Jump to content

280E - bør jeg kjøpe en rusthaug?


Tore Robert Klerud

Recommended Posts

I strid med all mulig fornuft har jeg vært og sett på en ekstremt opprustet 280E som dukket opp på nettet her om dagen, og det må vel et under til for at jeg skal klare å unngå å kjøpe den, tror jeg.

 

Bilen ble sagt å ha totalt opprustede forskjermer og hardt angrepne dører, men ikke aller verst ellers. Fasit etter at jeg har sett på den er at forskjermene er omtrent borte, innerskjermen spesielt på høyre side er så skadet langs toppen at den må nok også byttes, og dørene var som utlovet heller ikke mulige å redde. I tillegg har den pløser i lakken over hele bakskjermene, faktisk helt opp til pyntelisten i overgangen til C-stolpen, og det er den virkelige nedturen i forhold til hva selgeren sa på telefon. Det enkleste vil trolig være å skjære bort hele bakskjermene og bytte ut dem også.

 

Gulvet virket langt mer lovende, men jeg går ut fra at det vil vise seg at det er mye rust både i gulv og kanaler også. Men noe annet kan man jo ikke vente ut fra prisen på 7.000 kroner.

 

Det som likevel gjør at jeg har lyst på den er selvsagt at det er en første årsmodell W123 280E (har noen greie på produksjonstall for de forskjellige versjonene? Denne har sekvensnummer 8234 i chassisnummeret - er det tidlig eller sent i 1976?), og at den har en del morsomt utstyr. Det vil si utstyr som er morsomt å ha, men som vil gjøre bilen enda mer krevende (og kostbar) å restaurere. Vi snakker om soltak, cruise control, air condition og nivåregulering.

 

Bilen har vært lagret i en garasje/godt skjermet carport de siste ni årene, før det kjørte eieren noen turer med den. Hva den lange lagringen kan ha ført til kan vi bare tippe, jeg regner både bremser og fjæring som et "lost case", og jeg ville ikke engang forsøke å starte den med gamle væsker på (oljen så imidlertid fin og gyllen ut, og automatoljen var rød og fin uten alarmerende lukt). Det som trekker litt opp er at bilen også en gang tidligere (sent åttitall, like før den ble satt bort) har vært kostet på i bøtter og spann både av originaldeler i forbindelse med rustsveising og motoroverhaling, det følger en tykk perm med Autostern- og Juul Gulbrandsen-kvitteringer. Det som er gjort med karosseriet den gang må selvsagt gjøres om igjen nå, men det er å håpe at i hvertfall noe av det som ble gjort teknisk den gangen kan være intakt fremdeles.

 

Interiøret er for øvrig veldig bra, stoffet rakner ørlite grann akkurat i sitteputen på førersetet, og det er antydning til litt mugg eller sånt på dørsidene bak som lar seg fjerne rimelig greit. Det kan muligens ha å gjøre med at garasjen hvor den har vært parkert visstnok lå like ved en svømmehall på Lambertseter i Oslo, hvor nåværende eier har jobbet som vaktmester. Han mener at bilen nok har rustet på grunn av at det ofte har vært rått i luften der, og mente også at kloren i vannet i så fall kan ha gjort vondt enda verre. Om klorvann fører til mer rust enn vanlig vann aner ikke jeg, mulig han har rett - uansett har bilen som sagt rustet friskt.

 

Kromlistene er stort sett intakte, det samme er grillen (mangler de tynne kromlistene). Frontfangeren er original og fin, men bak er det dessverre byttet til fanger med plastikk-endestykker. Det blir dyyyyrt å fikse...

 

Ellers er ikke dashboardet køddet med, den har bryter for el-soltaket, fader til stereoen (ser til og med ut til å ha originale nedsenkede høytalere i hattehyllen, bak originale nakkestøtter i bakseteryggen), og kontroller til AC-anlegget. Treverket er helt og pent, men det er ikke treverk, bare sort plast, rundt gearvelgeren. Det eneste som ser uoriginalt ut er et ekstra instrument, en rund VDO-sak, som tydeligvis måler utetemperatur, som er innfelt på venstre siden av rattet, under de andre instrumentene (speilvendt rundt rattstammen i forhold til tenningsnøkkelen). Dette må være noe som er ettermontert, eller?

