Jump to content

Recommended Posts

Posted

Da kom jeg akkurat fra EU kontroll..

1    slakk i hjullager - venstre froran

2    Parkbrems for dårlig bremsevirkning

2    FORINGER BÆREBRO - Venstre bak

ikke så gale dette :D

bærbro foringene skal jeg bytte nå til uka og parkbremsen er jo kjappt å stramme..

hjullagrene tenkte jeg å bytte etterhvert.. hva anbefaler dere? Stasjonsvogn lager, eller noen dyrere "tuning" lagre?

Posted

Hjullageret strammer du på 5minutter, ingen vits å bytte - jeg må selv gjøre det på min bil, så vi kan godt gjøre det sammen hvis du er usikker på fremgangsmåten.

Jeg trodde du hadde subframeforinger fra Skadberg Works allerede?

Ellers imponerende lite feil ja, hvor foretok du kontrollen? :)

Posted

jo jeg har jo foringer fra Skadberg Works Inc., men det var subframe og stag, ikke bærearmene ;-) de har jeg liggende, men ikke byttet enda.

ja du må vise meg hvordan jeg strammer lagrene :D vi får ta en kveld!

dette var Vibemyr bilverksted på vibemyr, (kvadrat / lura) :D

Posted

parkbremsen er jo kjappt å stramme..

Hvis det er som på 124, så anbefaler jeg at du demonterer mekanismen innunder bilen, der 1 wire blir til 2. Smør opp og sett på plass igjen.

Posted

parkbremsen er jo kjappt å stramme..

Hvis det er som på 124, så anbefaler jeg at du demonterer mekanismen innunder bilen, der 1 wire blir til 2. Smør opp og sett på plass igjen.

ja det stemmer :) skal se på det!

Posted

Doh, jeg tolket det som subframeforinger  :lol:

Kan jo kanskje se på det i morgen ettermiddag/kveld hvis det passer? I så fall må bukken bookes ASAP!

tenkte meg opp på torsdag, passer best for meg.. du får se om det passer ;-) hadde vært gøy!  :lol:

Posted

Får se om jeg får tid da, kjører til Nederland på fredag, og båten til Danmark går 0730 fra Kristiansand  :shock:

Strammet begge lagerene mine i dag mens jeg ventet på at lakken skulle tørke etter at jeg hadde 'valset hjulbuene' - det er fryktelig enkelt;

- Bruk den stooore skrutrekkeren for å presse av navkoppen (vær forsiktig med disse, de er laget av veldig mykt metall)

- Trekk ut fjæren

- Løsne umbracoen (merk deg posisjonen på justeringsdingsen)

- Finn et punkt hvor bremsene ikke bremser skivene, og beveg disse frem og tilbake mens du strammer (med klokken som vanlig). Med én gang du merker at skivene får mer motstand, justerer du litt tilbake

- Stram umbracoen

- Sett inn fjæren

- Bank på plass navkoppen (sett den stooore skrutrekkeren på KANTEN LANGS SIDEN, og bank med en gummihammer - dersom du banker rett på koppen bulker du denne)

Du vet sikkert hvordan du kjenner etter slark i lagerene, men for nye lesere; Hold øverst og nederst på dekket og prøv å bevege frem og tilbake (dvs inn og ut, ikke forover og bakover i bilens retning) - hører du en klunking eller merker bevegelse er det på tide med stramming!

Forøvrig er jeg enig med FrodeS vedr. håndbrekk; Sjekk om mekanismen midt under bilen fungerer skikkelig før du justerer på hvert enkelt hjul.

Posted

Når det gjelder håndbrekk så kjør også litt med håndbrekket på slik at du får "slipt" vekk rust og drit inni, det tipset fikk vi på bremseverkstedet, kan være det bare er det som skal til..... :lol:

Posted

Når det gjelder håndbrekk så kjør også litt med håndbrekket på slik at du får "slipt" vekk rust og drit inni, det tipset fikk vi på bremseverkstedet, kan være det bare er det som skal til..... :lol:

Hvis det er rustent inni tromlene, så er jo det helt ypperlig. Vil funke som sandpapir på skoene og biter veldig bra.

