Jump to content

Dårligere retningsstabilitet etter hjulstillingskontroll/-justering W116


Recommended Posts

Posted

Bilen er en W116 1975 450 SE USA-versjon m/ ettermontert 6.9

 

Hadde bilen nettopp inne på verksted, fikk skiftet 2 bærekuler og alle 4 foringene på "trailing arms" bakaksel + justering av hjulstilling (foran).

 

Etter dette ble bilen merkbar mindre retningsstabil. Merkelig?

 

Tidligere i 2019 og nå i 2021, før det siste verkstedbesøket, har jeg skiftet ut flere deler (styrestag, mellomstag, støtdemper styringen, flushing servostyring, øvre bærearmer, alle støtdempere, 2 gummiforinger bakakseloppheng, differensialhus-gummilager). Styrestag og mellomstag ble gjort av verksted i 2019 med hjulstillingsjustering (etter det jeg ble fortalt). 

 

Alt har ført til en "strammere" bil med bra retningsstabilitet, selv med den velkjente slarken i styresnekka.

 

Men nå, etter siste hjulstillingsjustering, ble den litt mer "svømmende" slik at jeg må korrigere en god del mer enn før. Det virker som at slarken i styresnekka er blitt tydeligere.

 

Jeg fant hjulstillingsspec for W116 på www (har sett at dette varierer litt): grader, minutter ', sekunder "

 

Foran:

Caster spec 9 grad 30' +- 30'

Caster måling venstre 9 grad 17' høyre 9 grad 31' (denne er innenfor spec)

Camber spec -10' +- 10' 

Camber måling venstre -5' høyre -1' (denne er innenfor spec

Toe-in spec 25' +- 10'

Toe-in måling venstre 13' høyre 13' (denne er litt utenfor spec, marginalt)

 

Bak:

Camber spec -1 grad +- 30' 

Camber måling venstre +43' høyre +39' (denne er utenfor spec men jevn. Noe med høyden bak?

Toe-in spec 0 til +13' 30"

Toe-in spec total 0 til 27'

Toe-in måling venstre 13' høyre 4' total 17' (denne er innenfor spec)

Løpevinkel måling -5'

 

Dette ser jo relativt greit ut, eller? Bortsett fra bak som det er lite å justere på, bortsett fra høyden kanskje ..... lavere fjærer?

Verksted nevnte at toe-in/out i starten var helt utenfor spec, måtte justere mye. Kan økt toe-in forbedre stabilitet?

 

Noen tips eller erfaringer?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...