 

Et siste spørsmål: Bilen kom til Norge som bruktimport en gang i 1977 eller tidlig 1978. Jeg er selvsagt opptatt av å sjekke at det ikke er en skjøtet ambulanse eller noe slikt, og chassisnummeret (wdb12303312008234) virker som et ekte 280E-nummer. På blekkplaten foran radiatoren står det imidlertid noe litt annet, men det stemmer kanskje at ikke hele chassisnummeret, bare den første typekode-delen, skal stå der? Teksten på chassisplaten er i hvertfall slik - flott hvis noen kan knekke kodene:

 

2B 6139 912

123033 12 07606 5

0400 C

466 480 510 580 593

420

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe en 280 E uten å ha startet den opp, ville jeg tenkt meg om et par ganger.

 

Er det rust i skjermer, er det sikkert rust i innerskjermer, og snart kan du ta tak i føttene til sjåfør eller passaser fra hjulhuset.

 

Bakre hjulbuer inni, hvordan er de ?

 

En 123 - bil som har rustne framskjermer har og rust i gulvet...

 

Av erfaring blir man klok - ikke rik..

Link to comment
Share on other sites

Alt er jo mulig. Det ligger en tråd her et sted som omhandler en mann i utlandet et sted som driver og bygger opp en 123 med V8-maskin. Han har sveiset noe helt voldsomt. Har du tid og evner er det jo bare å sette igang. Får man til noe slikt er det jo en prestasjon som genererer respekt i lassevis :D

 

enig med deg der Håvard B... Litt personlige ting er det som gjør din bil spessiel 8) 8)

Link to comment
Share on other sites

Takker for råd. Jeg har for en gangs skyld klart å slå fra meg denne utstyrs-gromme men dessverre så grenseløst opprustede 280 E´en i Enebakk. Som noen av dere sa kunne det være verdt å slå til på den for en som kan sveise selv, og som har god tid til å gjøre det. Ettersom jeg er akkurat så teknisk anlagt at jeg kan klare å drite meg ut på et normalt hjulskift så innser jeg at dette virkelig ikke er bilen for meg. Men jeg håper noen tar seg av den, det er en lekker bil med uvanlig mye uvanlig utstyr, som fortjener å komme på veien igjen...

 

MVH Tore

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mulig at det er amcar-entusiasten i meg som gjør meg slik, men en bil med pådyttet utstyr fra en annen bil er ikke like morsom i mine øyne som en som har hatt det fra fødselen av. Og som samleobjekt mener jeg den blir helt uinteressant, kun en bil som har akkurat de samme spesifikasjonene som kunden, Mercedes Benz og Vårherre var enige om ved fødselen er aktuell for meg sånn sett. Andre mener noe annet og det respekterer jeg, dette er bare sånn jeg føler det.

 

Snakket med eieren i dag, og vi ble enige om å holde kontakten for å se om vi finner en løsning dersom den ikke blir solgt med det første. Både han og jeg synes det er for galt dersom den gamle skjønnheten må drepes for å bli organdonator.

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Kjenner du reg. nr. på bilen? Har den DC 40700 bør du nok styre unna. Undertegnede eide denne fra 1989 til 1990, og allerede da var den betydelig rustet. Den hadde vært utsatt for en stor skade før min tid som eier, og hele bilen var amatørmessig rettet opp, dvs. man hadde sprøytet hele karosseriet med "sprøyteplast" eller "filler", slik at det var meget vanskelig å få lister og annet som var festet med clips til å sitte fast på bilen. I understellet hadde lyddempingsmassen løsnet en rekke steder, med tilhørende fukt og rustangrep. Etter et halvt år med bytte av dørbunner, rustsveising i understell og diverse kosmetiske utbedringer, samt hellakkering, ble bilen tålelig bra. Men det var under hele mitt eierskap noe "rart" med bilen. Den bremset ujevnt, til tross for at alt av bremsedeler ble byttet, den kjørte rart (veiegenskaper), styringen var aldri god, tross diverse utbedringer hos forstillingsekspert, bare for å nevne noe. (Var nok fortsatt preget av skaden). Utstyr som A/C og cruisecontrol fungerte heller ikke bra, med dårlig kjøleeffekt og ujevn fart på cruisecontrol, samt meget treg takluke. Dette er nok en bil som trenger en hugger fremfor noen, jeg har sett den på nettet, og den likner veldig på bilen jeg beskriver. Men: 280 E 123 er generelt fantastiske biler, med godt drag og god komfort, men det er ikke gull alt som glitrer!