Posted
Hvis det er rustent inni tromlene, så er jo det helt ypperlig. Vil funke som sandpapir på skoene og biter veldig bra.

Når de tester håndbrekket så ruller hjulene, og det blir målt forskjell mellom dekkene, ved vanlig hånbrekkbruk så blir aldri disse bremsene brukt når de ruller og dermed blir det ikke slitt frem nytt slitebelegg på klossene og trommelen ruster.

Ved å kjøre med håndbrekket inne så slites vekk rust og det blir varmt inni trommelen slik at vann etc fordamper og klossene får ny sliteflate samtidig som friksonen mellom klosse og trommel øker, derfor skal en kjøre med håndbrekket på noen hundre meter før EU kontroll, og ikke vente til bilen står på tromlene... :lol:

Rust vil løsne og redusere friksjonen, derfor faller så mange biler igjennom på EU når det gjelder både håndbrekk og bakbremser.... det blir for lite brukt rett og slett.....

Men tilbake til bilen til George, har du fått kontroll på motor nå, tenker da på tomgangen når den er kald....?? :P

Posted

Normalt at trommelen til haandbrekket er full av gravrust.

Sandblaasing av trommelbanen funker utmerket, kan ogsaa blaase lett over bremsebelegget paa skoene ogsaa (dersom de ikke er bunnslitte da...)

Posted

jeg får ta av bremseskivene bak og se litt.. aner ikke når skoene ble byttet sist.. tar det på torsdag.. :)

når det gjelder motoren så har jeg ikke fått sett noe på det enda.. får kansje ta ut kaldstartdysa og se litt på den, bare for å se :D

har sjekket for falsk luft, men det var ikke det.. så er noe med blandingen ved kald motor..

men det tar jo ikke lange minuttet før motoren er fin igjen.. jaja  :lol:

ellers har jeg noe grenrør på gang, og så må jeg jo få vekk den store flowdemperen under bilen  :lol: :lol:

Posted

Men OBS OBS - strammer du FOR hardt, noe jeg ikke tror du gjør all den tid du har litt erfaring med mekking, så kan lageret gå varmt og låse seg... eller i hvertfall bli ødelagt...

Posted

fikk stramt lageret og smørt håndbrekket.

var veldig enkelt ja å strame lager, takk SH ;-)

må bare få fiksa foringene på venstre bærebru bak.. er den ytterste foringen som er mest slitt..

har noen bytte denne før? er vel bare å klemme ut.. kansje enklere å skaffe en brukt bærebru med OK foring ytterst..

• 7 months later...
Posted

holder på å skrive en ganske detaljert historie om denne bilen nå, men lurer på om det skal sendes til MBTidende eller legges ut her.. foreløpig er det hvertfall skrevet som ett stort innlegg :D

• 2 months later...
Posted

etter å ha stått stille i nesten to måneder har jeg endelig fått vannpumpa. kjøpte noe uoriginalt på ebay til en billig penge..

den er fremdeles litt vanskelig å starte på kalde morgener, tenker det er lufttemp måleren som er på avveie, dette skaper jo endel problemer og må vente til motoren blir passe varm før den blir normal.. etter det så går den som ett skudd.. selv om hestene og momentet ligger langt under 300'en, så digger jeg denne fordi responsen kommer med en gang, istede for den litt seige turbodieselen..

videre står jo en ny diff og venter, trenger bare noen smådeler fra merkeforhandleren, så begynner ting å lysne..

har ett NA eksosgrenrør jeg må få på og litt sånn småsnacks etterhvert, håper dette blir klart til august hvertfall.. klima hadde vært digg å fått klart, er ikke mye igjen, men godt mulig at webastoen må bøte med livet, har ikke fått den helt til å fungere enda heller..

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...