Olav Toen Posted August 31, 2021 Posted August 31, 2021 Har overnevnte feilkode, og videre så dårlig motorkraft, samt girer helt feil, mulig pga nødmodus. Ønsker hjelp til lokalisering av årsak og rimeligste løsning for repp. Quote
Simen Arntsen Posted September 1, 2021 Posted September 1, 2021 Sannsynlegvis relatert til partikkelfilter (DPF). Det kan vere tett filter, eller feil på differansetrykksensoren. 1: sjekk at trykksensorlinjene frå før og etter DPF er i orden, og at det ikkje er tett av sot eller vatn. 2: start manuell regenerering av DPF (diagnosemaskin) 3: sjekk DPF fysisk, og sensor med diagnosemaskin og måleinstrument 1 Quote
Olav Toen Posted September 1, 2021 Author Posted September 1, 2021 Har resett feil mld, men kommer fort tilbake, hvor er sensorer plassert på disse bilene? Før og etter catalysator eller? Quote
Simen Arntsen Posted September 1, 2021 Posted September 1, 2021 Følg dei to små røra på kvar side av DPF, så står differansetrykksensoren i enden, under bilen eller i motorrom. Det er 1 stk svart sensor med 2 slangar inn på toppen. Det kan vere vatn i slangane, så ta dei av og sjekk det. Sjekk og at det ikkje er lekkasje i rør og slangar, då det vil kunne gi feil trykkmåling. Om det er lettare å først prøve regenerering, kan du prøve det før du ser på sensoren. Viss diagnoseutstyret ditt har den funksjonen. Quote
Olav Toen Posted September 1, 2021 Author Posted September 1, 2021 Takker for svar. Om så slanger og rør er ok, og uten vann. Hvordan og hvilke verdier skal eventuelt differansetrykksensoren ha. Da ved å eventuelt måle i verdien ohm.? Og kan feilen eventuelt ligge andre steder en i sensoren eller slanger og rør? PS, kan en prøve blåse gjennom slangene som går fra sensor? Quote
Simen Arntsen Posted September 2, 2021 Posted September 2, 2021 Måleverdi er eg usikker på. Når eg feilsøker brukar eg Xentry, og der får eg opp kva som skal målast på aktuell komponent.. Eg veit ikkje om det fins ei data på dette andre stader. Eg kan kanskje få dette opp i Xentry, men får ikkje anledning til det før tidlegast i kveld. Du kan ta av sensoren og blåse gjennom inn mot eksosanlegget, ja. DPF kan vere tett, det kan vere brudd eller kortslutning i ledningsnett, og det kan vere feil på andre sensorar og komponentar på eksosanlegget. F.eks er det kanskje mulig å få feilkode på DPF ved EGR-problem og ein trykksensor på eksos tilbake til motor. Men prøv først DPF og dpsensor, det er ikkje uvanleg å måtte skifte denne sensoren av og til. Quote
Olav Toen Posted September 2, 2021 Author Posted September 2, 2021 Takker Simen for utrolig bistand til å kunne få muligheten til å gjerne løse dette på en måte som gjerne ikke koster allverden. I min situasjon nå er jeg dårlig "bemiddlet" så å kunne få bistand fra en som kan dette betyr mye for meg. Da slipper gjerne å hive den på verksted. Jeg prøver fortløpende de råd og tips jeg får herfra. Quote
Simen Arntsen Posted September 2, 2021 Posted September 2, 2021 (edited) Sjå om dette kan hjelpe. https://www.dropbox.com/sh/giods3zpb9k5auo/AACJ_U8Cx1MHp_JFpajQs4Mxa?dl=0 Du treng ikkje adaptarane som er nemnt, men du må kanskje ha noko tynnare enn målepinnane å stikke inni kontaktane. Merk at sidan eg ikkje veit kva variant du har, KAN det vere at sensoren ikkje er plassert som på bildet.. Ellers vil eg anta at resten er likt. Edited September 2, 2021 by Simen Arntsen Quote
Olav Toen Posted September 3, 2021 Author Posted September 3, 2021 Kjempe. Da skal jeg få sjekket det. Takker så mye for kjempefin hjelp så langt. Mvh Olav Quote
Recommended Posts