Link to comment
Share on other sites

Og forresten: Det er nok undertegnede som står for den omtalte permen med dokumentasjon, jeg gjør dette med alle mine biler. Og, ja. Den ble påkostet mye, men det er ikke sikkert bilen ble så mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, ja, jo vi snakker om DC40700, trodde jeg hadde skrevet det også ett eller annet sted her. Og permen din ser jo rimelig overbevisende ut med masser av nye originaldeler. Trist dersom du investerte så mye penger uten at bilen ble særlig bedre likevel, det må jo ha vært litt av en doning i sin tid. Og siden bilen etter hva jeg har skjønt har stått i den carporten utenfor Lambertseter skoles svømmehall helt siden du solgte den, så har det trolig ikke blitt noe mindre rust med årene. Skremmende dersom det faktisk er slik at den var godt rusten allerede da...

 

Kjenner du forresten noe til forhistorien på den? Den må jo ha vært landets best utstyrte w123 eller noe deromkring, selv om den merkelig nok ikke har hverken skinninteriør eller elektriske vindusheiser.

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte bilen av en kar i Asker, som nok ikke hadde behandlet den særlig pent. Bilen hadde likevel et fint utseende, men hadde sine lyter, som nevnt. Historikken før ham kjenner jeg ikke til. Ble sjarmert av alt utstyret, og selvsagt motoren, men eide ikke bilen mer enn i knappe 2 år, fordi den ble for dyr for en "gutt" på 18 år.

 

Vaktmesteren fra Lambertseter er nok samme person som kjøpte bilen av meg i 1990. Da bilen var "nyoppusset" i 1989 vakte den  betydelig oppsikt, og hadde også en noe uvanlig utstyrspakke. Det var litt vemodig å se den igjen på nettet som "vrak", men som sagt: Den var ikke helt i vater da jeg eide den, heller.

 

Hva er bilens kilometerstand nå? Toppen ble delvis overhalt på 170 000 km., med bytte av ventiltettinger, sliping av ventiler, justering av ventiler osv., grunnet høyt oljeforbruk. Da jeg solgte den, var den gått ca. 210 000 km. hvis jeg ikke husker feil.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har liggende et bilde av dashboardet på den bærbare Macen min, men den er tom for strøm og nettkabelen ligger i Oslo. Men mener å huske at den ikke har gått så grusomt langt, godt under 300.000, tror jeg. Han karen som du solgte til hadde den visstnok frem til for seks-syv år siden, brukte den først lite og så etter hvert ikke i det hele tatt. Han som nå har den tok den som betaling for en oppretterjobb på en annen bil for ham rundt årtusenskiftet. Han har fortalt at han da kjørte den en tur eller to til Sarpsborg før han satte den tilbake i garasjen på Lambertseter (slik jeg forstår det har denne karen også overtatt forrige eiers vaktmesterjobb på den skolen, og dermed også garasjen), dermed har den nå ikke vært startet i det hele tatt siden ca. 2001, og da han måtte flytte den for litt siden tok han den på henger hjem til Enebakk.

 

Ergo er det nok mye bil igjen i den rent teknisk, spørsmålet er bare hvor komplett gåent karosseriet er. Og det tror jeg ikke at jeg har råd til å finne ut, for å si det slik. Men for en som kan sveise selv så kan dette være en glimrende mulighet. Du sveiser ikke du da, slik at du endelig kunne få noe igjen for alt du investerte i denne bilen for en halv mannsalder siden?

 

MVH Tore

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...