Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått gul motorlampe på dashbordet. BOS sier kodene sier det er partikkelfilteret som er for tett.

Har hørt at det går an å kjøre bilen på høyt turtall over en tidsperiode. Er dette riktig, og at lyset da vil bli borte?

Dette er en 220 cdi 2005 mod gått litt over 200k.

Den har automatkasse, hvordan kan jeg låse den i et lavt gir, så man kan få til en tur på høyt turtall for å brenne det reint?

Hvor høyt turtall skal man ligge på for å få nok varme til p filteret?

Posted (edited)

Du kan prøve med DPF-rens i nesten tom tank diesel, og kjøre litt hardt. Viss bilen ikkje går i nødmodus.

Går den i nødmodus vil du sannsynleg aldri få nok varme..

Det er berre å geare ned, så kan du kjøre på det turtallet du vil, nesten.

Det viktigaste er ikkje høgt turtall, men at du får belastning på motor og turbo slik at du får høgt trykk og høg temperatur i eksosen. Høgt turtall aleine vil ikkje hjelpe, med høgare turtall gir litt meir varme.

Det er ikkje sikkert det går, men du kan jo prøve.

Det går og an å kjøre tvungen regenerering med ein del diagnosemaskiner.

Edited by Simen Arntsen
  • 10 months later...
Posted (edited)

Leser her at man kan.....

Det går og an å kjøre tvungen regenerering med ein del diagnosemaskiner..  Har en Foxwell NT680 Pro men vet ikke hvordan eg kan stille inn denn for å få tvungen regenerering. Er det noen som kan hjelpe med dette ? Har Merz E220 cdi 2010 mod

Per

Edited by Per I
Posted

Hadde tilsvarende problem på min W211 2005 E220 CDI ved ca. 160.000 km for en god del år siden.

Fant et verksted som kunne rense partikkelfilter. Billigere enn å kjøpe nytt.

• 1 year later...
Posted

Jeg fikk også melding om at DPF var tett. og byttet diff-trykk-sensoren.

Og allt ble i orden.

Husk at hvor mye guffe som er i DPF'en er et utregnet tall. Og input til utregningen er differensial-trykket.

Min diff-trykk-sensor mener jeg viste 1 bar trykkforskjell også når motoren var slått av, og det er jo en umulighet.

Så.... byttet. Kostet bare noen hundrelapper.