manuelm Posted May 21, 2021 Posted May 21, 2021 Hei, Jeg har en GL450 X164 2010 modell som er kjøpt få måneder siden. Jeg leverte den til rustbehandling av understellet (dinitrol), og hentet jeg bilen i går. På vei hjem på motorveien fikk jeg en melding 'malfunction' (et bilde, bil med pil opp) jeg kjørte hjem uten noe problem. Neste gang, jeg kjørte bilen fikk jeg ikke noe feilmelding og bilkjøringen gikk fint. For å være sikker sjekket jeg om bilen går opp i høyden med bruk av høydejusteringsknapp (bil med pil opp), se bilder. Usikker om det rustbehandlingen som har forårsaket dette (de sprøyter antirustmiddel når bilen behandles) eller om det er noe feil med airmatic systemet. Bildene viser klaringen mellom hjulene, karosseri og bakken. Jeg lurte på hvor mye vil det koste å skifte luftfjæringene/ kompressor/ ventilblokk osv på et verksted. Har noen opplevde dette før. Setter pris på at dere deler deres erfaringer med airmatic systemet og reparasjon. Mvh Manuel
Simen Arntsen Posted May 22, 2021 Posted May 22, 2021 Men fungerer det eller fungerer det ikkje? Du må nesten ta diagnose for å få svar på kva som er/var gale..
manuelm Posted May 22, 2021 Author Posted May 22, 2021 Simen, nei det fungerer ikke altså kompressor virker men bilen går ikke opp i høyden.
FrodeS Posted June 14, 2021 Posted June 14, 2021 Først må du sjekke etter åpenbare feil. Det er ganske enkelt, og koster ikke noe. Sjekk at kompressor går, og om den gir noe trykk. Sjekk etter lekkasjer, ledninger som er gnagd over etc. Sjekk at luftfilter inn til kompressor eller slanger til den ikke er skadet. Gir ikke det resultat, så få lest ut feilkoder. Når det har dukket opp feilmelding, så er det også lagret en kode, som sier noe om hvorfor feilmeldinga kom. De fleste komponenter til arimatic på 164 er relativt rimelig å handle, og overkommelig enkle å bytte selv, men begynn ikke å bytte i hytt og pine uten å vite hva som er feil. Setter du bilen på verksted, og de hører snakk om luftfjæring, finner de gjerne frem ekstra stor gaffel til regninga. Det er lite poeng i å sitte og gjette online, men en ikke helt ukjent feil, er om kompressoren begynner å bli sliten. Da kan det komme melding om at den bruker for lang tid på å bygge trykk. Vanligvis blir da også maks trykk redusert. Kompressoren er rimelig og enkel å overhale, og koster heller ikke avskrekkende mye å bytte ut.
Ronny Andersbakken Fresvik Posted September 9, 2022 Posted September 9, 2022 Hei Sjekk fastrustede kuleledd på stag til høydesensorer. Disse kan gi slike proplem etter att bil har vært oppløftet på løftebukk med hengende hjul.
saul Posted October 25, 2024 Posted October 25, 2024 On 9.9.2022 at 17.26, Ronny Andersbakken Fresvik said: Jeg byttet ut en høyre frontarm og nå har jeg en feil i det vanlige Dasbord et bilsymbol i gult. Det kan være sensoren når du håndterer støtdemperen?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now