Guest token Posted June 12, 2007 Posted June 12, 2007 Har en 124 250 turbodiesel, Kjører litt og turboen virker fint, slipper gassen og neste gang virker ikke turboen og den kommer ikke igjen før jeg skrur tenning av et sekund eller to under kjøring,det virker som den trenger et eletrisk signal til et eller annet rele... noen andre med samme problem og vet noe om dette???????
Joakim Bjerkmo Posted June 13, 2007 Posted June 13, 2007 turboen går ikke på noe elektrisk rele. den drives av eksos trykket så da trur jeg heller det er noe galt med selve turboen. dårlige lager osv, hvis du mener at den ikke lader rett.. du kan finne ut hvor mye turbo trykk den skal lade på din aktuelle bil å kjøpe deg en turbo trykks måler og sjekke om den har rett ladetrykk! håper dette hjelper! mvh joakim
Sven Håkon Posted June 13, 2007 Posted June 13, 2007 Mine foreldre hadde en 250D Turbo som hadde 'tilsvarende'; Etter at BoS knakk hjernen på bilen så gikk den i nødmodus, og fungerte som du beskriver; relativt dårlig. Akkurat hva det er som skjer vet jeg ikke, kanskje har det noe med gjenbruk av luft osv å gjøre?
Håvard Bendiksen Posted June 13, 2007 Posted June 13, 2007 Diagnosetest hadde vel vært en god idê kanskje
Guest token Posted June 13, 2007 Posted June 13, 2007 Jo diagnosetest hadde vel vert greit,kan jo og levere den på verksted,men meningen her var vel at det ikke skulle koste skjorten om det er en bagatell noen vet om....... Det er ikke noe gale med turboen,der må være et rele eller lignende som trenger et nytt signal/strøm for at gjerne spjeldet for luft skal åpne seg. det sjer ikke under pådrag,det er når gassen er sluppet og en gir på igjen da er det ingen futt før en skrur tenning av og på full fart og der er fullt liv igjen... til neste gang en det skjer,og det skjer relativt raskt igjen..... vel jeg vet ikke,men må jo prøve her først......
FrodeS Posted June 13, 2007 Posted June 13, 2007 Diagnosetest hadde vel vært en god idê kanskje Lyst til å forklare (nøyaktig) hvordan man kjører diagnosetest på en 124 250 DT? Kan vi få en beskrivelse av hvordan bilen oppfører seg når "turboen ikke virker" ? Tomgangen er elektrisk på disse, utover det er det fint lite elektronikk. Vet du om det er skrudd noe på turbotrykket? Det sitter en overbelastnings-beskyttelse-sak i motorrommet. På min 300TDT sitter den på venstre innerskjerm. Det går noen trykkslanger til den. Meningen er at denne skal kutte dieseltrykket hvis turbotrykket blir for høyt. Jeg vet ærlig talt ikke om den er elektrisk eller ikke. Prøv å nappe av slangene, og se om det gjør noen forskjell. Det er bilde av den helt øverst (såvidt til venstre for midten) her :
Aspen201 Posted June 15, 2007 Posted June 15, 2007 de eldre modellane har ikkje eingong elektrisk tomgangsregulering...(usikker på når det kom) overladnings beskyttelsen, der sitter ein trykkfølar på innsugsmanifolden som sendar signar til denne ventil du har bilde av frode, som igjen slipper igjenom vacum til en ventil i dieselpumpa som da kuttar dieseltilførsel...
Håvard Bendiksen Posted June 15, 2007 Posted June 15, 2007 Diagnosetest hadde vel vært en god idê kanskje Lyst til å forklare (nøyaktig) hvordan man kjører diagnosetest på en 124 250 DT? Det jeg mener er å ta bilen til et verksted som kan Mercedes og la dem finne ut av det. (Er det ikke diagnosekontakt på bilen?) Jeg vet selvfølgelig ikke nøyaktig hvordan man foretar en slik test derav (confused), men jeg vil tro at de som har utdanning på disse motorene har sett det meste før og dermed fort kan "stille en diagnose". Det koster nok mer, men kan likevel spare en stakkar for masse tid og frustrasjon.
Guest Token Posted June 18, 2007 Posted June 18, 2007 Takker for bilde og gode forslag,har ikke sett dette før nå og skal sjekke disse tingene på min bil,er en 93 mod. Skal jo teste endel ting selv da før jeg gir MB mekanikerne en 1000ing i timen for å prate tull.....haha.Men igjen takker for gode tips. Jo det kan vel hende det er diesel den kutter.... ikke vet jeg,men det er bare av og på med tenning og full futt er tilbake... Er jo kansje litt skummelt og koble ut dieselkutt rele om da den gir for mye lading av turbo.....men vi prøver... er jo mekaniker selv,vel var på eldre biler...,men har ikke vert borti disse turbosakene noe sÆrlig.
Håvard Bendiksen Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 Håper du finner ut av det da. Du kan jo kanskje gi oss en lyd når du finner løsningen?
FrodeS Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 Det jeg mener er å ta bilen til et verksted som kan Mercedes og la dem finne ut av det. (Er det ikke diagnosekontakt på bilen?) Jeg vet selvfølgelig ikke nøyaktig hvordan man foretar en slik test derav (confused), men jeg vil tro at de som har utdanning på disse motorene har sett det meste før og dermed fort kan "stille en diagnose". Det koster nok mer, men kan likevel spare en stakkar for masse tid og frustrasjon. Det er ikke noe diagnose på disse motorene de eldre modellane har ikkje eingong elektrisk tomgangsregulering...(usikker på når det kom) Tror alle OM603 har elektronisk tomgang. Min '92 har i hvertfall Er jo kansje litt skummelt og koble ut dieselkutt rele om da den gir for mye lading av turbo.....men vi prøver... er jo mekaniker selv,vel var på eldre biler...,men har ikke vert borti disse turbosakene noe sÆrlig. En turbotrykkmåler hadde kanskje ikke vært dumt? Kan kobles til bare for diagnose, og trekke slangen gjennom døra.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now