Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har problemr med tempmåleren i instrumentet på min 124. Den flyr gjerne opp på max ved oppstart og detter ned på et mer normalt nivå. Den hopper og spretter litt innimellom og. Av og til hjelper det med et slag i dashen for at den skal normalisere seg.

Det jeg lurer på om det er det går å bytte selve tempratur viser delen av instrumentet?

Eller må man bytte hele instrumentpanelet?

Har hatt instrument utav før men husker ikke hvordan det ser ut.. Mulig det kan hjelpe med å å over noen loddinger og gjøre rent også.

Hvor sitter giveren på motoren til temp instrumentet, er det den som sitter ved termostat huset med enleder plugg? (124 300tdt)

Posted

Det går an å bytte hver av de 3 delene av instrumentet hver for seg.

Dvs. at venstre del med tankmåler, tempmåler og oljetrykk kan taes ut og byttes

Speedometer kan byttes og den til høyre med turteller kan byttes. Hver for seg.

Guest ole i
Posted

er ei sjuke på 124 spes når den har rulla 350 000-400 000 noe som slett ikke er unormalt for disse bilene,

hopper opp og ned sån innimellom det hadde jeg på min og men tror det gjelder spes for dieselene er jo litt iriterende men det er nok ikke noe galt med motor tempen din tror jeg.

Posted

er ei sjuke på 124 spes når den har rulla 350 000-400 000 noe som slett ikke er unormalt for disse bilene,

hopper opp og ned sån innimellom det hadde jeg på min og men tror det gjelder spes for dieselene er jo litt iriterende men det er nok ikke noe galt med motor tempen din tror jeg.

Noen som vet hva det kommer av? Min diesel har gått 425.000 nå, så jeg er vel i faresonen. Kunne være kjekt å vite hva en skal gjøre hvis det skjer.

Guest ole i
Posted

var på et merce verksted med min huske ikke hva de gjorde men husker de trykk målte ekspansjonstanken til kjøleveska + at de målte tempen er nok ikke noe galt med verken motor eller kjøling om det var det du tenkte på,er en føler eller instrument feil.en god gammal sliter av en 124 diesel tar ikke kvelden på 425000 er så vidt innkjørt jo,du har sliti ut 4 huyndaier på den den km standen hehe :lol:

Posted

Jeg ble fortalt at det som oftest var instrumentet som forårsaket denne feilen når jeg forhørte meg. Jeg ville tatt ut instrumentet og godt over loddingene med en loddebolt.

Posted

Er det nok slakk på speedometerwire for å ta ut instrumentpanelet på 300tdt eller må man koble fra på kassa og mate på med wire?

Posted

Er det nok slakk på speedometerwire for å ta ut instrumentpanelet på 300tdt eller må man koble fra på kassa og mate på med wire?

Det gikk i hvertfall fint på min, men vær litt snill med den. Meteret mitt begynte å hoppe etter at jeg hadde det ute første gangen. Etter 2. gangen var det slutt igjen, men nå hopper det litt. Spørs nok om ikke ny wire er på tide snart.

Posted

Trenger litt help her. Har hatt av og sjekka instrumentet, ser ikke noe umiddelbar feil, er kontakt fra pluggen og opp til instrumentet. Ble litt usikker på forbindelsen fra pluggen bak på instrumentet og til føleren, skal være fast forbindelse her i følge hayenes boka, men det er det altså ikke. Prøvde meg med å legge en provisorisk ledning fra pluggen å til føleren, samme resultat egentlig. Den viser ok en stund også kan den sprette opp på max, og sprette litt opp og ned, så det er sikkert ikke feil på ledning og plugg. Trur d er selve temp instrumentet som er gåent, så det spørs om jeg ikke må på jakt etter en ny, tank/temp/oljetrykk instrument, disse er vel skamdyre nye?

Men er det ikke den føleren som sitter i termostat huset som er til temp måleren, den med enleders plugg? Begynner å tvile litt for bilen viser fortsatt temp selv om jeg tar av pluggen, det skal være en grønn ledning fra pluggen bak instrument og til føleren iflg tegning, men på føleren er den grønn/rød :?

Posted

Er det noe forskjell på den delen av instrumentet fra de forskjellige 124bilene bortsett fra at noen har vakummåler?

Tenkte hvis jeg finner en fra hoggern og det kanskje da ikke blir fra en 300tdt. Ny koster skjorta..

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...