Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Er det noen som har kjørt til Paris evt Spania fra Norge? Trenger tips på kjøreruter, evt om noen har andre tips vedr biltur i Europa.

På forhånd takk.

Posted

Hei.

Er det noen som har kjørt til Paris evt Spania fra Norge? Trenger tips på kjøreruter, evt om noen har andre tips vedr biltur i Europa.

På forhånd takk.

Kjør så lenge som mulig i tyskland....

Frankrike har bomstasjoner på alt av motorveier....

Vi har vært mye i Nice og kjørt nedover... vi har da pleid å kjøre til gøteborg kiel fergen... så hele veien ned i 1 etappe  :-)

Posted

Er det flere land som er like glad i bompenger som oss? Er det en ti'er i slengen eller der mer, Thomas?

Vel, det varierer veldig, de har ett billettsystem, du trekker bilett i det du kjører inn på motorveien og betaler for kjørte km...

så du kan fort komme opp i par hundre i slengen....

Mellom f.eks marseille og nice koster det vel totalt ca 6 euro...

Posted

Hei.

På forhånd takk.

Vi har vært mye i Nice og kjørt nedover... vi har da pleid å kjøre til gøteborg kiel fergen... så hele veien ned i 1 etappe  :-)

Flott, Takk for tipset Thomas. det vill bli fulgt.

Kjøre Strasbourg da, og inn derfra?

Posted

Hei.

På forhånd takk.

Flott, Takk for tipset Thomas. det vill bli fulgt.

Kjøre Strasbourg da, og inn derfra?

Stemmer, og hold deg unna sveits hvis du ikke absolut må innom... der må du betale "årskort" for å kjøre på motorvei :-)

Frankrike har helt greie veier, riktig nok ikke autobahn, men bra motorveier.... og obs.... de har begynt med fotobokser der nå.....    :-)

Også er dem veeeldig glad i "other direction" skilt....

Så hvis du ikke er vant til dem så lykke til  :-D

Posted

"Other driection"-skilt? Kan du utdype?

Vel, kort forklart, du kommer til ett kryss (typiskst for T-Kryss) så står det f.eks ille til venstre og other direction til høyre...

Så sant du ikke skal til Ille så skal du ta til høyre, det er straks litt morsomere når du kommer til ett sted hvor det står "other direction" 2 steder, da kan du velge... hehehe og i vanlig kryss så står det nesten Alltid "other direction" på en av dem.... Alle andre steder enn det som er "navngitt" på skilt er da i retning "other direction"...

Posted

Kom hjem fra Frankrike ferien igår og jeg kan bekrefte at de hadde bomstasjoner så det holdt....  :shock: Franskmenn skal hvertfall ikke klage på oss. Kjørte Paris - Nevers (var på forrige helgs Formel 1 der) - Nice og betalte hvertfall 100 Euro i bompenger og var sikkert innom 20 stasjoner. Til gjengjeld så er motorveiene bra med 130 som fartsgrense (110 ved regnvær).

Gikk en stund før jeg forstod at det var fotobokser som var utplassert da de ikke akkurat liknet de norske, men regner med at det blitzer like mye av dem som her og siden jeg ikke så noen flash så bør det ikke komme noen ekstra trekk på Mastercardet fra Hertz.....  :lol:

Posted

Kom hjem fra Frankrike ferien igår og jeg kan bekrefte at de hadde bomstasjoner så det holdt....  :shock: Franskmenn skal hvertfall ikke klage på oss. Kjørte Paris - Nevers (var på forrige helgs Formel 1 der) - Nice og betalte hvertfall 100 Euro i bompenger og var sikkert innom 20 stasjoner. Til gjengjeld så er motorveiene bra med 130 som fartsgrense (110 ved regnvær).

Gikk en stund før jeg forstod at det var fotobokser som var utplassert da de ikke akkurat liknet de norske, men regner med at det blitzer like mye av dem som her og siden jeg ikke så noen flash så bør det ikke komme noen ekstra trekk på Mastercardet fra Hertz.....  :lol:

Kan tenke meg det kosta litt ja, har vært flere år etter hverandre i Frankrike (har frankofile foreldre). De har mye bomstasjoner ja, og det er ikke blitt billigere med årene, men i det siste er dem blitt veldig glad i fotobokser, og det ser jo litt rart ut når dem skal ha noe som dekker 3 felt hver vei :-). Eneste trøsten med bomstasjonene er vel att man ihvertfall betaler for god vei, og den strekningen man faktisk kjører, ikke som i norge hvor man enkelte steder betaler for en vei dem skal bygge... som f.eks E18 askim og videre utover.....  Og i Frankrike er de veldig flinke til å sette opp informasjonsskilt langs med motorveien, men snakker du ikke noe fransk så hjelper det jo litt lite da...

Hvor i Paris var du da ?? arc de triomphe ?? sacré cæur ?? eiffel tårnet ??? louvre ?? notre dam ?? Eller var det en tur til Eurodisney ???

Selv stortrives jeg i Paris, samme med dama, eneste som er litt rot der er tbanene.... dem har stasjoner i 3 etager med tbane, intercity og express tog... og på enkelte av dem går også flytogene....  Så tunge rett i munnen når man farter rundt i paris... og veldig sjeldent møter man folk som prater engelsk der... desverre...

Så du foresten Tour de france ??? snakker om sirkus, bygger tribuner langsmed hele Champs Élysées for sykkelritt... rundt basilisken fra egypt osv...

