AndyP Posted May 24, 2021 Posted May 24, 2021 (edited) Bilmodell: S320 (W220) årgang 2000. En fantastisk bil på alle måter, men med en regnsensor som innimellom skaper litt hodebry. . . Regnsensoren fungerer utmerket når jeg spyler vann på frontruta, både mye og lite med hageslangen. Den fungerer også fortreffelig etter reset (bryterarm fra posisjon 0 til 1, 2 og 3, og tilbake igjen til posisjon 1) fram til jeg stanser bilen og tar ut nøkkelen. Når den startes igjen, fungerer regnsensoren stort sett når den selv vil. Da (oftest), visker den altfor sjeldent, slik at ruta blir full av vann, og jeg ofte må trykke bryteren inn ett hakk, slik at den går en gang over ruta. Og et merkelig fenomen: Viskeren går en gang over ruta hver gang jeg trykker hardt på dekselet over bakspeilet, når bryteren står i posisjon 1. Noen som har en ide om hva en slik ustabil regnsensor skyldes? Og et tilleggspørsmål: Jeg vet at en del Mercedesmodeller går over til intervall i posisjon 1 når kontakten til regnsensoren koples fra. Er det også slik på W220-modellen? Edited May 24, 2021 by AndyP
utlending Posted May 25, 2021 Posted May 25, 2021 Jeg har W211 fra 2004 med samme symptomer. Fant ikke ut hva som er årsaken...
AndyP Posted May 25, 2021 Author Posted May 25, 2021 2 hours ago, utlending said: Jeg har W211 fra 2004 med samme symptomer. Fant ikke ut hva som er årsaken... Da får vi satse på at noen med kunnskap om denne utfordringen svarer . . .
Simen Arntsen Posted May 25, 2021 Posted May 25, 2021 Du seier at viskeren går ein gang når du trykker på dekselet under speilet. Da ville eg ha tatt det av og sett om sensoren eller kontakt er laus. Har ruta vore skifta? Det kan vere at den ikkje er montert rett. Har og forstått det slik at denne er adaptiv, på den måten at den skal justere seg etter regnnivået som er når du slår den på. Om det stemmer eller ikkje veit eg ikkje. Men då kan det jo vere at den går til "standard" når bilen blir stoppa og starta. Den går på interval når du koblar frå sensoren.
AndyP Posted May 25, 2021 Author Posted May 25, 2021 Takk for informativt svar! Jeg har tatt av dekselet, og kan ikke se at noe er løst, men jeg har mistenkt dårlig kontakt. Men da er det rart at den alltid fungerer fint når jeg spyler ruta. Det virker som om regnsensoren ikke reagerer på vanlig regn, men bare på skikkelig kraftige regnskyll. Og ja, ruta ble skiftet i fjor. Mulig regnsensoren ble verre etter dette, men siden jeg ikke var bevisst på det, vet jeg ikke sikkert. . . Men som du skriver: Det kan virke som den går i et annet modus når bilen blir stoppet og startet. Dette er i utgangspunktet en "godværsbil", men det er fint om alt fungerer som det skal, uansett. . . Mulig jeg kopler fra sensoren; har egentlig alltid vært mest tilfreds med biler som har intervall.
utlending Posted May 26, 2021 Posted May 26, 2021 10 hours ago, AndyP said: Takk for informativt svar! Jeg har tatt av dekselet, og kan ikke se at noe er løst, men jeg har mistenkt dårlig kontakt. Men da er det rart at den alltid fungerer fint når jeg spyler ruta. Det virker som om regnsensoren ikke reagerer på vanlig regn, men bare på skikkelig kraftige regnskyll. Og ja, ruta ble skiftet i fjor. Mulig regnsensoren ble verre etter dette, men siden jeg ikke var bevisst på det, vet jeg ikke sikkert. . . Men som du skriver: Det kan virke som den går i et annet modus når bilen blir stoppet og startet. Dette er i utgangspunktet en "godværsbil", men det er fint om alt fungerer som det skal, uansett. . . Mulig jeg kopler fra sensoren; har egentlig alltid vært mest tilfreds med biler som har intervall. Hvis rute var skiftet, da kanskje skulle bare justere på sensoren med stardiag. Det er mulig å justere sensorens følsomhet.
AndyP Posted May 26, 2021 Author Posted May 26, 2021 13 hours ago, utlending said: Hvis rute var skiftet, da kanskje skulle bare justere på sensoren med stardiag. Det er mulig å justere sensorens følsomhet. Det var i grunn en god ide Får ta kontakt med BoS hvis problemet vedvarer.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now