Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tirsdag ringer Arnt meg på mobiltelefonen min. "Med å henter en 2.3-16 i Tyskland?" "Ja, hvorfor ikke", svarer jeg.

Så da var tysklandsturen avtalt. Målet var en 2.3-16 som stod helt sør-vest i Tyskland, nærmere bestemt i Beckingen, helt på grensen til Luxemburg. Jeg tenkte meg om 2 ganger før jeg sa ja, ettersom det er over 1200km EN vei. Men autobahnen fristet så da dreit jeg/vi en lang marsj i hele snt.hans og satte nesen mot danskebåten fredag ettermiddag kl 19.

Etter 4.5timer på den ultratrege Christian Quart, var vi begge sugne på å la Arnts w210 270cdi (chipa) strekke litt på bena gjennom Danmark. Båten var i land ca. 24, noe som var perfekt med tanke på trafikkaviklingen. Målet var å nå beckingen før kl 1200 neste dag ettersom vi skulle møte selger til den avtalte tiden. Det ville si at vi hadde 12 timer på å nå Beckingen, og med 1400km måtte vi snitte 120kmt for å nå ned i tide. Ikke hadde vi peiling på om vi kom til å klare det, så farten ble høy fra første stund!

Her er vi igang med første etappe.

MO38.jpg

Første stopp var allrede tidlig i danmark da tanken måtte fylles.

MO39.jpg

Uten navigasjonen hadde vi aldri funnet fram. Takk gud for org. MB utrstyr :D

MO4.jpg

Arnt inntar frokost i lav høyde nedover Autobahn.

MO40.jpg

Toppfart måtte flere ganger testes. Vi fikk karra børsa opp i 229kmt, mere gikk den ikke. Egentlig ikke så galt :D Det beste med hele greia er at w210 ikke så mye som virker nervøs i de hastighetene. Denne bilen er bygd for disse veiene.

MO5.jpg

Selv om den nå snart 7 år gamle bilen går godt, måtte vi se oss slått av den nye w204en i 220cdi-utgave. Det var ikke mye, men en billengde på etpar kilometer var det kanskje. Tyskerne legger ikke mye imellom gasspedalen og gulvet.

MO6.jpg

Tallenes tale kan vel ikke bli mye klarere enn dette. Men endel stopp og surring lå gjennomsnittsfarten vår på 150kmt etter 70mil 8) Vi hadde ingen problem med å nå avtalen.

MO7.jpg

Derfor tok vi oss tid til å stoppe innom Amrein "bilsalong" i Kobelnz. Arnt hadde sett en 2.3-16 til salgs på mobile.de så vi stoppet innom for å kikke. Den var ikke allverdens så vi satt med god mot nesen videre mot Beckingen.

MO9.jpg

MO8.jpg

Arnt lurer på om disse felgene vil passe på 190en :lol:

MO10.jpg

Endelig framme, litt før tiden, ble vi møtt av en haug av minier, en 2.5-16, S-klasse, og 2.3-16 som var den vi var ute etter.

MO11.jpg

Arnt sjekker bilens tilstand. Etterhvert finner vi MYE rust. Venstre kanal er kjeks, hulbuene framme er fulle av rust og ellers er bilen i dårligere stand enn hva selger først beskrev. Litt forbannet som Arnt nok forstålig var, tok vi en liten kjøretur. Til begges overraskelse var motoren veldig frisk. Da snakker jeg ikke frisk i vanlig forstand, denne bilen gikk bedre enn vanlig! Mellomregisteret var veldig sterkt. Selgeren nevnte dette over telefonen, men vi hadde lite tro på det før vi tok en tur i den. Litt overrasket var vi tilbake i oppkjørslen. Vi diskuterte litt på norsk og ble enige om at pruting var nødvendig. Etter at Arnt hadde klaget og hylt på det meste :lol: lot selgeren bilen gå for 650euro under salgspris + vi fikk med et sett med stygge felger. Det var nødvendig ettersom dekkene som satt på org. felgene var helt skutt. Vi byttet hjul og satte nesen hjemover igjen.

MO12.jpg

MO13.jpg

Første benser og Arnt sjekker litt forskjellige ting. (Hva han prøver på her aner jeg ikke :lol: )

MO14.jpg

Vel ute på åpen Autobahn gav Arnt hjernet og testet bilen fult ut. Som vi hadde kjent tidligere var motoren sterk, men her fikk vi vår andre overraskelse. 270cdi måtte se seg grundi slått av 190en! Både i akslerasjon og toppfart pisket den 210en. 8) Kanskje dette ikke var så galt kjøp alikevel?

