Classic Posted July 14, 2021 Posted July 14, 2021 Hei. Min E220 CDI ryker svart ved gasspådrag. Den bruker normale mengder drivstoff (faktisk veldig gjerrig på diesel) og føles normal ut under kjøring, men det blir til og med litt svart sot på bakre støtfanger etter kjøreturer med høy belastning. Dysene ser fine ut uten lekkasjer. Dieselpumpen virker også som den skal. Noen som har erfaring med hva dette kan være? Vil det hjelpe å rense EGR-ventil f. eks? Kan det være luftmassemåler som gjør det, eller ville jeg hatt andre symptomer i tillegg? Mvh Classic Quote
Simen Arntsen Posted July 15, 2021 Posted July 15, 2021 Det tyder på fir lite luft/for mykje diesel. Er bilen trimma? Viss det er lenge sidan luftfilteret var skifta er det ein god start. MAF kan gi signal om meir luft enn den faktisk får, uten at det nødvendigvis gir andre symptom, men den er nok ikkje syndaren aleine. 1 Quote
Classic Posted July 15, 2021 Author Posted July 15, 2021 14 hours ago, Simen Arntsen said: Det tyder på fir lite luft/for mykje diesel. Er bilen trimma? Viss det er lenge sidan luftfilteret var skifta er det ein god start. MAF kan gi signal om meir luft enn den faktisk får, uten at det nødvendigvis gir andre symptom, men den er nok ikkje syndaren aleine. Hei, takker for innspill. Jeg har ikke trimmet bilen, og det var bare en eier på 70 år før meg som brukte den som drosje de første 3 årene og tok den ut som privatbil. Kan ikke tro at den er trimmet, mtp historikk og at den går som de fleste andre 220’er jeg har kjørt. Kilometerstand er 287 000 nå. Luftfilteret er skiftet for noen uker siden i forbindelse med stor service. Her ble alle filter, motorolje og girkassen servet. Kan det ha noe for seg å rense EGR-ventil og/eller innsug? Angående MAF -sensor, er det selve temperaturmåleren som kan krølle da? mvh Classic Quote
Simen Arntsen Posted July 16, 2021 Posted July 16, 2021 Viss innsuget er veldig tett, kan det hjelpe å rense. MAF er slitedel, den blir gradvis dårligare, og det vil påverke blandingsforhold. Men om den er så sliten at den vil gi kraftig svartrøyk, trur eg du skulle fått andre symptom. Den kan sjekkast ved å lese ut aktuell verdi og samanlikne med målområde ved aktuell belastning. Quote
Classic Posted July 16, 2021 Author Posted July 16, 2021 26 minutes ago, Simen Arntsen said: Viss innsuget er veldig tett, kan det hjelpe å rense. MAF er slitedel, den blir gradvis dårligare, og det vil påverke blandingsforhold. Men om den er så sliten at den vil gi kraftig svartrøyk, trur eg du skulle fått andre symptom. Den kan sjekkast ved å lese ut aktuell verdi og samanlikne med målområde ved aktuell belastning. Takker for gode tips. Usikker på om innsuget er tett, bilen føles jo rask og sprek ut ellers. Det er bare ved skikkelig "brå" belastning det ryker svart av den, ikke ved vanlig kjøring. Quote
tommern57 Posted July 16, 2021 Posted July 16, 2021 Nå skal ikke jeg påberope meg noen kunnskap om diesel, men kanskje en eller to tanker med shell Vpower hadde vært verdt å prøve? Når man ser dette man finner i innsug og kanaler, vil jeg tru også at det kan finnes på tuppen av dysene. Har et inntrykk av at en tank eller to med Vpower renser godt i dyser, både på diesel og bensinmotorer. Quote
utlending Posted July 17, 2021 Posted July 17, 2021 Hvis bilen gått som taxi, da motoren gått mye-mye mer enn instrument viser (noen tredobler tallene). Så trur dysene bør sjekkes på benken. Quote
Classic Posted July 17, 2021 Author Posted July 17, 2021 16 hours ago, tommern57 said: Nå skal ikke jeg påberope meg noen kunnskap om diesel, men kanskje en eller to tanker med shell Vpower hadde vært verdt å prøve? Når man ser dette man finner i innsug og kanaler, vil jeg tru også at det kan finnes på tuppen av dysene. Har et inntrykk av at en tank eller to med Vpower renser godt i dyser, både på diesel og bensinmotorer. Takker for tipset. Har hørt at flere har god erfaring med dette. Har riktig nok kjørt gjennom dieselrens fra Liquid Moly et par ganger. 4 hours ago, utlending said: Hvis bilen gått som taxi, da motoren gått mye-mye mer enn instrument viser (noen tredobler tallene). Så trur dysene bør sjekkes på benken. Hei, takker for tips angående ytterligere sjekk av dyser. Bilen kjørte sine første 160 000 km som taxi fra 2004-2007. Vært privatbil siden. Dysene ser jo hele og pene ut uten lekkasjer fra utsiden, og motoren går veldig stille og pent. Jeg er dessverre ikke av typen som har mulighet ta ut dyser for å sjekke de på en benk, og det gjør jeg heller ikke på verksted for å få vekk svart-røyk ved fullt pådrag på en bil med en verdi på 20 000 kr. Quote
Recommended Posts