Jan S Posted July 11, 2021 Posted July 11, 2021 Fikk løsnet og skiftet de gamle bremseslangene foran. Den ene nye slangen har lekkasje i overgang til caliper. Har dratt til temmelig bra, tør ikke mer, men det hjelper ikke. Slangegjengene passer egentlig fint til calipergjengene. Har noen opplevd noe lignende? Er det noe jeg kan gjøre her? Legge en tetningsskive i bunn av caliper? Den nye slangen ser fin ut, men skal selvsagt forsøke å kjøpe ny slange i morgen. Noen tips for å få dette tett? Quote
tommern57 Posted July 11, 2021 Posted July 11, 2021 Dersom det ikke er noen fremmedlegemer i tetningssonen, må det være en sprekk eller en pitting i en av teningsflatene. Det skal bli tett uten noe ekstra tetninger Quote
Jan S Posted July 12, 2021 Author Posted July 12, 2021 Tok av slangen ved caliper for tredje gang, fikk rengjort tetningssonen i caliper, inspisert og montert ny Ate-slange. Fortsatt lekkasje. Du har rett, @tommern57, jeg kunne se en slitt/ujevn flate i caliperens tetningssone. Det er ergerlig 😱 Er det mulig å pusse denne litt med et konisk verktøy? Smuss etc kan jeg suge ut med vacum pumpe? Quote
tommern57 Posted July 12, 2021 Posted July 12, 2021 Tja, nå husker ikke jeg sånn i hue hvordan det ser ut i bunn på kaliper. Er det bare kon i bunn? Sug har jeg liten tro på, men bremserens og trykkluft høres bedre ut, men HUSK!!!! legg noe i kaliperen så du hindrer at du blåser ut stempler. Det er et ekstra problem du ikke trenger akkurat nå. I utgangspunktet er det ny kaliper som gjelder, men man kommer ofte langt med sundt bondevett Quote
Jan S Posted July 12, 2021 Author Posted July 12, 2021 Bra vurderinger, @tommern57 Ja, bare kon i bunn. Kan se ut som om den er litt buet. Går for ny caliper, tukler ikke med HMS. Senere får jeg finne ut hva jeg gjør med den andre. Quote
tommern57 Posted July 12, 2021 Posted July 12, 2021 Jeg har en gang sett kone kobberpakninger vi brukte på et hydraulikksystem Om man hadde f.eks brukt en rund trepinne på drillen med rett kon og litt slipepasta, kunne man kanskje polert det bort? Quote
Jan S Posted July 12, 2021 Author Posted July 12, 2021 Interessant det du sier. Har forsøkt å lete etter konet kobberpakninger, uten hell så langt. Det med polering hadde kanskje fungert. Hva med smuss som kommer inn i caliper? Har funnet en caliper hos en seriøs leverandør til en bra pris, kommer nok til å kjøpe den. I tillegg til dette problemet har jeg også utfordringer med servostyringsslangen. Mer om det i en annen post. Quote
Jan S Posted August 19, 2021 Author Posted August 19, 2021 Fikk ny caliper av leverandør (reklamasjonssak). Den fungerte som et skudd! Deilig med nye bremser foran - caliper, klosser og skiver! Nå venter alt av bremser bak, må bare få løsnet bremseslangene. Det blir neste uke. Quote
Recommended Posts