Jan S Posted June 25, 2021 Posted June 25, 2021 Trenger slange A 116 997 69 82 (284 i bildet) som går fra servopumpa til styresnekka. Den har begynt å svette/ser enn lekkasje. Har snakket med BOS, den er gått ut av programmet. Vet dere om noen som kunne sette sammen en slik slange, av ulike deler? Motorsport-miljøer? Relativt høyt trykk, tror jeg? Begynner å få litt dårlig tid før bilen skal ut på "sommer-road-trip" 😱 Quote
Will Posted June 25, 2021 Posted June 25, 2021 Tess eller annet slangeverksted om du bor i nærheten av noe sånt? Dunlop Hiflex muligens.... Quote
Jan S Posted June 25, 2021 Author Posted June 25, 2021 Tess - hvordan kunne jeg glemme de! Kontaktet dem med en gang jeg så tipset - de kan fikse ny slange 👍 Takk for tips, Will - saved my day! Quote
Will Posted June 25, 2021 Posted June 25, 2021 Kjenner du et firma som har rabatter hos Tess, så er det absolutt en fordel. Sikkert ikke helt gratis å lage denne slangen, men med firmaavtale er det typisk 30-50% rabatt så da er det litt å hente.... Quote
Jan S Posted June 25, 2021 Author Posted June 25, 2021 Tar det selv. Er god kunde hos Tess, kanskje gir de meg en god deal 😎 Quote
Jan S Posted June 30, 2021 Author Posted June 30, 2021 Krise - årets sommer road-trip i fare! Tess kunne ikke sette på slange fordi det ene røret inn mot pumpa er bøyd (ville ikke tette ordentlig). Se bilde 1. Etter hvert kom jeg i kontakt med et hydraulikk-verksted som varmet opp røret, rettet det litt opp og satte på ny slange der den gamle hadde sittet (men med nye koblinger mellom rør-slange). Høres bra ut, men "i kampens hete" ble røret inn mot pumpa kuttet på feil sted. Se bilde. Ergelig! En løsning er å flense et nytt rør med samme form som det gamle, for deretter å sette på mutteren og en tetningsring. MEN, ikke lett å finne noen som kan flense et 10 mm rør med denne formen. Noen tips vedrørende flensing? Noen verksteder der ute? Skal også prøve å få en ny slange på ebay, men det tar ofte litt tid med shipping - og tid har jeg lite av. Har noen en slik slange liggende? Quote
Stian Posted July 1, 2021 Posted July 1, 2021 Kjøpe denne og kappe og tilpasse? https://benzbutikken.no/produkt/karosseri/styrings-deler/servostyring-ror-w107 Quote
Jan S Posted July 1, 2021 Author Posted July 1, 2021 Stian, takk for foreslått løsning - hadde glatt stormet mot denne ...... men rett før meldingen din fant jeg en på ebay. Kom i kontakt med den tyske selgeren og han sendte original W116 slange med UPS 24 timer leveringstid (har den her i morgen!) Får bare krysse fingrene for at den kommer og passer som lovet. Aldri bra når bilen streiker rett før du virkelig trenger den. Quote
Jan S Posted July 12, 2021 Author Posted July 12, 2021 Fikk laget ny slange på Tools og litt på Tess. Problemet er at koblingen inn på servostyringspumpa ikke er tett. Den består av original konveks flate på servopumpa (bilde 1) og konkav flate på brukt kobling fra en annen W116 (se bilde 2). Begge flatene er nokså slitt. På flaten på servopumpa (bilde 1) ser man også relativt dype spor. Et relativt dypt spor sees også på flaten til røret (bilde 2). Jeg forsøkte å rengjøre/pusse flaten til røret med stålull (måtte prøve alt), uten hell. Flaten til pumpa har jeg ikke forsøkt meg på. Finnes et konkav pusseverktøy til å sette på en drill? Er det mulig å legge på en gummiskive? Dette problemet kommer antagelig til å velte årets road-trip .... kun dager igjen Quote
tommern57 Posted July 12, 2021 Posted July 12, 2021 Må du ha servo på turen? Er det egen reim til servopumpa? Quote
Jan S Posted July 13, 2021 Author Posted July 13, 2021 Ja, egen reim til servopumpa. Er det mulig å styre denne kolossen uten servo? Vil det kunne ødelegge styresnekka? Interessant tanke ..... Quote
Jan S Posted July 13, 2021 Author Posted July 13, 2021 Korrektur. Har ikke egen reim, går også innom vannpumpa. Quote
Jan S Posted August 19, 2021 Author Posted August 19, 2021 Fikk tak i en 3/8" konet 45 grader kobber tetningsring på Amazon. Den passet perfekt! Fikk montert i kveld. Kjørte en liten runde, det kan se ut som at høytrykk-koblingen inn på servopumpa nå er tett. Vi krysser fingrene, må nok holde et øye med saken fremover, er ikke 100% overbevist enda .... 1 Quote
Jan S Posted September 28, 2021 Author Posted September 28, 2021 Det kan se ut som at kobber-tetningsring gjorde susen -- ingen lekkasjer så langt! 2 Quote
Recommended Posts