Jump to content

Automat feil

Recommended Posts

Posted

:dontknow:Jeg har en E320 1997 men 5 trinns automat, som jeg har en feil på.

Når den er kald, så låser den seg i 1. gir, og jeg må opp i 2800-2900 o/min. før den skifter gir, og da skifter den enda et gir opp noen tideler etter.

Er det noen her i forumet som har noen anelse om hva det kan være? (oljen er ca. 1 år, så regner med at det ikke er det)

Hadde vært fint om noen vet dette.

Guest torslo
Posted

automat kassene til mercedes girer ikkje føre den når drift-temp...så kan være det

Posted

Det er riktig at alle automatkassene hos Mercedes har denne funksjonen, i hvertfall på de bilene som ble produsert etter 1990-tallet, eller rettere sagt: Alle som har katalysator. Katalysatoren jobber ikke særlig bra når motoren er kald, så Mercedes tenkte at dette måtte de gjøre noe med. De har derfor lagt inn en sensor som forsinker oppgiring når motoren holder en temperatur på under 20 grader eller deromkring. Denne sensoren er visstnok plassert bak batteriet på en del av modellene, og tar man bort denne, vil automaten gire normalt også ved lav driftstemperatur. Tenker man slitasje på motor om vinteren, kan det kanskje være en god ide å ta sensoren bort, men miljøaktivister vil nok rive seg i håret. . . :D

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...