Pål B Posted June 14, 2007 Posted June 14, 2007 1. Er det noen som vet om et enkelt sted å hente strøm fra, på en E-klasse, 99 modell (S210). Jeg vil legge opp strøm til mobillader/DVD ol. slik at jeg slipper å bruke strøm fra sigarettenneruttaket ved askebegeret (synes det er irriterende når denne luken må stå oppe...). Finnes det noe enkelt sted å kople seg "innpå"/låne strøm i området ved midtkonsollen? Alt er jo så sinnsykt kompakt... Jeg har forøvrig fjernet den hauggamle Nokiaen som satt i, og den hadde jo strøm, men har egentlig ikke lyst å ødelegge opplegget til den, da det er spesialkontakter til telefonen. 2. Er det noen som vet hvorfor pærevarsleren maser, selv om alle pærer virker?
FrodeS Posted June 14, 2007 Posted June 14, 2007 1. Kan du ikke ta ut askebegeret og lodde deg inn på strømmen som går til pluggen der? Det har jeg gjort på min. 2. 100% sikker på at absolutt alle pærer funker og har riktig watt-styrke? Sjekk boka for å se hvor mange watt det skal være. Min gikk bananas pga. 5w pærer i park bak (skal være 10w)
Håvard Bendiksen Posted June 14, 2007 Posted June 14, 2007 Når det gjelder strøm kan det vel være like greit å legge opp en ny kabel med egen sikring rett fra batteriet? Da kan både kabel og sikring dimensjoneres etter behov. Man må jo selvfølgelig huske å slå av alt utstyr som belaster denne nye "kursen" når man ikke bruker det da det vil trekke strøm uavhengig av om tenningen er på eller ikke. Det skulle vel forresten være mulig å ta styrestrøm fra tenningslåsen gjennom et relê slik at man kan slå av strømmen med nøkkelen.. Jeg har gjort dette i forbindelse med stereoprosjekter tidligere uten å få problemer, men det har vært på litt eldre biler. Noen som vet om elektronikken i nyere biler kan få "hikke" hvis man lager egne strømopplegg?
Pål B Posted June 14, 2007 Author Posted June 14, 2007 Jeg tok ganske enkelt og dro en kabel direkte fra batteriet, via sikring, og til en treveis "lighter-kontakt" som jeg har festa rett under luftdysene i midtkonsollen bak. Nå har junior kort vei til strøm, og jeg slipper å ha ledning fra dash'en og helt bak til baksetet. Jeg la samtidig opp ett uttak bak i bagasjerommet...til kjøleboks o.l. Uttakene kjøpte jeg på Clas Ohlson... Hvor la du den nye kabelen? Under teppet og frem til luftdysene? Ikke fått noe feilmeldinger eller noe?
Pål B Posted June 14, 2007 Author Posted June 14, 2007 1. Kan du ikke ta ut askebegeret og lodde deg inn på strømmen som går til pluggen der? Det har jeg gjort på min. Jo, sjekket dette, men som sagt, så er det så kompakt, men visst noen vet hvordan man får ut lighter/konsoll for askebeger, så er det jo rimelig lett. 2. 100% sikker på at absolutt alle pærer funker og har riktig watt-styrke? Sjekk boka for å se hvor mange watt det skal være. Min gikk bananas pga. 5w pærer i park bak (skal være 10w) Takk for tipset. Skal sjekke det
Pål B Posted June 14, 2007 Author Posted June 14, 2007 Når det gjelder strøm kan det vel være like greit å legge opp en ny kabel med egen sikring rett fra batteriet? Da kan både kabel og sikring dimensjoneres etter behov. Man må jo selvfølgelig huske å slå av alt utstyr som belaster denne nye "kursen" når man ikke bruker det da det vil trekke strøm uavhengig av om tenningen er på eller ikke. Det skulle vel forresten være mulig å ta styrestrøm fra tenningslåsen gjennom et relê slik at man kan slå av strømmen med nøkkelen.. Jeg har gjort dette i forbindelse med stereoprosjekter tidligere uten å få problemer, men det har vært på litt eldre biler. Noen som vet om elektronikken i nyere biler kan få "hikke" hvis man lager egne strømopplegg? Egentlig dette jeg vil unngå, ved at det kanskje var noen som visste om en ledig sikring, eller kurs, som kunne lett finnes/kobles til uten å demontere halve bilen for å legge opp ny strøm. Batteriet er jo bak, så kan vel i teorien trekke en kabel frem under tepper, langs midtkonsoll, men er redd for at elektronikken skal reagere med "hikke", er jo så ømfintlig og masse merkelig som skjer med strømmen i disse bilene.
Sven Håkon Posted June 15, 2007 Posted June 15, 2007 Sikringsboksene har flere ledige posisjoner hvor du enkelt kan legge opp en ny - sikret - kurs. Hvorfor folk ikke gjøre dette forstår jeg ikke, er det ikke bedre å vite at ting er gjort ordentlig uten fare for brann eller ødeleggelse av det originale ledningsnettet? Det verste tilfellet av slikt slendrianarbeid jeg har sett var en W211 E400CDI med DVD-spiller i bagasjerommet - strømforsyningen hadde montørene ordnet ved å strekke en ledning heeeeelt frem til askebegeret, for så å lodde seg innpå strømledningen til dette. Sikringsboksen som stod rett ved siden av hadde de ikke tenkt på å trekke strøm fra...... Litt mer arbeid er det nok, men resultatet blir så mye bedre - og ikke minst er det litt mer oppløftende for eventuelle neste eiere som skal prøve å finne ut av elektriske gremlins som sniker i deres nyinnkjøpte bruktbil....
Pål B Posted June 15, 2007 Author Posted June 15, 2007 Sikringsboksene har flere ledige posisjoner hvor du enkelt kan legge opp en ny - sikret - kurs. Hvorfor folk ikke gjøre dette forstår jeg ikke, er det ikke bedre å vite at ting er gjort ordentlig uten fare for brann eller ødeleggelse av det originale ledningsnettet? Her er jeg helt enig, og håpet at noen kunne komme med "....under hanskerommet er det en sikringsholder, hvor sikring nr 2 er ledig..." eller noe sånt. Demontering av dashbord og paneler har jeg ikke lyst til, og er ferdig med "lånere" innpå ledningene til lyset i hanskerommet og andre hobbyløsninger. Men mulig jeg går for løsningen til Øystein med en sikret kabel fra batteriet og frem. Mulig å koble det sammen inne i kudakonsollen tenkte jeg.....
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now