvinner når jeg bruker blinklys!

hehe, hvis jeg ikke var forvirret igår, så er jeg definitivt det idag! :P

Jording skal jeg sjekke ut mer om. Byttet nettopp batteri som sagt, og da kan det hende at noen ledninger ble strukket litt feil eller lignede. Takk for tipsene så langt!

Posted

Har du et voltmeter? Begynn aller først med å sjekke om batteriet blir ladet når motoren er i gang. Det er ingen vits i å feilsøke noe videre før du har prøvd dette!

Guest Rune G
Posted

Hei igjen

Nå har jeg lokalisert kilden til den stygge lyden! Den viste seg å komme fra sikringen (!) som kontrollerer blinklys, av alle ting... Da jeg fjernet den ga lyden seg. Jeg må få tak i noen kynnige som kan gå over hele panelet for meg. Har ikke fjerneste når det kommer til elektronikk.

Men tusen takk for all hjelp! Glitrende side for oss stakkarer med gamle MB'er!

• 2 weeks later...
Posted

Hadde omtrent samme problemet på min . Viste seg og være samme problemet som på din og sikringa gikk hele tia.

Det som va problemet mitt va at bremselyset i bakluka hadde jordfeil.... altså 2 kabler i klem så du har nok en liten jordfeil uten tvil.

Guest Jan-E.
Posted

Hei igjen

Nå har jeg lokalisert kilden til den stygge lyden! Den viste seg å komme fra sikringen (!) som kontrollerer blinklys, av alle ting... Da jeg fjernet den ga lyden seg. Jeg må få tak i noen kynnige som kan gå over hele panelet for meg. Har ikke fjerneste når det kommer til elektronikk.

Men tusen takk for all hjelp! Glitrende side for oss stakkarer med gamle MB'er!

Den pipelyden (hvis høyfrekvent lyd) er ganske sikkert fra et rele som har det vondt. Dårlig kontakt, overbelastet eller deffekt.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...