Jump to content

Recommended Posts

Posted

heisann...

Har lakt ut noen emner her hvor jg har prøvd å få forklart ulyder som jg har trodd har kommet fra diffen. Men får aldri tid til å dra til et verksted for et kjap titt.

Men tror nå at de ulydene jg har ikke kommer fra diffen for det er en annen lyd, er jo seff litt lyder fra diffen men de hører jg, har altså noen andre lyder, rommlelyder.

Er det noen som kan tenke seg å prøve bilen min i Oslo omerådet som kanksje kan komme med noen "forklaringer"? Noe av problemet er at lydene er litt til å fra men.

Kontakt meg på 98 80 74 56 hvis du har tid og gidder :D

Takker for all hjelp så langt  :)

Posted

Sikker på att dekk sitter ordentlig fast ??

Litt løse felger lager også romlelyd :-)

Oppdaget dette selv en dag jeg kom ut og oppdaget att 3 av 4 felger var løsnet og 2 av 5 bolter på ene var borte :-)

Fant igjen boltene der bilen hadde stått når jeg kom tilbake men....

Posted

Sikker på att dekk sitter ordentlig fast ??

Litt løse felger lager også romlelyd :-)

Oppdaget dette selv en dag jeg kom ut og oppdaget att 3 av 4 felger var løsnet og 2 av 5 bolter på ene var borte :-)

Fant igjen boltene der bilen hadde stått når jeg kom tilbake men....

Det har jeg faktisk tenkt på :P Har skjekket om hjula sitter odentlig på for en uke siden da bilen "rister" om morran når jg kjører i 100kmt eller mer så stoppet og skjekket alle oltene og de satt som f... Jeg har det 3 settet med felger på bilen og lydene har vært der hele tiden men har blitt verre enn nå.

Posted

Risting tyder på skikkelig uballanse i dekkene :-)

Få noen til å kjøre mens du sitter midt i baksetet og lytter....

Greieste måten å lokkalisere ulyd på, og finn en strekning med nylagt asfalt, da støyer det mindre i dekkene :-)

Sikker på att ikke noen tromler/klosser ligger innpå ???

Evnt få den opp og sjekk etter slark i hjulager osv (kl 9 og 3 og 12 og 18)....

Posted

Risting tyder på skikkelig uballanse i dekkene :-)

Få noen til å kjøre mens du sitter midt i baksetet og lytter....

Greieste måten å lokkalisere ulyd på, og finn en strekning med nylagt asfalt, da støyer det mindre i dekkene :-)

Sikker på att ikke noen tromler/klosser ligger innpå ???

Evnt få den opp og sjekk etter slark i hjulager osv (kl 9 og 3 og 12 og 18)....

Ristingen er kunn der når dekka er kalde, har det noe å si? Har tenkt litt over når ulydene er der, og har kommet fram til at lydene er sterkest når bilen er "kald", altså jg har kjørt litt i byen i dag etter jobb, masse ulyder, blir svakere etter hvert. og litt senre i dag så er de tilnermet borte. Da er bilen driftsvarm.

• 2 weeks later...
Posted

hei

Inegn som har noe lurt å komme med enda? Har vært å avbalansert hjula, de kunne ikke finne noen feil  såååå....

Tenkte jeg skulle ta mg en tur på lokallaget i oslo når det starter og se om dt er noen som kan hjelpe mg????

Posted

Noen ganger, var spesielt plage med de når jg hadde 235 dekk, nå er det 225 og da blei dt nesten borte. Men la merke til her om dagen at jeg må liksom holde rattet mot venstere utenom på motorvei når jg kjører 120km/t eller fortere. Er veldig skjeldent at jg må holde det mot høyere.

Men kan jo svare litt på det du spørr om, bilen kan trekke litt til vær siden sånn fram og tilbake når jg bremser hvor det er litt sproning, kommer ved litt lavere hastigheter (40-50km/t)

Posted

Vanskelig å tolke noe ut av det du skriver her. Jeg ville tatt med bilen på et verksted og fått de til å sjekke alle foringer foran og bak hvis du ikke klarer dette selv.

• 3 weeks later...
Posted

hei igjen.

Fikk tips av en i familien om ule lyden i i bilen min. Den kommer jo når motoren har et turtall på mellom 3200 og 3700 og går "lett" altså uten belastning, har bare hørt lyden på 2gir men skal skjekke på 3gir også. Ihvertfall det jeg fikk tips om var at lnngående lager i girkasse (automat) var gått. Men lyden blir borte når jg får kjørt noen kilometer.

Lyden er der når bilen er kaldt, og når jg har stoppet den slik at den henger på kaldstarten.

Tenkte å ta den til berg's når han er tilbake fra ferie.

Noen tips som jg kan skjekke selv??? :)

Posted

Tror du skal satse på å bytte gearkassa.Mest sannsynligt så stammer ulydene der ifra,men høres også ut som det er noe med forhjuls stillinga de også.

Posted

Har nå fått konstatert at høyre hjullager forran har gått, hører dt romler når jg snurrer hjulet rundt i lufta ikke når jg kjører. Kanskje dette forklarer ristinga i bilen når den er kaldt? problemet er borte nå som det er varmt da.

Når jg sitter inne i bilen høres det ut som om lydene kommer bakfra, men man vet jo aldri. Lyder har en tendens til å forplantte seg. Håper jg slipper å bytte hele kassa da. Bilen girer veldig hardt om vinteren når det er møkk kaldt ute og bilen er kaldt, og drit treigt fra 3 til 2 hvis jg må bremse ned etter at den har fått fatt i 3gir.

Posted

Du må ikke ta det faktum at girkassa girer hardt når den er kald som et tegn på at noe er galt. De fleste av de gamle girkassene girer ikke ordentlig før de får driftstemperatur.

Få byttet hjullageret før du feilsøker videre. Det er ikke uvanlig at lyder forplanter seg i bilen slik at det høres ut som om de kommer fra andre steder enn de egentlig gjør.

Posted

men den rommle lyden er der kunn når motoren har et turtall på rundt 3500 uansett gir og kommer når jg har stoppet motoren et øyeblikk eller den er halt kald?

Posted

har funnet ut at lyden er der også når bilen står rolig ved samme turtall.... Da kan vi vell utelukke drivverk? Automat og motor er vell tingen da

• 2 weeks later...
Posted

Girkasse var i veldig bra stand så berg's. Han var litt imponert over hvor mykt den gira etter å ha gått 215k :lol: Det var jo en deilig beskjed å få. Skal ha bilen på et sted på kalbakken 9aug for å skifte hjullager forran på høyre siden også skulle de se etter de lydene som jg tror er resonans.

Nå håper jg det skjer noe snart :P

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...