Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vindusviskere på ML'en har slutte å virke, både foran og bak. Spyler på frontruta funker. Bilen er en 2003 mod. ML 270 cdi, W163. Er det noen som har hatt tilsvarende problemer? Jeg handlet noen deler på Autotrio, og fikk på spørsmål om de kjent til problemet, vite at de solgte endel brytere for viskerne, den som sitter på rattstammen, så det kan jo være et sted å feilsøke.

 

Jeg er takknemlig for tips, jeg har ingen ønsker om å ha en bil som bare brukes i pent vær! 😁

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Viss spyler fungerer, så skal den og gi melding om at visker skal gå, det er samme bryter.

Eg kjenner ikkje elopplegget for visker, men det går nok på CAN til ein eller fleire SAM. Så då er det fram med måleinstrumentet og sjå kor spenninga forsvinn.

Du har vel sjekka sikringane?

Har du koblingsskjema? Evt WIS? Viss ikkje, send meg rammenummeret ditt, så skal eg finne.

Posted

Hei Simen, jeg har WIS, men jeg synes ikke koblingsskjemaene til Mercedes generelt er særlig bra. Jeg skal søke meg fram.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Nei, det er litt både og, men det viser kva pinnar du skal sjå på i kontaktane, og det er ofte det som trengs.

Det er eigne skjema for CAN-busen, men det trur eg ikkje du treng å tenke på. Når du har spyler, får du signal frå bryter til SAM. Sidan viskarane ikkje går når du startar bilen, vil eg meine at bryter/hendel er i orden. Eventuell regnsensor som er defekt skal heller ikkje vere av betydning. Når denne ikkje fungerer går visker berre over på vanlig interval, som bil uten regnsensor.

 

Det beste er å ha tilgang til 2-veis diagnoseutstyr, som kan manuelt aktivere utgangar, i tillegg til å lese av status på inn- og utgangar, så er du sikker på at utgang faktisk er aktivert. 

 

Slutta visker framme og bak å fungere samtidig? Då kan det tyde på ein felles styrestraum som manglar. 

Eg må sjå koblingsskjema for å eventuelt sjå kor det er best å begynne å feilsøke.

 

Gi beskjed om du treng hjelp.

 

Helsing elektriker med mykje erfaring med elektroniske styresystem ;)

 

 

Posted (edited)

Takk Simen. Jeg vet ikke når dette sluttet å fungere, jeg har for første gang i mitt liv hatt en bil på verksted, og noe av det siste  jeg gjorde, var å spyle ren rutene før jeg kjørte dit. Da jeg hentet den, virket ikke viskerne.

 

Jeg vet at det ligger noen gode amerikanske koblingsskjemaer ut på nettet, jeg skal sjekke hva som finnes. Jeg skulle ønske at jeg kunne bygge en enkel analog retro-utgave istedet for elektronikken, den har jo alltid vært et svakt punkt på ML.

 

Kan jeg legge opp en bryter som aktiverer viskeren på frontruta, som en midlertidig løsning i tilfelle det regner mens jeg kjører?

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf
Posted

Veit du korleis vindusviskeren fungerer elektrisk?

Du kan fint koble opp denne med ein ny bryter. Du må sjekke at viskeren har 12V, og så koblar du ny bryter direkte på styrestrømsledningen til releet.

Posted

Imponerande at du aldri har hatt bil pp verksted før, kva var det med ML-en som gjorde at du måtte krype til korset?

Eg kan sjå på koblingsskjema, og prøve å finne kor du bør sjekke. Eg reknar med dette er ganske likt uavhengig av motor og utstyrsvariant

Posted

Jeg har skrudd sjøl på biler og motorsykler siden jeg var unggutt, for leeenge siden. Det var ikke primært ML'en som var problemet, men litt ryggen og mest beina mine! De liker ikke at jeg sitter på huk eller blir liggende under en bil. Jeg orket ikke å holde på ute i kulda, og kom ikke til for å få skrudd løs ting under bilen, som satt fryktelig hardt fast.

 

Jeg tror problemet med vinduspusserne kan være løst, men jeg er frytelig flau over å ha presentert et problem som kanskje ikke finnes!

Nåja, jeg tror det kan være et korrosjonsproblem! Viskerarmene foran sitter ganske fast, jeg skal sjekke mekanismen før jeg gjør noe annet.

Dessuten sitter det jo en egen bryter for bakviskeren på dashbordet, og den funker. Tabbe!  :classic_blush:

 

Med flau hilsen, Olaf

  • Haha 1
Posted

Aah 😆

Jaja, bra du kom litt lenger i feilsøkinga da i alle fall.

Usikker på kor fast den mekanismen skal vere, du kan jo enkelt kontrollere om du har spenning til viskeren uansett. Det er og et relé der, som sjølvsagt kan vere kaputt

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Jeg har plukket ut hele viskermekanismen og tatt den fra hverandre. Jeg smører opp allle ledd og sjekker kontakter, det var endel irr på koblingene.

Men, jeg kunne ikke finne den minste avtrekkeren min for å få av viskerarmene, for ting sitter så nær vinduet at jeg ikke kunne bruke rå makt, så jeg tok en titt i den nye Biltemakatalogen for å se hva de har av avtrekkere. Og da fant jeg den splitter nye herligste lille avtrekkeren i verden: En ekte vidusviskeravtrekker! Jeg ante virkelig ikke at det fantes! Den funker som en drøm, og nå ligger den i verktøykassa mi. Det blir sikkert 12 år til neste gang jeg trenger den, men da har jeg ihvertfall en! Messinghylsa sitter bare festet med en o-ring, så den er til å ta av, ved behov.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

vindusviskeravtrekker.thumb.jpg.233cce7884acf41811e83b526c0b23e7.jpg

Edited by Olaf
Posted

Ja, jeg har sett mange forskjellige løsninger på innfestningen av viskere som sitter dønn fast. Jeg skrudde mutteren til akselen litt ut så jeg fikk en liten grop så avtrekkeren ikke skulle skli av, tok av messinghylsa, og brukte avtrekkeren direkte på akselen. Funker knallbra!

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...