Jump to content

Recommended Posts

Posted

Driver og skifter automatgirolje på en 211 med 722.699 girkasse. Følger oppskriften til stjerneservice, men lurer på hvor returrøret fra oljekjøleren går inn til girkassen? Det er visst denne jeg skal demontere for å tømme konverteren for ytterligere 4 liter olje. 

 

Vedlagt bilde viser der jeg tror det er, siden oppskriften beskriver lokasjonen over "kontaktstykket".

 

Mvh

Classic

Skjermbilde 2021-06-20 kl. 22.39.27.png

  • 3 years later...
Posted (edited)
On 6/28/2021 at 9:19 PM, utlending said:

mye enklere å lage en adapter av gamle filter og en slange. 

Hei, jeg skal til å ta en automatservice igjen.

 

Kan du beskrive mer om hvordan du utfører dette? Jeg har sett igjennom en video du la ut i et annet innlegg. Tømmer du bunnpanna først, og går rett på med slange og starter opp bilen? 

 

Mvh

Classic

Edited by Classic
Posted (edited)

Hei.
Akkurat. Tappet olje, tatt av bunnpanne og filter. Etterpå satt på adapteren og hjelpemann startet og stoppet bilen når jeg ropte. To ting må være ekstra forsiktig med: hold adapteren på pass og ikke tøm kanne helt for å unngå at konverteren suger luft. 

Hilsen Janos

 

Edited by utlending
  • Like 1
  • 8 months later...
Posted (edited)
On 12/15/2024 at 8:21 AM, utlending said:

Hei.
Akkurat. Tappet olje, tatt av bunnpanne og filter. Etterpå satt på adapteren og hjelpemann startet og stoppet bilen når jeg ropte. To ting må være ekstra forsiktig med: hold adapteren på pass og ikke tøm kanne helt for å unngå at konverteren suger luft. 

Hilsen Janos

 

Hei igjen. 

 

Jeg fikk ikke utført dette tidligere. Skal til å gjøre det denne helgen.

 

Enda tre idiotspørsmål fra meg.  Først tømmer jeg bunnpannen for olje. Deretter starte opp bilen og koble på slangen for å tømme siste rest.

 

Hvorfor må bilen startes, og stoppes flere ganger?

Hvor mye får jeg ut totalt av olje med denne prosedyren?

Og, skal det etterfylles noe mellom stegene, eller fyller jeg på ALL oljen til slutt? 

 

Livredd for å gjøre noe feil, men er lei av å betale forhandler for å skifte 3,5 L olje.

 

Mvh

Classic

Edited by Classic
Posted

Koble slangen først, og starte bilen. Må ikke starte og stoppe flere ganger. Stopper motoren bare når kanne er nesten helt tomt. Hvis husker riktig, får skiftet alt olje fra konverteren plus 5-6 liter fra bunnpanne.

Posted
3 hours ago, utlending said:

Koble slangen først, og starte bilen. Må ikke starte og stoppe flere ganger. Stopper motoren bare når kanne er nesten helt tomt. Hvis husker riktig, får skiftet alt olje fra konverteren plus 5-6 liter fra bunnpanne.

Takker! Da prøver jeg meg på dette i dag :) 

Posted

Da har jeg gjennomført jobben. Jeg fikk ut 5 liter olje. Burde vel i teorien fått ut mer etter jeg koblet på slangen. Vet ikke hvorfor jeg fikk ut så lite. Oljen som kom ut var heldigvis rød og fin, så jeg brydde meg ikke mer om å etterforske. 

 

Jeg tar gjerne i mot ideer om hvordan jeg kan få ut mer med denne metoden. 

Posted (edited)

Flushing begynner på 10:46. I bunnpanne skulle vært ca. 4-4,5 liter plus  her får du ut 3-4 liter olje som sitter i konverteren.

Her er slangen jeg lagde:

 

image.thumb.jpeg.ace1665ae1c91c18ffdb771a780343f7.jpeg

Edited by utlending
  • Like 1
  • 2 months later...
Posted

Når jeg bytter på disse kassene, skrur jeg bare av returrøret, stapper banjobolten inn i en hageslange med slangeklemme på, og strammer til litt. 

Tapper olje, tar ned bunnpanna, gjør rent der, bytter filter og kontaktstykke, setter det hele sammen, heller på 4 liter olje og starter bilen. hageslangen går ned i ei bøtte eller noe, og brukt olje vil havne dit. Bilen kan gå til det enten kommer ren olje, eller det ikke kommer noe mer. Sett banjoen tilbake, fyll på 3 liter til, og det er omtrent riktig. 

Peiles til slutt.
(etter husken. Det er mulig det først skal 3 liter, så 4) 

Posted (edited)
22 hours ago, FrodeS said:

Når jeg bytter på disse kassene, skrur jeg bare av returrøret, stapper banjobolten inn i en hageslange med slangeklemme på, og strammer til litt. 

Tapper olje, tar ned bunnpanna, gjør rent der, bytter filter og kontaktstykke, setter det hele sammen, heller på 4 liter olje og starter bilen. hageslangen går ned i ei bøtte eller noe, og brukt olje vil havne dit. Bilen kan gå til det enten kommer ren olje, eller det ikke kommer noe mer. Sett banjoen tilbake, fyll på 3 liter til, og det er omtrent riktig. 

Peiles til slutt.
(etter husken. Det er mulig det først skal 3 liter, så 4) 

 

Jeg ender også opp med denne metoden neste gang, men takk for innspill :)  Regner med det blir mange år til. Den har tilbakelagt 84 000 km på 20 år hittil. 

Edited by Classic

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...