Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bilen er en S211 med bi-xenon hovedlys...

Argumenter for tåkelys som kjørelys i dagslys:

- Forlenger levetiden for xenonpærene og andre tilhørende elektroniske komponenter som tenner osv.

- Dyrt å skifte xenonpærene. Verkstedjobb?

- Rimelige tåkelyspærer.

Argumenter for xenon som kjørelys i dagslys:

- I teorien skal xenonpærene vare bilens levetid (?)

- Lettvint med automatisk kjørelys (dette er kun mulig med nærlys/xenon så vidt jeg har skjønt?)

- Vanskelig å skifte pærer på tåkelyktene? Noen som har prøvd på W/S211?

Kommentarer utbes  :lol:

Posted

Det er vel en grunn til at tåkelys kalles tåpelys.... Og i og med at alle 211 har prosjektlykter, ville i hvertfall jeg vist at bilen min faktisk hadde Xenon... Såfremt jeg hadde en 211 da....  :lol:

Posted

Hehe Tåkelys etter som at min mb er importert fra tyskland så er d ikke automatisk kjørelys på den. Så park å tåkelys kåmmer først på brytern

Posted

Hei,

Når det gjelder skifte av tåkelyspærer på 211 så er dette enklere enn noen andre pærer på bilen hvis du har mulighet til å jekke opp bilen. Da er det bare å åpne et lokk så er du der. Men du må altså jekke opp bilene. Skal du bytte noen av de andre pærene må det mye fikling og det er ganske trangt å komme til. En annen ting er at pærene på 211 ser ut til å holde lenge. Jeg kjører med tåkelys på dagen og har enda ikke byttet pærer. Bilen har snart gått 170000.

På bruktimporterte 211 fra Tyskland, kan du selv velge om du vil har automatiske kjørelys eller ikke. Gjelder kun Xenon (dessverre). Tåkelys må man slå på manuelt. På biler solgt nye i Norge (Eller andre land med påbud om kjørelys) er denne funksjonen visstnok koblet ut, der har man kjørelys hele tiden.

Xenon pærer skal etter det jeg har hørt vare minst 200000km. Men når kan bruker lys reduseres vist lysets kapasitet over tid. Da reflektorene også mister refleksjonsevne. Men jeg vet ikke om dette er noe problem på xenon/prosjektlykter.

Er du litt fingernem, tror jeg ikke det er noe problem å bytte xenonpærer heller. Det som er problemet er at det i 211 er veldig trangt i området bak lyktene.

En annen ting jeg har lurt på er hvorvidt man er mer synlig hvis man kjører med xenonlys på dagtid enn med tåkelys? Tåkelysene sitter lavere, som kanskje gjør det vanskeligere for noen å se bilen. Etter at jeg ble påkjørt av noen som åpenbart ikke så at jeg var der, har jeg lurt litt på dette. Kanskje hadde de sett meg hvis jeg hadde kjørt med xenon? I enkelt land er det også forbudt å kjøre med tåkelys på dagen, der skal man kjøre med nærlys.

Posted

På bruktimporterte 211 fra Tyskland, kan du selv velge om du vil har automatiske kjørelys eller ikke. Gjelder kun Xenon (dessverre). Tåkelys må man slå på manuelt. På biler solgt nye i Norge (Eller andre land med påbud om kjørelys) er denne funksjonen visstnok koblet ut, der har man kjørelys hele tiden.

Det er ikke noe påbud om at det skal være kjørelys på bilene. Det er påbud om å bruke kjørelys.

En annen ting jeg har lurt på er hvorvidt man er mer synlig hvis man kjører med xenonlys på dagtid enn med tåkelys? Tåkelysene sitter lavere, som kanskje gjør det vanskeligere for noen å se bilen.

Tåkelysene sprer gjerne en del mer. Min erfaring er at riktig justerte xenonlys er nesten usynlige når man befinner seg utenfor området de er ment å lyse opp.

Posted

På bilen min kan jeg med et par tastetrykk aktivere/deaktivere automatisk kjørelys via kjørekomputeren, så den saken er grei. Hvis jeg skal bruke tåkelys som kjørelys dagtid, så skal jeg deaktivere automatisk kjørelys. Det som hadde vært glimrende var å kunne velge tåkelys istedenfor nærlys som automatisk kjørelys, for da slapp man å fikle med lysbryteren hver gang man skal ut og kjøre...

Med erfaring fra Golfer fra 90 tallet hvor lysbryteren var en standard svakhet, kvier jeg meg for å bruke lysbryteren for mye. Må likevel innrømme at jeg ikke hadde noe problem med lysbryteren i S124 hvor jeg i over 5 år skrudde av og på lyset manuelt ørten ganger daglig!  :lol:

IAD: Hvis bilen din har permanent xenon kjørelys, hvordan går du frem for å unngå at xenon lyset tenner når du starter opp hvis du skal kjøre med tåkelys?

Posted

Min bil er bruktimportert, så jeg har deaktivert automatiske kjørelys og slår på manuelt. Både fordi jeg kjører med tåkelys på dagtid, men også for å spare xenonlysene for tenning, hvis jeg bare skal flytte bilen litt. På biler som er solgt nye i Norge skal det visstnok ikke være mulig å koble ut de automatiske kjørelysene har jeg lest et sted.

Posted

Min bil er ikke bruktimportert og har også mulighet for å skru av automatiske kjørelys via automatikken. For de som ikke kan det, og ikke vil tenne xenonlysene ved start, kan sette på parklys før man starter bilen og sette på tåkelysene når den har startet.

Posted

Min bil er ikke bruktimportert og har også mulighet for å skru av automatiske kjørelys via automatikken. For de som ikke kan det, og ikke vil tenne xenonlysene ved start, kan sette på parklys før man starter bilen og sette på tåkelysene når den har startet.

Smart! på denne måten unngår man å kjøre uten lys.  :)

• 3 weeks later...
Guest Tor Erik
Posted

På min '07 CL203 som er kjøpt ny i Norge kan jeg velge via kjørecomputeren om jeg skal ha kjørelys eller ei :)

Kjører med park + tåkelys på dagtid. Nå for tiden er det lyst hele døgnet her oppe i nord  8)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...