Sven Håkon Posted June 14, 2007 Posted June 14, 2007 Jeg har så smått begynt å forske på ettermontering av ASD, og har gått til anskaffelse av en delebil som har dette; en '88 190E med automat. Strekking av rør og bytte av diff/bakstilling har jeg stort sett klart for meg, men i og med at den har en annen motor må jeg nok bytte litt deler i forbindelse med pumpen - denne er som kjent montert i forkant av motoren, ca direkte ut fra kamakselen. Jeg har sjekket EPC for å finne ut om noen deler er like, men foruten selve pumpen er det meste forskjellig. Men hvordan er den egentlig festet, og hva drives den av? Utifra eksplosjonstegningene i EPC klarer jeg ikke å se det, og ingen av delene 'bakom' (kjedehjul, kamaksel, osv) spesifiseres med/uten pumpe, ergo har jeg resonnert meg frem til at den bare kobles innpå eksisterende deler? Toppdekselpakningen er forskjellig, men foruten det ser det ut til å bare være løse deler, stemmer dette? I og med at ASDen må ha trykk for å fungere, antar jeg at systemet virker slik at det pumper kontinuerlig, men hvor mye kraft stjeler dette fra motoren? Kjenner noen til om jeg ellers må modifisere noe karosserimessig? ASD-ventilen (Druckspeicher) er plassert bak høyre forhjul, og dekkes såvidt jeg vet av kanaldekselet, eller?
bska Posted June 14, 2007 Posted June 14, 2007 Dersom du strander med å ha pumpa på motoren er det sikkert like greit med ei 'dobbel' servopumpe slik som nyere w124 har. På w124 sitter ASD ventilen under samme deksel som bensinpumpa (foran høyre bakhjul)
Sven Håkon Posted June 14, 2007 Author Posted June 14, 2007 Det var kanskje en idé Bernt - mye enklere å bytte servopumpen enn å styre med montering av denne pumpen! Nå gjelder det bare å finne en 'dobbel' pumpe som passer på OM601. Er det noen som vet hvilke servopumper som går om hverandre?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now