Posted

Tok ikke sjansen på noe annet enn taxi da de er elendige i engelsk der  :(

Måtte ha en tur i Eiffeltårnet for ungene og ikke så mye annet egentlig, hadde bare en dag der. Skulle innom EuroDisney, men grunnet elendige Hertz så gikk det fløyten. Lang historie, men brukte 3 timer på å få den jævla leiebilen. 3. bilen jeg fikk var i orden trodde vi, men nei.... selvsagt virka ikke navigasjonen, men vi ga f... og måtte gi opp og kjørte. Selvsagt 2 skuffa unger i baksetet, men de ble lovet en ny tur en annen gang. Da skal jeg kjøre ned selv, med stjernebil som fungerer.

De har vært i begge Disney'ene i USA så det er ikke helt krise, men jeg synes det var kjipt å skuffe dem. Vi måtte videre til Nevers pga Formel 1.

Posted

Tok ikke sjansen på noe annet enn taxi da de er elendige i engelsk der  :(

Måtte ha en tur i Eiffeltårnet for ungene og ikke så mye annet egentlig, hadde bare en dag der. Skulle innom EuroDisney, men grunnet elendige Hertz så gikk det fløyten. Lang historie, men brukte 3 timer på å få den jævla leiebilen. 3. bilen jeg fikk var i orden trodde vi, men nei.... selvsagt virka ikke navigasjonen, men vi ga f... og måtte gi opp og kjørte. Selvsagt 2 skuffa unger i baksetet, men de ble lovet en ny tur en annen gang. Da skal jeg kjøre ned selv, med stjernebil som fungerer.

De har vært i begge Disney'ene i USA så det er ikke helt krise, men jeg synes det var kjipt å skuffe dem. Vi måtte videre til Nevers pga Formel 1.

Vel Eurodisney er ikke akkurat like stort og fantastiskt som i USA, men absolutt verdt turen...

Hvis du bor i Paris så er T-banen veldig grei å ta, det er ganske godt skiltet så bare ta 10 min og studer kartet over T-banen så skjønner du fort hvordan du finner fram.

Husk på att siden du nå har vært der om sommeren så har du vært ca 50cm høyere enn de som besøker eiffel tårnet om vinter...  Det har en høydeforskjell nemlig mellom kalde og varme dager på halv meter...  Hvordan var køen ???  hehehe Jeg fløy rundt og samlet sammen 16 andre jeg så vi gikk som gruppe og dermed først i køen... de som sto foran oss når jeg begynte var ved inngangen når vi kom ned igjen 1,5 time etterpå.....

Posted

Tipper det var en times venting før vi kom oss inn i heisen, men det var bare 2 av "beina" som var operative (så ut som om de drev med vedlikehold).

• 8 months later...
Posted

som trailersjåfør, vil jeg påstå at den greieste veien å kjøre er å gå Gøteborg - Kiel, A7 til Hamburg, å A1 ned til Holland,holde nedover mot Maastricht/Aachen og videre til Luxembourg istedetfor å kjøre for mye tyskland, det er jævlige køer fra osnabruck å videre sydover som regel , en annen variant er å kjøre via Paris å ned mot Orleans, å ta inn på Route National nedover mot Bordeux, det spørs litt hvor i Spania man har tenkt seg ,om man tenker " tur" , ville jeg gått via Paris, om man tenker " transport" ned til kysten så er det Luxembourg og videre ned Frankrike til La Jonqouera,fra Kiel til Spanske grensa den veien går det akkurat 24 timer kjøretid med vogntog ,så det burdte kunne kortes inn betraktelig, det går oxo an å ta " øst" ruta å kjøre berlin å videre syd til Munchen å kjøre Østerrike inn i Italia å ned Bolzano, over f.eks Parma ned til Genova å kjøre ut ove Ventimiglia inn i Frankrike/ Monaco, da får man jo med seg " alle" de kjente og glamorøse stedene i Europa,det er forøvrig veldig fint fra Genova å mot Frankrike.....husker ikke akkurat lengde i mil, men er ca 17 mil tror jeg ,Autostrada di Fiera ( blomster motorveien) sier vel sitt om frodigheten, da får man jo oxo med seg Nice/ Cannes, Monte Carlo som bonus før man er i Cervesa land ....fra grensa til f.eks Benidorm er det jo bare en liten kosesvipp nedover ......

Posted

Enig med Kula :D Kom deg inn i Frankrike tidlig. Sist jeg kjørte Oslo-Torreveja-Oslo tror jeg vi røyk på ca 1600 kr i bompenger. Men det er absolutt vert hver eneste krone. Å kjøre i Frankrike er drømmen i forhold til tyskland. Det er riktig nok 130, men ikke no problem å marsje 160. Skulle du bli tatt så er bøtene lattlige :D.  Blir bilferie på 3 biler fra lokallag Oslo i år også nedover i Europa inkl 1 uke i Croatia :D  Gleder meg som en unge 8)

Posted

Jeg har kjørt til Tarragona og Alicante i Spania flere ganger. Jeg bruker nesten alltid Gøteborg-Fredrikshavn båten. Den er rimelig og har flere avganger per dag. Tar man en ettermiddags avgang fra Gøteborg, så er det kun 3 timer gjennom Danmark og man kommer inn i Tyskland sent på kvelden. Det betyr at man kjører Tyskland hele natten. Gjør man det, har man ingen problemer med trafikk. Da kan man kjøre helt til Fransk grense ved Mulhouse på tyske veier. Fra Mulhouse i Frankrike til spansk grense er det ca 840 km og man må betale ca 60 euro i bompenger. Og det er ikke så ille spør du meg. Jeg har kjørt fra Moss til Tarragona på 24 timer (1 time i kø) ved å kjøre denne ruten på ca 2800 km. Dette var riktig nok ikke med noe båt forbindelse, da kjørte jeg bruene i Danmark, som også er et godt alternativ.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...