MO15.jpg

Her er han fornøyd etter å ha kjørt fletta av meg i E-klassen.

MO16.jpg

Nummer 1 og nunmmer 2 :P Er ikke felgene på 190en nyyydelige :lol:

MO17.jpg

Ikke alle turer går problemfritt. Et motordeksel løsnet og måtte fjernes på parkeringen til en McDonalds.

MO18.jpg

Lufttykk er viktig når man kjører så fort som man gjør på Autobahn.

MO19.jpg

På vei gjennom Hamburg, fremdeles samme dag, snart 24timer i bil. Her begynte vi å kjenne kjøret. Planen var å ligge i Hamburg, men alle hotellene var fulle, det samme var Kiel, så vi endte opp på et hotell i Flensburg. Klokken var 01.30 lørdag natt da vi sjekket inn.

MO20.jpg

Ny dag. Arnt har fremdeles mye å kikke på i sin nye bil. Her er det de elektriske skinnsetene som får gjennomgå.

MO21.jpg

Når man kjører flere biler i følge, er det utrolig greit med en walkitalki, Da kan man diskutere hvor man skal, varsle om noen kommer fort bakfra, eller bare snakke piss :)

MO22.jpg

Litt regn møtte vi på gjennom hele helga.

MO23.jpg

Ettersom søndag ikke byr på spesielt mye morro, prøvde vi å få dagen til å gå. Mandag skulle brukes på en hugger i danmark. Her er vi innom en hugger i Flensburg, rot hører ikke hjemme her :D

MO24.jpg

Legg merke til at skjerna også er kuttet over.

MO25.jpg

Ser du alle girkassene på veggen? 8)

MO26.jpg

Sjekk amfibiebilen til høyre på bildet.

MO27.jpg

Pent!

MO28.jpg

Avantgarden er ingen stygg bil akkurat!

MO29.jpg

Bensin blir det litt av på en slik tur.

MO30.jpg

Aabenraa fælglager ble besøkt, ihverfall på utsiden, synd dem var stengt.

MO31.jpg

190en i godt driv.

MO32.jpg

Undertegnede liker helst å være bak kameraet :lol:

MO33.jpg

Man ser mye rart i Danmark.

MO34.jpg

Siste natt ble tilbrakt på First Hotell i Ålborg. Mandagen skulle som sagt tilbringes på en hugger rett sør for Ålborg.

MO35.jpg

Her er litt av det Arnt fikk med seg før turen hjem over sjøen med Master Cat.

MO37.jpg

Kanalskjørtet måtte inni bilen.

MO36.jpg

Det ble en minnerik tur, på god og vondt.  8)

Hilsen Geir og Arnt!

Posted

Hjulene er 8,5x19 med 235/35 og 9,5x19 med 265/30. Men ikke samme leverandør som dine Frank. Legg merke til logoen på de...

Da denne bilen dukket opp hjemme ble det fortalt at den var chippet, men det er det ingen som vet før en eventuelt dynotest. Eneste jeg vet er at den ikke har "powerboks" montert, så hvis bilen har mer enn 170hester så er det programmert inn i hjernen.

Posted

Hjulene er 8,5x19 med 235/35 og 9,5x19 med 265/30. Men ikke samme leverandør som dine Frank. Legg merke til logoen på de...

Da denne bilen dukket opp hjemme ble det fortalt at den var chippet, men det er det ingen som vet før en eventuelt dynotest. Eneste jeg vet er at den ikke har "powerboks" montert, så hvis bilen har mer enn 170hester så er det programmert inn i hjernen.

Hvis du tenker på om mine er orginale eller ikke stusset jeg over at mine ikke har amg merket også, tidligere eier var rimlig bestemt på at de var orginale, fordi de kom med hans e55.

Uansett. drit kule felger er det.

Pen er den 210 der også, jeg mangler trepanel for å få ettermontert slik navi. den gjør seg i mitt konsolen  :D

Posted

Takk for all skryt :) Vet ikke helt om det er klubblad-mat men, da måtte det vært i en innskrumpet versjon. Jeg har en tendens til å la bildene, framfor kjeften, snakke for seg selv :lol:

Posted

Takk for all skryt :) Vet ikke helt om det er klubblad-mat men, da måtte det vært i en innskrumpet versjon. Jeg har en tendens til å la bildene, framfor kjeften, snakke for seg selv :lol:

Dette er definitivt klubblad-mat. Kjør på !!

