Jump to content

Talon dekk. Erfaringer med billige dekk på MB 124

Recommended Posts

Posted

Siden lommeboka er mindre enn forstanden om dagen, og jeg trengte sårt dekk med skikkelig mønster i på 300TE'n. Så ble det til å kjøpe noe billig ræl...

Merket er av Talon og forhandles av dekkteam. De hadde kampanje på nettopp disse dekkene, så jeg endte opp med å betale 3500 for 4 stk 225/45-17 ferdig på bilen.

Dekkene skal visstnok ha samme mønster som noen dyrere michelindekk. V-mønster, gode og avrundede kanter, slik at det ikke er antydning til sporing.

Service og slikt på solør dekkteam her i byen er upåklagelig, selger sa han kjørte på samme dekkene selv på sin bil og var fornøyd.

Nå har det seg sånn at jeg til tider kanskje kjører litt aktivt, og presser gjerne littegranne grenser uten å sette hverken meg selv eller andre i fare. Og etter underkant av 2 måneder på skeivslitte og til dels nedslitte Dunlop Sportmaxxx 2 så vet jeg hvor godt bilen henger på veien med ganske gode dekk. (dekkene satt på felgene da jeg kjøpte dem) Sportmaxx er dekk som jeg ikke hadde noe negativt å si om unntatt at de er følsom for feil lufttrykk med tanke på sporing og slikt. Hadde 30 psi i dekkene når jeg fikk bilen og da gikk den som en harahund på spor.

Sportmaxx ga iallefall inntrykk av at sjåføren feiger ut leeeenge før en tung og god 300TE med disse dekkene gjør. Satt som klistret på både vått og tørt føre, og hang veldig godt på under kraftig oppbremsing.

Foreløpige erfaringer med Talon etter 2 dager med småkjøring i Kongsvinger og omegn (på tørt føre) er:

Pluss:

-Stillegående

-Ingen antydning til sporing

-Meget behagelig å kjøre med under normale forhold.

Minus:

-Slipper altfor tidlig under litt kraftigere oppbremsing. Mulig dette skyldes at de ikke er skikkelig innkjørt ennå?  Får håpe de blir bedre.

Kommer tilbake med litt mer erfaringer etterhvert som jeg får litt flere mil på dem, og får kjørt under litt forskjellige forhold.

Posted

Så vidt jeg vet har ikke Michelin V-mønster på dekkene sine lenger. I hvertfall ikke Pilot Sport 2 som jeg kjører med nå om dagen. Men who cares? Så lenge du er generelt fornøyd, så er det bra!

Posted

Om grepet ved hard oppbremsing ikke blir bedre, så vil jeg garantert ikke forbli fornøyd iallefall.

Skal iallefall gi en tilbakemelding etter en langtur til danmark om 3-4 uker.

Posted

Idag var jeg ute og kjørte på vått føre..

Vannplaning skjer ved betraktelig lavere hastighet enn med dunlopdekkene som satt på.

Veigrep gjennom diverse rundkjøringer var også tvilsom.

Spørs om jeg kommer til å kjøpe billige dekk igjen når disse er brukt opp

• 1 month later...
Posted

Nå er ferietur tilbakelagt stadium, samt noen mil til hjemme. 3-400 mil tilsammen tipper jeg.

De bør være innkjørt nå.

Generellt kan jeg vel si at dekkene lever opp til prisnivået de hadde. Det vil si at de fungerer som dekk, og det er stort sett det.

De slipper fremdeles altfor fort ved hard oppbremsing. Gjelder både tørt og vått føre. Synes de virker litt nervøse i svinger, og jeg har aldri opplevd at ASR har slått inn så ofte på litt småaktiv kjøring på tørr asfalt med Good-year nct 5 i størrelse 195/65-15.

Konklusjonen er:

Kjører du som en gubbe med hatt, så duger disse dekka. Komfortmessig er de helt OK.

Kjører du slik en bil er ment å kjøres så er de over grensen. Anbefales å finne noe skikkelige greier.

Kjører du som enkelte av herrene (og damene) her på forumet, så fungerer de stort sett bare ett sted. Det er på burnekonkuranser...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...