Jump to content

210 1999 E-200 Sedan Bensin Automat 340.000 km


1648

Recommended Posts

Finnkode:https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=218617177

Bilen har tjent meg svært godt i 22 år siden jeg kjøpte den ny mens jeg jobbet på den norske ambassaden i Helsingfors. Tok den med til Norge i 2000 som flyttebil.
Var jo en svært god romslig, komfortabel og sikker bil, og den var god å kjøre. Er blitt regelmessig vedlikeholdt. Har nå gått 340.000 km. De siste åra har bruksfilosofien min vært den " å bruke bilen opp"., og nå er  tiden kommet. Den er nok blitt oppbrukt fra mitt ståsted.
I stedet for å liste opp spesifikasjone som sikkert er velkjente for MB entusiaster kan jeg fortelle litt om dens historie. Den har aldri vært i trafikkulykker, men har fått en noen skjønnhetsfeil/småbulker hist og pist utvendig etter 22 års bruk. Forseter slitt. Bakseter lite slitt. Panser grill er fra Elegance type. Det var billigere å bytte det ut enn å relakkere Classic panseret for rustflekker rundt grille.  I sine unge år var bilen to ganger til rustbehandling under garanti hos BOS. Senere har jeg to ganger hatt den til antirusthandling på rustverksted. Den har stått ute i alle år. Blitt kjørt året rundt. Blandet småkjøring/langkjøring. Egentlig mye langkjøring når jeg tenker meg om. Står rimelig ny dynamo i den. 
Motor og automatkasse har det aldri vært noe kluss med.
Air-con funker ikke. Har ikke satt inn ny compressor siden den sviktet for tre år side. Varmeapparat funker.
Nylig sviktet sentrallåsen. Må åpne bilen mekanisk. BOS Ullevål skulle ha kr 19.000 for å sette inn ny pumpe.
Nå i vår er bilen ikke god å kjøre lenger,  har slett ikke sine gamle gode kjøreegenskaper. Den er ikke til å kjenne igjen.  Bilen "renner" - og rattet retter seg ikke opp av selv etter en  sving. Må hele tida sitte på vakt når jeg kjører. Derfor har bilen de siste dagene  stått i ro. Opplever det som uforsvarlig å kjøre den nå. Dårlig servo??, slitte støtdempere?, noe annet? Vet ikke, og hva det koster å finne ut av det er en sak. Kostnad til reparasjoner er en annen. Bilen må inn til e-kontrol innen utløpet av juli. Er jo redd for mangellapp og ditto kostnader.
Den har 8 hjul på felger av varierende kvalitet. Felgene som har blitt brukt vintertid er rustet.
Sommertdekkene har vel ca en sommersong igjen, vinterdekkene går nok et par vintre til.

Nåvel - kunne sikkert skrive mere, men har vel fått med det grøvste.
Har ringt til Norsk Gjennvinng og bestillt henting av bilen. Har fått beskjed om at de kommer en gang i slutten av måneden.
Den står på parkeringsplass på Sollerud på Oslo Vest (ikke langt fra CC Vest).
Er det noen mekkekyndig  som har lyst og tid til å gi den ennå noen år på veien eller som vil ha den som delebil? Gi lyd før Norsk Gjenvinning dukker opp! Tross alt - det er jo en bil med bare en eier siden ny. Pris vrakpant kr 3000 eller  høyere bud.  Bilen er registert - kostnad omregistrering kr 1.700 ifølge kalkulator på hjemmesiden til Vegevesenet.

 

0ED55F7A-957E-4C70-A7F4-511E8A36BA55.jpeg

Edited by 1648
Link to comment
Share on other sites

  • 1648 changed the title to 210 1999 E-200 Sedan Bensin Automat 340.000 km

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...