Jan S Posted July 10, 2021 Posted July 10, 2021 Sommerens road-trip er 5 dager unna, og jeg har møtt et mareritt-problem! Ser mørkt ut. Nye bremseslanger ble montert av et verksted i mai 2019. Må nå ta dem av for å sluttmontere nye calipere (caliperne er montert, det siste jeg tenkte å gjøre var å sette på slangen). Bremseslangene bak sitter bom fast, selv med brukbart verktøy (se bilde). 11mm mutteren begynner å få litt "runde kanter", tør nesten ikke prøve mer. Har forsøkt flere ganger med rustløser. Hva er mulighetene her? - har et verksted annet verktøy? - vil de bruke varme? - Har de en tang til å holde fast metalldelen på bremserøret som ligger under 11mm-mutteren? Hva er worst-case scenario? Bremserøret flenses på nytt? Noen som har noen erfaringer/tips til en i nød? Quote
Will Posted July 10, 2021 Posted July 10, 2021 Eneste jeg kommer på er verktøyet til f.eks Biltema. Jeg har alltid klart å løsne mutteren med disse. De griper kanskje litt bedre rundt mutteren enn den du har: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/verktoynokler/kombinasjonsnokler/fastnokler-apne-5-stk-2000042980 Quote
Jan S Posted July 10, 2021 Author Posted July 10, 2021 Har forsøkt med slike, Will. Har nå laget en 5 mm åpning i en "lukket" fastnøkkel, slik at bremserøret kan passere. Skal forsøke å klemme den ekstra stram med en vice-grip. Quote
Jan S Posted July 10, 2021 Author Posted July 10, 2021 Det funket heller ikke 😱 Skjønner ikke hvorfor noen strammer disse så innmari. Må forsøke å finne et verksted som kan løsne disse på mandag, gjerne med varme. Håper ikke alle har tatt fellesferie. Quote
tommern57 Posted July 10, 2021 Posted July 10, 2021 Enkelte ganger sitter det helt jævelig i overgang fra rør til slange. Eneste jeg har som middel, er å varme til det smeller akkurat som et pistolskudd, Da er det greit å skru opp. Men det fordrer ny slange Quote
Jan S Posted July 10, 2021 Author Posted July 10, 2021 Takk for tips, begge to! Ja, det er nok varme som er løsningen. Men drar til et verksted som har skikkelig utstyr. Quote
Recommended Posts