Classic Posted June 20, 2021 Posted June 20, 2021 Driver og skifter automatgirolje på en 211 med 722.699 girkasse. Følger oppskriften til stjerneservice, men lurer på hvor returrøret fra oljekjøleren går inn til girkassen? Det er visst denne jeg skal demontere for å tømme konverteren for ytterligere 4 liter olje. Vedlagt bilde viser der jeg tror det er, siden oppskriften beskriver lokasjonen over "kontaktstykket". Mvh Classic
Simen Arntsen Posted June 21, 2021 Posted June 21, 2021 (edited) Skrudd inn i sida med banjobolt. Sjå her https://images.app.goo.gl/5DZy1AgBnswEJV7XA Edited June 21, 2021 by Simen Arntsen
Classic Posted June 21, 2021 Author Posted June 21, 2021 1 hour ago, Simen Arntsen said: Skrudd inn i sida med banjobolt. Sjå her https://images.app.goo.gl/5DZy1AgBnswEJV7XA Takker, fant denne i går Er jo denne jeg har lagt ved bilde av.
utlending Posted June 28, 2021 Posted June 28, 2021 mye enklere å lage en adapter av gamle filter og en slange.
Classic Posted December 13, 2024 Author Posted December 13, 2024 (edited) On 6/28/2021 at 9:19 PM, utlending said: mye enklere å lage en adapter av gamle filter og en slange. Hei, jeg skal til å ta en automatservice igjen. Kan du beskrive mer om hvordan du utfører dette? Jeg har sett igjennom en video du la ut i et annet innlegg. Tømmer du bunnpanna først, og går rett på med slange og starter opp bilen? Mvh Classic Edited December 13, 2024 by Classic
utlending Posted December 15, 2024 Posted December 15, 2024 (edited) Hei. Akkurat. Tappet olje, tatt av bunnpanne og filter. Etterpå satt på adapteren og hjelpemann startet og stoppet bilen når jeg ropte. To ting må være ekstra forsiktig med: hold adapteren på pass og ikke tøm kanne helt for å unngå at konverteren suger luft. Hilsen Janos Edited December 15, 2024 by utlending 1
Classic Posted September 1, 2025 Author Posted September 1, 2025 (edited) On 12/15/2024 at 8:21 AM, utlending said: Hei. Akkurat. Tappet olje, tatt av bunnpanne og filter. Etterpå satt på adapteren og hjelpemann startet og stoppet bilen når jeg ropte. To ting må være ekstra forsiktig med: hold adapteren på pass og ikke tøm kanne helt for å unngå at konverteren suger luft. Hilsen Janos Hei igjen. Jeg fikk ikke utført dette tidligere. Skal til å gjøre det denne helgen. Enda tre idiotspørsmål fra meg. Først tømmer jeg bunnpannen for olje. Deretter starte opp bilen og koble på slangen for å tømme siste rest. Hvorfor må bilen startes, og stoppes flere ganger? Hvor mye får jeg ut totalt av olje med denne prosedyren? Og, skal det etterfylles noe mellom stegene, eller fyller jeg på ALL oljen til slutt? Livredd for å gjøre noe feil, men er lei av å betale forhandler for å skifte 3,5 L olje. Mvh Classic Edited September 1, 2025 by Classic
utlending Posted September 8, 2025 Posted September 8, 2025 Koble slangen først, og starte bilen. Må ikke starte og stoppe flere ganger. Stopper motoren bare når kanne er nesten helt tomt. Hvis husker riktig, får skiftet alt olje fra konverteren plus 5-6 liter fra bunnpanne.
Classic Posted September 8, 2025 Author Posted September 8, 2025 3 hours ago, utlending said: Koble slangen først, og starte bilen. Må ikke starte og stoppe flere ganger. Stopper motoren bare når kanne er nesten helt tomt. Hvis husker riktig, får skiftet alt olje fra konverteren plus 5-6 liter fra bunnpanne. Takker! Da prøver jeg meg på dette i dag
Classic Posted September 10, 2025 Author Posted September 10, 2025 Da har jeg gjennomført jobben. Jeg fikk ut 5 liter olje. Burde vel i teorien fått ut mer etter jeg koblet på slangen. Vet ikke hvorfor jeg fikk ut så lite. Oljen som kom ut var heldigvis rød og fin, så jeg brydde meg ikke mer om å etterforske. Jeg tar gjerne i mot ideer om hvordan jeg kan få ut mer med denne metoden.
utlending Posted September 17, 2025 Posted September 17, 2025 (edited) Flushing begynner på 10:46. I bunnpanne skulle vært ca. 4-4,5 liter plus her får du ut 3-4 liter olje som sitter i konverteren. Her er slangen jeg lagde: Edited September 17, 2025 by utlending 1
FrodeS Posted November 24, 2025 Posted November 24, 2025 Når jeg bytter på disse kassene, skrur jeg bare av returrøret, stapper banjobolten inn i en hageslange med slangeklemme på, og strammer til litt. Tapper olje, tar ned bunnpanna, gjør rent der, bytter filter og kontaktstykke, setter det hele sammen, heller på 4 liter olje og starter bilen. hageslangen går ned i ei bøtte eller noe, og brukt olje vil havne dit. Bilen kan gå til det enten kommer ren olje, eller det ikke kommer noe mer. Sett banjoen tilbake, fyll på 3 liter til, og det er omtrent riktig. Peiles til slutt. (etter husken. Det er mulig det først skal 3 liter, så 4)
Classic Posted November 25, 2025 Author Posted November 25, 2025 (edited) 22 hours ago, FrodeS said: Når jeg bytter på disse kassene, skrur jeg bare av returrøret, stapper banjobolten inn i en hageslange med slangeklemme på, og strammer til litt. Tapper olje, tar ned bunnpanna, gjør rent der, bytter filter og kontaktstykke, setter det hele sammen, heller på 4 liter olje og starter bilen. hageslangen går ned i ei bøtte eller noe, og brukt olje vil havne dit. Bilen kan gå til det enten kommer ren olje, eller det ikke kommer noe mer. Sett banjoen tilbake, fyll på 3 liter til, og det er omtrent riktig. Peiles til slutt. (etter husken. Det er mulig det først skal 3 liter, så 4) Jeg ender også opp med denne metoden neste gang, men takk for innspill Regner med det blir mange år til. Den har tilbakelagt 84 000 km på 20 år hittil. Edited November 25, 2025 by Classic
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now