AndyP Posted June 19, 2021 Posted June 19, 2021 (edited) En litt "gnagende" lyd høres når rattet dreies (i begge retninger), og når rattet holdes i ro med belastning til en av sidene. En skjelden gang høres også en slags pipelyd idet jeg begynner og stanser dreiingen på rattet. "Gnagelyden" er spesielt framtredende når bilen er ganske nystartet og har lavt turtall. Det høres som om lyden kommer fra rattstammen et sted, og ikke fra foringer i forstilling/hjuloppheng eller fra servopumpa (har brukt stetoskop på denne, og hører kun en svak arbeidslyd når rattet dreies eller holdes i ro med belastning), da intet uvanlig høres fra motorrom eller ved å krype under bilen. Det er ikke noe som tyder på luft i systemet, og servooljenivået er korrekt (målt mange ganger ved både kald og varm motor). Jeg har bestilt ny servopumpe og ekspansjonstank (slik at jeg får nytt filter), men har ikke helt troen på at det er pumpa som er årsaken til "gnagingen". Jeg vil forøvrig nevne at styringen ellers fungerer godt, og all servoolja ble skiftet ut i mai 2020 (Febi Bilstein Lenkgetriebeoel Nr. 81256 kjøpt hos AutoTrio), for omtrent 4000 km. siden. Den gamle olja var også klar og fin. Jeg synes "gnagelyden" har blitt mer framtredende i det siste, men det kan jo bare være at jeg har "hengt meg litt opp" i problematikken. Biltypen er jo også svært godt lydisolert i kupeen, så alle uvante lyder høres veldig godt. Er det noen på forumet her som kjenner godt til biltypen (2000 modell S320 (W220), 150 300 KM) og kan ha en ide om hva dette kan være? (Hvis det ikke er normale lyder, da. . .) Venter i spenning på svar Edited June 19, 2021 by AndyP Quote
Recommended Posts