Trenger ikke bli noe store greier, men sånt er jo kjempeartig å lese om.

Posted

Kult at det falt i smak :) Får lage flere slike da. Dekselet er det lille som sitter rett bak den fremste plata. Det venstre feste framme røyk, så da var det like greit å fjerne det. Søren ikke lett med så lav bil. Godt Arnt hadde med deg biltema-skrallesettet  :lol:

Posted

Skal som nevt kjøre rundt i EU denne sommeren, første stopp vil bli Paris.

Har du/dere adressen til den huggern i tyskland?

Posted

Kjempebra "story" som også etter en liten redigering sikkert hadde vært bra for medlemmene våre som ikke er på forumet, men bare leser MB Tidende (mesteparten).

Kunne sikkert vært kjekt om du da la inn litt om "byråkratiet" og hva som er viktig å huske på ved bruktimport.  :P

Posted

Svinger av ved Wasserleben i Flensburg. På vei nr 200.

Takk skal dere :)

Kjempebra "story" som også etter en liten redigering sikkert hadde vært bra for medlemmene våre som ikke er på forumet, men bare leser MB Tidende (mesteparten).

Kunne sikkert vært kjekt om du da la inn litt om "byråkratiet" og hva som er viktig å huske på ved bruktimport. 

Fikk en sterk følelse av at de gutta her bruker/brukte denne siden http://tyskland.org/ 

Mobile.de var den anbefalte siden fra dette forumet noen år tilbake.

• 4 months later...
Posted

Velger å fortsette på denne tråden...

Kan også nevne at jeg igrunn bare har prøvd meg frem ved import av bil.

De fleste har sikkert fått med seg at jeg hentet en røksølv 2.3-16 med bakskade ei uke etter jeg og Geir var på tur.

Men nok ei gang ble fristelsen for stor. Jeg hadde fått snusen i noen diverse 16v stående nede i Tyskland, så litt undersøkelse og planlegging ble gjort. Vi ble tre stk på turen da fjerdemann måtte på sykehuset en tur og det ikke var muligheter for han å bli med.

Jeg, Morten og en fetter satte dermed nesen mot Danmark med båten som Geir har nevnt på en fremragende måte; ultratrege Christian Quart.

Med Mortens E320 T CDI gikk Danmark unna på 2t og 30min. Veldig greit med tre sjåfører da man ikke blir så utrolig trøtte. Noen småstopp og litt å bite i ble det også tid til. Vi ankom første bilen vi skulle se på i 7-tida på morgenen, så vi slapp greit unna rushet på morgenen

Noe toppfart på 320'en ble ikke utført da den var skodd med "bare" H-merka vinterhjul.

Da første bil hadde skiftet eier; 2.3-16 med manuell gear og diverse utstyr, ble tanken fylt og diskusjon om neste bil var unnagjort, satte vi kursen mot en liten forstad til Koblenz.

Bilen vi nå skulle se på var den jeg og Geir kikket på i sommer. I motsetning til i sommer hadde bilforhandleren åpent nå, så prøvekjøring ble unnagjort og konklusjonen ble den at bilen faktisk ikke var så verst likevel.

Litt spesielt med denne bilen var automatkassa. Fleste 2.3-16 har jo man kasse. Etter litt forhandling hadde vi da fått handlet bil nr to som skulle bli med hjemover. Noen flere biler ble det ikke, men planen var en w124 500E hvis fjerdemann hadde blitt med på turen.

Hjemturen gikk litt roligere enn turen ned og med dårlige dekk på den ene bilen og diverse regn var det like greit.

Noen bilder av bilen med automat; beklager dårlig kvalitet, men ble tatt med mobilen. Skal likevel foreligge bedre bilder tatt med kamera.

Bilde034.jpg

Bilde035.jpg

Bilde036.jpg

Bilde037.jpg

Bilde038.jpg

63005.jpg

0001.jpg

002.jpg

003.jpg

004.jpg

005.jpg

006.jpg

Guest jan ove
Posted

hei er det 19 tom felger på den 210??

Posted

Kameraet jeg bruker er et til årskommen HP 935.

Tar helt fine og greie bilder på dagen, men syns det gir litt feil inntrykk av gjenstanden som blir avbildet i litt mørke.

190E 2.3-16 ble levert med delskinn som standard interiør. Helskinn var ekstra som på andre biler.

19" felger er riktig på E-klassen vel å merke.

Posted

Det var vel egentlig kameraet til bildene til "Viper" jeg mente....

men det er jo bra bilder med HP kameraet ditt også..

larseu

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...