Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei.

Har et problem. Det blir en litt lang forklaring:

Har MB W212, 220, 170HK, 2009 Mod. Gått ca. 210.000km. Kjøpt 2014. Var da gått ca. 66.000km. Etter noen år kom motorlampe type gul, typisk på vinter, ca. en gang pr. år. Kom bort etter hvert. Var aldri til stede ved service/EU-kontroll og ikke noe spesielt problem. Virket som om det fungerte å kjøre med litt mer turtall så gjorde det. Antok det var noe som tettet/sotet pga. lavt turtall og gjorde ingenting mer med det. Så kom denne oftere og typisk når den ble stående på tomgang. Flere ganger om året, men ikke plagsomt. Ble litt vant med det. Fremdeles alltid fraværende ved verkstedbesøk... 😆

Så ble det i år nødmodus og full pakke. Har kjøpt et diagnoseverktøy og det er spesielt tre feil som går igjen og har gjort det lenge, men kommer tilbake til disse. Leverte den på verksted og det viste seg at det var en defekt trykk føler i forbindelse med partikkelfilteret. Dette leste jeg faktisk av selv i forkant, men husker ikke formuleringen. Når bilen ble levert, var fyllingsgraden på partikkelfilteret 200%(!). På tur hjem fra verkstedet etter bytte av trykksensor regenererte partikkelfilteret seg fint i løpet av en kjøretur på ca. 35 min.

Det gikk en måned og så kom "nød" igjen. Maks 3000 o/min. og ingen nedgiring ved typisk pedalen i bånn og oppoverbakke.

Leverte den inn igjen og påstanden var at partikkelfilter måtte resettes. Partikkelfilteret stod på 400% på tur til verksted, men det er litt opp og ned. Kan starte bilen og det "hopper" opp med 50% etter noen sekunder. Resett ble gjort og bilen var fin. Hentet bilen forrige uke. Har fungert fint et par turer, men på tur til arbeid i dag var det nød på nytt. Bestemte meg for å kjøre en lang runde på tur hjem fra arbeid for å prøve å få en regenerering. Så vidt jeg har forstått må tanknivået være over ett visst nivå og motoren på arbeidstemperatur for at dette skal slå inn. Kobler gjerne på diagnosen under turen for om mulig å få litt info. Partikkelfilter stod på 120% da jeg startet bilen etter arbeid, selv om jeg mener det var vesentlig mindre da jeg stoppet den før arbeid(!)... Den var da ikke i nød... Da bilen kom opp i arbeidstemperatur, startet regenerering og gikk greit ned, så litt opp og så videre ned til ca. 20%. Så så det ut til at den var ferdig. Da gikk nivået opp til 80% igjen(!). Deretter ned til ca. 60% med litt "provoserende" kjøring. Ca. 65% da jeg satte den fra meg på gårdsplassen. Turen tok ca. 1 time. Stoppet bilen, starten den igjen og plugget i diagnoseverktøyet for å ta med bildene og legge ved her. Da var fyllingsgraden på 185%...!

Har tre feilmeldinger på diagnoseverktøyet som går igjen:

P245328:

The input for differential pressure sensor 1 in the diesel particulate filter has a malfunction. The signal offset is outside permissible range

DTC Status:

Current and stored

P226401

The condensation sensor has an electrical fault. There is a general electrical fault

DTC Status:

Stored

P2A0064

Oxygen sensor 1 (cylinder bank 1) has malfunction. There is an implausible signal

DTC Status:

Stored

Arbeid er 7-8 minutter å kjøre, så det blir en del småkjøring...

Kan nevne at det begynner å bli dårlig batteri på den. Dette er sannsynligvis ikke byttet siden den var ny, men lader med jevne mellomrom. 

Ser for meg at dette er en feil det går an å bruke 10-tusener på å feilsøke på ett verksted, så hadde satt pris på om noen som har god kjennskap eller har vært borti noe lignende før kan gi en pekepinn. Skjønner det kan være partikkelfilter og at kanskje dette bør byttes, men om det er en eller annen form for sensorfeil, så er det greit å vite, slik at jeg slipper å bytte fånyttes....

Takker på forhånd for svar fra den som har peiling.

😊

Edited by RuBenz09
  • 9 months later...
  • 1 month later...
Posted

Hei og beklager seint svar. Ja, leverte den på MotorTrade i Trondheim. De byttet lambda-sonde og nå er problemet borte. Det som lurte meg, var at det var 2 stk. feil. Disse har vært feil og slått ut og inn over lang tid. Når de tidvis har fungert,  har regenerering gått som normalt. Feil som kommer og går er vanskelig å avdekke. I tillegg var det 2 feil; trykkdifferansesensor som er nevnt i innlegget over og lambda-sonde som jeg byttet til slutt. I tillegg til dette, ble det byttet batteri, da dette til tider var flatt og måtte lades. Har hørt at dårlig batteri kan gi litt rare symptomer, så om det er dårlig, er det vel verdt ett bytte...

• Like 1
Posted

Mitt inntrykk er at det beste å gjøre på moderne biler er rett og slett å bare kontakte merkeverksted med en gang man opplever feil som dette. Bremseskiver og klosser er like lett å skifte på w212 som på en bil fra 90 tallet, men feil som dette med lamper som lyser... Joda, man kan få en pekepinn på hva feilen er med "billig" kodeleser i garasjen hjemme. Men et merkeverksted med rette kompetanse og med Mercedes sitt eget avlesningsutstyr klarer å pin pointe feilen med en gang og dermed gi et klart og sikkert svar på hva det er som feiler. Det blir fort billigere også, (og ikke minst kjappere) enn om man begynner selv å skifte alle mulige slags sensorer som sitter kronglete til. For øvrig bra du skiftet batteri, moderne biler er glad i strøm også. 

Posted

Jo, på langt vei enig, men vil nyansere og si at det gjelder å finne riktig person. Har også ymse erfaring med merkeverksted (MV). Og billig ble det ikke... 😕 Hadde et samtidig problem med tenningslåsen som ble fikset nogenlunde samtidig, men der var kompetansen på MV overraskende mangelfull. Uansett, erfaringen er at feil stort sett ligger i komponenter, mer enn en feil er en stor utfordring og svakt batteriet kan gi rare symptomer... 🙂

• Like 1